Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: een mij onbekend vrachtvliegtuigje

  1. #1

    Standaard een mij onbekend vrachtvliegtuigje

    In een film uit 1956 op Youtube (een draak van een film overigens) kwam ik dit kleine vrachtvliegtuigje tegen, een soort vliegende bestelbus. Ik had het nog nooit gezien. Weet iemand wat dit is?

  2. #2

    Standaard

    Dat is een Miles M.57 Aerovan.

    Hans

  3. #3

    Standaard

    Dit is een Miles M-57 Aerovan.

  4. #4

    Standaard

    Dank Hans en Jan. Ik zat in de verkeerde hoek te zoeken. Ik dacht dat het een toestel van Franse makelij was. Wel een sympathiek vliegtuigje trouwens. En de vreemde platte motoren hebben ook mijn aandacht. Ik kan het geheel nu eens gaan bestuderen.

  5. #5
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard een mij onbekend vrachtvliegtuigje

    beetje hup bij dat studeren kan geen kwaad, zie hier de Nederlandse Aerovan.
    heb zelf nog een tochtje in die Aerovan meegemaakt. Na een najaarsstorm had hij flinke schade en is uiteindelijk afgeschreven.
    foto's Nico Terlouw

  6. #6
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard een mij onbekend vrachtvliegtuigje

    Einde verhaal:
    foto-Nico Terlouw

  7. #7

    Standaard

    Het vliegtuig in de film is de I-VALK.
    De Aeroplane van november 2011 schrijft het volgende over dit vliegtuig:
    "Miles M.57 Aerovan 6 G-AKHF was the sole example of this variant, which had 195 h.p. Lycoming O-435-A engines instead of the 155 h.p. Blackburn Cirrus Majors of the Mks 1 to 4. The enlarged tail surfaces came from the dismantled Miles M.68. G-AKHF was sold as I-VALK in april 1954."

    Mvg, Boris

  8. #8

    Standaard Miles M.57 Aerovan

    Nogmaals dank voor alle informatie. Ik blijf het een super-sympathiek vliegtuigje vinden. Geen extreme eigenschappen, maar dat hoeft ook niet voor zo'n vligende bestelbus. Voor een groot deel in hout gebouwd net als de Mosquito. Dus best wel tamelijk Brits achteraf gezien.

  9. #9

    Standaard Miles M.57 Aerovan

    In de film is er overigens een scène waarin het toestel ( De I-VALK dus) in de jungle lijkt gecrashed. Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat een trucage is. Ze hebben volgens mij een namaakvleugel gemaakt die moet laten lijken als er een vleugel is omgeknakt. Verder is er geen schade te zien.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •