Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2

Discussie: VIDEO: rather reluctant cold start Max Holste Broussard Pratt&Whitney radial engine..

  1. #1

    Teasing VIDEO: rather reluctant cold start Max Holste Broussard Pratt&Whitney radial engine..

    ...an oldie but a goodie!

    http://www.youtube.com/watch?v=EkcX0KGIBwk

    ...and yes, after a lot of effort and patience, finally...

    A friend of mine makes an attempt to start the Pratt & Whitney R-985 radial in a M.H. 1521 Broussard.

    The temperature is approx. -7 degrees celsius and the engine is rather reluctant to say the least...

    But this is what life is like, when you enjoy flying with round engines!
    Fokker maandelijkse updates in 2024: klik op Fokkernews

  2. #2
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Wauw een school voorbeeld hoe help ik mijn motor om de zeep

    even alles op een rijtje :

    - bij het elektrisch starten van een stermotor. Druk op de startknop, prima alleen als je de startknop loslaat eerst wachten totdat de motor helemaal stil staat. Doe je dit niet en de motor draait terug en de starter tandwiel grijpt in dan liggen alle tanden er af! En hoe weet ik dat ? omdat het mij een keer is overkomen

    - De uiteindelijke gebruik van de startmotor start ongeveer op 14 seconden en hij laat hem pas los op 60 seconden! Nogmaals deze startmotoren zijn daar niet voor gemaakt en de accu denk ik ook niet !

    - In de eerste minuut loopt de motor op 1 of 2 cilinders. Dat betekend dat de andere 7 wel benzine krijgen maar geen ontsteking. Dit is dus 1 minuut met benzine die de cilinderwanden schoon spoeld van de broodnodige olie om je zuigers in de cilinder te smeren

    - Na twee minuten stopt het filmpje maar de motor loopt nog steeds niet op alle cilinders. Dus enkele cilinders zijn minsten 2 minuten schoon gespoeld met benzine !

    En iedereen vind het natuurlijk prachtig dat een stermotor als een Harley Davidson klinkt maar zo hoort het niet

    Je moet de kou niet de schuld geven. De auteur heeft het dat een stermotor niet zo makkelijk is te starten als een gasturbine en hij heeft gelijk. Eerst alle bougies er uit halen en schoonmaken, motor doordraaien met de hand om de motor van olie te voorzien en de olie die zich opgehoopt heeft in de onderste cilinders er uit te laten lekken. Dan de schone en droge bougies er weer in ( 2 per cilinder of als je lui bent alleen de voorste. En dan pas neem je plaats in het toestel.................
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 18 januari 2016 om 19:29

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •