Pagina 1 van 13 1 2 3 11 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 138

Discussie: Koning Winter.

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1

    Standaard Koning Winter.

    Afgelopen vrijdag was het nog krabben geblazen toen ik - tegen mijn zin – als pensionado vroeg op pad moest.
    Maar met de huidige luchtdruk verdeling over Europa en de Westen wind die dat met zich mee brengt, heb ik stellig het idee dat het gedaan is met de winter.
    Ik had wat winterse foto’s liggen uit de MLD-tijd, mooie foto’s, sfeervol, doch helaas maar een paar. Van het Net heb ik daarom wat foto’s bij geleend uit de zestiger jaren om het wat op te leuken.
    Ze moeten nu geplaatst worden met de herinnering aan sneeuw en ijzel nog enigszins vers.
    het was al eerder blijven liggen; voor je het weet zijn we dan een paar seizoenen verder.


    Mijn eerste kennismaking met vliegen in en boven een maagdelijk wit landschap, was boven De Kooy in 1957.
    Met Rhön en Baby, getrokken door de Tiger van de MLD en gevlogen door een blauw aangelopen Ltz Wingender. Tenminste, zijn gezicht had die kleur aangenomen.
    De thermiek was uiteraard minder dan nul, dus wij zakten gestaag naar de landingsplaats om daar een streep in de sneeuw te trekken.
    Wij vonden het prachtig, vooral ook omdat er maar weinig leden waren, waardoor meerdere startjes konden worden gemaakt. Ik zal die dag niet licht vergeten.


    Naam: a1 De Kooy 1957. ZCH vloog door - kopie.jpg
Bekeken: 2185
Grootte: 126,3 KB


    Het kaartje van een winters De Kooy is niet van ’57, de runway lag er pas in ’63.
    De rode pijl geeft onze startrichting aan, beetje crosswind van rechts.
    Echter, het gaf de langste startruimte, want de Tiger had er best moeite mee.


    Naam: a2 De Kooy. Zweefvliegstrip sneeuw.jpg
Bekeken: 1900
Grootte: 40,9 KB


    Eerder op De Kooy werd er ook doorgevlogen .
    Hier start een Fokker C-nog wat in 1935.


    Naam: a3 Winters klusje op MVKK, 1935.jpg
Bekeken: 2185
Grootte: 24,6 KB


    De volgende vroege foto doe ik er bij omdat het een bijzonder tuig is boven een winters landschap.
    Armstrong Whitworth werkte druk door om de stabiliteitsproblemen van de A.W.52 te tackelen.
    Gewoon een mooiplaatje.


    Naam: a4 A.W.52 TS363.jpg
Bekeken: 1317
Grootte: 93,5 KB


    Dan moet ik een kaartje van het MVKV laten zien. Daar zit een verhaal aan vast, waar helaas geen foto’s van zijn.


    De Karel Doorman vertrok op 21 Januari op voorjaarsreis. Het is 1963 en het was een tamelijk strenge winter.
    Dat kunt u navragen bij Reinier Paping; deze had een paar dagen daar voor de Tocht der Tochten gewonnen.
    Valkenburg lag bedolven onder de sneeuw, met daar onder een harde ijzel-laag. Het werd daarom niet raadzaam geacht te gaan vliegen.
    De OSRD lag noodgedwongen stil, en er rees nog een ander probleem.
    Squadron 4 móest vertrekken, embarkeren op de Doorman want men had NATO-verplichtingen in de Atlantic, ten westen van Portugal.
    De geplande voorjaarsreis,
    Hooguit één dag vertraging behoorde tot de mogelijkheden, dus er moest het een en ander gedaan worden.
    Het vliegkamp organiseerde een sneeuw- en ijsruimploeg en men toog aan het werk. Sneeuwschuivers en doodgewone scheppen, met hier en daar een houweel; de latere hete lucht apparatuur was er nog niet.
    Iedereen was druk, andere squadrons moesten manschappen leveren want die van ons waren al aan boord van het schip én uitgevaren.
    Alleen de vliegtuigbemanningen met een paar techneuten waren achter gebleven.


    Wat te doen om de tijd te doden ? De eerste officier Willem de Kluizenaar, “de Kluis”, was altijd wel in voor een geintje. Commandant Carpentier Alting gedoogde en zo togen wij naar huis – allemaal - om schaatsen te halen.
    Jawel, schaatsen.
    Sommigen hadden nog hockeysticks liggen uit de opleidingstijd en zo vond een paar uur later een prachtige ijshockey wedstrijd plaats tussen twee absoluut vals gekozen zestallen.
    Waarbij onoirbaar werd gewisseld en waarbij alleen de regels van de Commandant van kracht waren.
    Hij deed mee op een MLD-keukenstoel en was uiterst inconsequent in zijn beslissingen...


    Het werk aan de baan voor een heel stel noeste arbeiders werd zelfs stil gelegd om als toeschouwer te kunnen fungeren.
    De Longroom voorzag iedereen van snert-met-drijf-ijs ( = spekjes) en poeroet.
    Poeroet is Maleis voor chocolademelk. (zo heette zangeres Anneke Grönloh bij ons Anneke Poeroet omdat zij een draadje Indisch bloed bezat)


    Wel een lang verhaal bij een Earth-kaartje, maar het was een unieke gebeurtenis. Het vond plaats op het stompje asfalt op twee derde van baan 24, bij de rode pijl.


    Naam: a5 Icehockey League MVKV.jpg
Bekeken: 1312
Grootte: 121,9 KB


    De volgende dag was er voldoende baan vrij gemaakt om vanaf een smalle strook één voor één te starten.
    De échte werkers stonden langs die strook te zwaaien. Geweldig.


    Het was een merkwaardig begin van een merkwaardige reis.
    Er ditch-ten twee S 58 helicopters bij Las Palmas.
    Destroyers hadden diverse schades. Het tweede deel van de reis bestond uit storm, maar dan ook échte storm.
    Dekhuizen ontzet, stuurinrichting stuk, onze bridle catcher voor op het dek vernield, enz.,enz.
    De NATO-oefening werd alleen maar redderen.


    Op 19 Maart kwam ik thuis.
    En toen had ik een zoon van 10 dagen oud.
    Ach, zo ging dat in 1963...


    De chronologie van deze reis is na te lezen op de Karel DoormanR81-site, onder Gebeurtenissen.
    Klik de cent-munt van 1963 aan en een hoop ellende ontrolt zich.
    Maar gelukkig wél weer goed voor een verhaal.

    vervolgd.

  2. #2

    Standaard

    De foto's komen erg groot over ten opzichte van het formaat dat was ingesteld.
    1000 breed valt al buiten beeld, en wordt niet automatisch passend gemaakt via de paperclip.
    Foto's laden moet een voor een gebeuren omdat anders alleen de laatste wordt herkend.
    Het plakken van gekopieerde tekst verloopt nu wel goed.

  3. #3
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Mooi verhaal. Mijn eerste zweefvlucht maakte ik in 1961 met een Rhönlerche op H'sum en mijn laatste vlucht in 2009 met een stuk plastic op MVKV.

    Adri

  4. #4

    Standaard

    Mooi verhaal Tracker.
    En de eerste foto laat de omstandigheden mooi zien.
    Dacht altijd dat er met sneeuw niet meer zweefgevlogen werd. Maar ja, een mens kan zich vergissen.

    Mvg, Boris

  5. #5
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Naam: IJspost vlucht.jpg
Bekeken: 1282
Grootte: 28,8 KB

    Over sneeuw en ijs gesproken kunnen we toch niet op de IJspostvluchten in 1929 heen. In 1928/1929 vroor het dat het kraakte en de Waddeneilanden lagen helemaal geïsoleerd in het ijs. De KLM en de posterijen organiseerden speciale post vlucht naar de ingevroren gebieden. Op 1 februari 1929 steeg de Fokker F7a PH-ADX op met aan het roer de bekende piloot Sillevis. Bovenstaande foto toont de start op het ijzige Schiphol.
    Ikzelf had in de vijftiger jaren als zweefvlieger een zelfde ervaring als Tracker. Het had gesneeuwd en het vroor. Wij werden vrolijk door een Pipertje van de Luchtmacht gesleept. Het had het grote voordeel dat we wat hoger konden gesleept dan die miezerige metertjes aan de lier. Wij vlogen in de open cockpitjes van de Baby en de Prefect. Ik vloog in een houtjes touwtje jas (MontyCoat) met een kap. Lekker op de grond maar in de lucht blies de koude wind haar gelijk naar achteren. Bovendien steenkoude voeten. Maar leuk dat ik het vond! Natuurlijk was er geen stijgwind en was het weer alleen maar dalen. Ik heb er prettige herinneringen aan. En ja, Boris, we vlogen wel met sneeuw. JanJr.

  6. #6
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Boris Bekijk bericht
    Dacht altijd dat er met sneeuw niet meer zweefgevlogen werd.
    Vond nog wat plaatjes om dit echt uit de wereld te helpen.


    Start van mijn Ka-6CR op Terlet met een Aviak Husky


    Landing van de Ka-6

    @Tracker interessant verhaal over deicing. Is een onderwerp dat niet vaak aandacht krijgt.

    Adri

  7. #7

    Standaard

    Eigen Ka-6..mooie zaak!
    Van welk jaar zijn deze foto's?

    Daar moeten er vast meer van zijn in de sneeuw? En groter formaat misschien?

    Tracker.

  8. #8

    Standaard

    Begin 1979 de flightline van de RLS op Eelde.

    Naam: Flightline 79.jpg
Bekeken: 2642
Grootte: 319,0 KB

  9. #9
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Een paar sneeuwplaatjes heb ik ook nog wel. Ik zal ze niet allemaal in 1x plaatsen

    Op 22 december 1996 vloog ik mee in een Piper Arrow-IV naar Hannover om daar 'de Russen' te spotten.
    Ten zuiden van de Drents-Groningse grens lag een sneeuwlaag en ter hoogte van Zwolle werd het weer groen. Die plaatselijke witheid bleef echter onze hele vlucht duren, en Hannover-Langenhagen lag goed onder de sneeuw en het ijs.
    De terugvlucht ging in het donker... sneeuwdek onder je en volle maan erboven. Wat een fantastisch gezicht. Helaas zijn daar geen beelden van, want met 100iso dia's was er 's nachts niks te beginnen.

    Hier een diascan van het vertrek vanaf de 05 op Eelde:


    Deze tweede plaat is van 5 januari 1985. De tweede 747 van de KLM (de PH-BUB) gaat in take-off vanaf de 06, of was het toch een t/g, dat ben ik vergeten. Ik heb niet vaak kisten vanaf de 06 op Schiphol zien vertrekken, maar toch wel een paar keer.



    De derde plaat is weer op Eelde gemaakt, en wel op 3 januari 2010. Het tegenlicht geeft een mooi effect aan de 'mollenbulten'. Soloy Cessna-207 PH-Zoef was net terug van een paradrop.
    Moet je ook liefhebber van zijn: ten eerste uit een goed vliegtuig springen en ten tweede dat doen bij minsten 10 graden onder nul...






    Wat is trouwens het effect op mensen die in de zomer bij ca. 30 graden sneeuwfoto's bekijken?

  10. #10

    Standaard Koning Winter.

    Ik hoop dat er nog meer oude winterse foto's gaan komen.
    Daar zijn er niet heel veel van, vrees ik, maar het begin is er.

    Over het huidige foto aanbod van sneeuw en ijs in de luchtvaart, met name op vliegvelden,
    valt niet te klagen.
    Het zit er vol mee, en ik zal er heel spaarzaam een paar plaatsen, omdat ze nét iets anders bieden.

    Uit de tijd van de zwart-wit filmrolletjes vond ik er toch nog een paar, en zal er mee beginnen.

    Een eigen KLM DC 7c die wat extra oponthoud heeft op Schiphol.
    Ik kan niet goed onderscheiden welke van de Seven Seas het is.
    Er is al wel sprake van een volwassen sneeuwschuiver.


    Naam: a6  Sneeuw zeven 1.jpg
Bekeken: 1878
Grootte: 107,3 KB


    Naam: a7  Sneeuw zeven 2.jpg
Bekeken: 1191
Grootte: 99,9 KB


    Naam: a8  Sneeuw  zeven  3.jpg
Bekeken: 2009
Grootte: 103,6 KB


    Een aparte foto is de volgende, n.l. een eigen Electra, maar met daar achter een zeldzame Zwitserse Canadair CL44.
    Wiki leverde de maatschappij op, Tansvalair.


    Naam: a9  Winter '67, Electra an Transvalair CL44.jpg
Bekeken: 1859
Grootte: 121,6 KB


    Er dook een heel koude Garuda Coronado op op Schiphol.
    Er achter is een korte Acht te ontwaren.
    Ik denk dat het op Schiphol Oost is, op een hangar platform.
    Links is een deur zichtbaar en er is een jet-blast fence.

    Ja, we hadden winters hoor.
    De Garuda crew was hun hotel niet uit te krijgen...


    Naam: a10  Winter '66  Garuda op SPL.  Kouwe Coronado.jpg
Bekeken: 1965
Grootte: 194,8 KB


    Dan een machine waarvan het type me niet bekend is.
    Het herkenningsbrein laat het afweten.
    Wachten op de dooi is hier raadzaam, lijkt me.


    Naam: a11  probleem, wachten op de dooi.jpg
Bekeken: 1216
Grootte: 208,8 KB


    Van KLM's Achten en Negens heb ik niets kunnen vinden op het net.
    En erger nog, ik heb er zelf ook niets van.
    Geen foto gemaakt, deels omdat het vaak donker was op onchristelijke tijdstippen,
    maar verder is er geen excuus. Gewoon stom.

    Want er was ellende genoeg hier en daar.

    vervolgd.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •