Pagina 1 van 5 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41

Discussie: Friendship

  1. #1

    Standaard Friendship

    In de jaren 50 woonden we in Venezuela en op het vliegveld zagen we deze wat ik eerst altijd dacht een Fokker F-27 Friendship, maar nu denk ik dat het de Fairchild FH-227 is, de licentiebouw van de F-27.
    Mijn vader maakte deze dia, verkleurd, want Agfa, en zoals uiteengezet in het Schiphol draadje heb ik geprobeerd de kleuren weer te restaureren, mbv de uitleg van Heron, zie bij Schiphol. Ik haal nog niet zijn niveau, maar met mijn fotoprogtamma (Paint Shop Pro) kom ik al een aardig eind. Tips hoe dit te vervolmaken hoor ik graag.



    Laatst gewijzigd door Mathieu; 10 januari 2016 om 10:40

  2. #2

    Standaard

    Dat is een mooi resultaat zeg! Ik heb overigens je bericht aangepast zodat de foto aangepast wordt aan de breedte van het forum. Als je op de gele balk boven de foto klikt zie je grote formaat weer. Dit kun je zelf ook doen door voordat je op de "plaats bericht" knop drukt eerst het paperclip icoontje boven het schrijfveld aan te klikken en dan op insert all.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #3

    Standaard

    Hallo Washout,

    Niet slecht gedaan. Je zou nog wat stofjes kunnen wegpoetsen. Maar zo is de foto al aardig gered.

    Het zou inderdaad een Fairchild exemplaar zijn gezien het streepje tussen de "F" en de "27" dat als F-27 onder op de staart staat. Fokker gebruikte geen streepje maar had F27 als aanduiding.

    Mvg, Boris

  4. #4

    Standaard

    Hoi Washout,

    Nog even wat gegoogled maar naar het lijkt had Avensa 1 Faichild F27, de YV-C-EVH. Dat toestel is in 1962 verongelukt waarbij alle inzittende omkwamen. OP de foto kan ik de laatste letter van de registratie niet goed lezen, kun jij dat op het origineel wel?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #5

    Standaard

    Ik heb inderdaad een plaatje van de YV-C-EVH gezien maar er zijn er meer geweest. Er is ook nog de YV-C-EVK geweest.
    Zie deze link: https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j...52511579381589

    Mvg, Boris

  6. #6

    Standaard

    Volgens deze site:http://www.aerobernie.bplaced.net/Avensa.html
    hebben we de keuze uit de volgende toestellen:

    Fairchild F-27
    YV-C-EVH Fairchild F-27 c/n 12 1958-1962 w/o 25.2.62
    YV-C-EVK Fairchild F-27 c/n 13 1958-1963
    YV-C-EVP Fairchild F-27 c/n 25 1958-1963
    YV-C-EVQ Fairchild F-27 c/n 26 1958-1963
    YV-C-EVS Fairchild F-27 c/n 24 1958-1963

    Wie het weet, mag het zeggen.

    Mvg, Boris

  7. #7

    Standaard

    Op de neus staat een S, dan neem ik aan dat het de YV-C-EVS is.
    Aan de pitot buizen op de neus is te zien dat het een Fairchild F-27 is.

    Mvg, Classic

  8. #8

    Standaard

    Dit toestel schijnt dus nog te bestaan, zij het dat het niet meer vliegt. Zie: https://www.flickr.com/photos/kenfielding/6874828117

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #9

    Standaard

    Bedankt voor de "paperclip"-tip, ik zat al te kijken hoe ik een foto wat beschaafder kon plaatsen.
    Zo'n oude foto/dia restaureren is wel veel werk, en vereist nogal wat oefening. Maar het is wel dankbaar werk, en zeer geschikt voor -zoals iemand al eerder opmerkte- voor een regenachtige middag of bij hoofdpijn....

  10. #10

    Standaard

    Nee, ik kan op het origineel ook niet zien of het een S is. De S op de neus lijkt voor de hand te liggen.
    Overigens, had Fairchild niet doorgaande main gear deuren, terwijl Fokker gedeelde deuren had? Dan is dit inderdaad een FH-227.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •