Deel 16A

Dat waren twee Lynxen, die zich even in de kou waagden boven De Kooy.

Waar de serie trouwens ook begon, verkleumd in een Tiger, en rillend in een Rhönlerche.
Een vroege leeuwerik, dat wel..

Van de trouwe Sikorsky S 58, de SH34J, heb ik geen enkele foto tegen een winters landschap.
Jammer, en O! Dat trouwe?
Van de twaalf die er waren hebben slechts zes een soort van eindstreep bereikt.

Als men een vast 'Flotation Gear' inbouwt, is dat kennelijk toch een beetje de Goden verzoeken.
In dit geval dus die ene, Poseidon, of Neptunus, zoals u wilt...
Er lag er zo nu en dan nog wel eens een in de plomp...

In dit geval één, maar bij het te snel naderen van de andere lag die er vlak naast omdat de staartrotor het water raakte bij het afremmen.
Door de hoge temperatuur bij Las Palmas in de buurt was er te weinig vermogen over.
Ik stond dit op het dek van de Doorman gade te slaan.


Naam: SH34J geditched, tweede zou volgen.jpg
Bekeken: 586
Grootte: 34,2 KB


Maar de MLD had er nóg een.

De Westland Wasp.
Klein, wendbaar, zo niet hoogst wiebelig.
Bedoeld om vanaf een modern fregat zich zo snel mogelijk naar de positie te spoeden waar men een vijandelijke onderzeeboot had gedetecteerd.
Met een doelzoekende torpedo of een paar dieptebommen tussen de benen stoof hij daar dan met een kleine honderd knopen op af, om zo, met driemaal de snelheid van het fregat of meevarende destroyers, eens en voor altijd af te rekenen met het onderwatergespuis.

Ik zeg 'modern' fregat, omdat die klasse voor het eerst een vliegdekje achterop had.
Daar paste die Wasp maar nèt op.

Choppers bij de vloot werden uiteraard ook voortdurend ingezet voor het rondbrengen van de post, die toen erg belangrijk was zonder andere communicatiemiddelen.
Verder voor het rondsleuren van Paters en Dominees op hoogtijdagen.

En als taxi-dienst op afroep voor passagiersvluchtjes met hoogwaardigheidsbekleders naar briefings en onduidelijke sociale verplichtingen op gewichtige geuniformeerde bijeenkomsten.

Off topic gaande wijd ik er beetje over uit, omdat die operatie naar mijn gevoel niet erg bekend is bij landlubbers.
En ik kom vast niet meer op een andere plek met een verhaal over Wasps.

Ter illustratie:
1 De 241gefotografeerd met het eigen toegewezen schip, hier Hr Ms van Galen.
2 De nadering, bij rustige zeegang. Let op de wielen in cirkelvorm om vaster te 'staan'.
3 Thuisbasis weer bereikt.



Naam: c92  Wasp 241 met v Galen.jpg
Bekeken: 1009
Grootte: 16,2 KB



Naam: c93  landing.jpg
Bekeken: 502
Grootte: 31,7 KB



Naam: c94  Staan.jpg
Bekeken: 546
Grootte: 53,6 KB




Dan nu eindelijk de foto waar het om gaat in deze winter serie van één.
Twee sneeuw wespen, boven de Kop van Noord Holland.



Naam: c95  Sneeuw wespen.jpg
Bekeken: 1042
Grootte: 28,2 KB




Ik heb er nog een te gaan, gewoon omdat de foto me trof.
Machtige omgeving, de machine aangepast met skis.



Naam: c96  Chinook  Afghanistan.jpg
Bekeken: 553
Grootte: 397,9 KB






Er kwam me van de week een verhaal ter ore over de Wasp in winterse omstandigheden.
Opgetekend door een lid van de grond(dek)ploeg.


De van Galen, fregat. was op reis naar het Noorden, en lag ergens in een Schotse baai.
De boordWasp was afgevlogen naar Kinloss of Lossiemouth, dat is niet meer bekend.
Een kleine technische ploeg was vanaf het schip opgestuurd om de Wesp aan het zoemen te houden op de Schotse basis.
Maar de winter viel in alle hevigheid binnen, min 15, sneeuw en daar overheen ijzel.

De vlieger was officier, zijn ploegje technici niet.
De officier was van het strakkere type, zéér beroeps, al vanaf zijn vroege jeugd zo gevormd.
Daar ligt ook mijn betrokkenheid bij dit verhaal, want hij en ik deelden de laatste twee jaar op de Helderse HBS, en we zagen elkaar op de zweefclub.
Ik kende hem.

Hoewel het weer er niet naar was kwam er opdracht van hogerhand dat er een vlucht met de Wasp gemaakt moest worden, met ongetwijfeld een dringende Dienstgeheime reden.
Hij, de vlieger en tevens Mini-detachmentscommandantje, vermeldde de reden niet aan zijn technici, die daardoor het idee hadden dat hij gewoon een leuk overlandje wilde maken.
En ze zagen hem al niet zo zitten, dus...

De kist stond binnen, in een erg grote hangar waarvan de deur eerst behoorlijk ver open moet rollen alvorens er een omkeer schakelaar gemaakt werd om hem weer dicht te kunnen doen.

De Schotse basis was kennelijk in een soort tijdelijke Winterslaap geraakt, maar...


Op mijn vraag hoe het met heli's in de MLD ging onder ijzige omstandigheden, kwam het volgende verhaal:


Alla,wachtsvolk en vliegwacht mobiliseren en Schuiven, Vegen en Blazen met z’n allen.
Helicopters hebben GEEN verwarmde bladen, meestal binnen gestald , zeker de OSRD kisten en dan alleen de (heli) spot , dicht bij de hangar ijs en sneeuwvrij houden.


Mooi verhaal:

Wij waren met de Van Galen en de 241 Wasp in Schotland op een Field. Ijzig koud in een hele grote hangaar, niet warm te stoken.
Maar…..jawel onze vlieger Ltz Pl.......z moest en zou een overlandje maken, als enige door de wijde kier in die machtige deuren, de Wasp kreeg een duw en ……
Daar ging hij glijdend op de straffe Oosten wind richting veld. Plu....z erachter aan.
De motor opstarten ging wel, toen rotor koppelen, maar ging dus niet, waarom?


De heli ging op de gladde vloer rondtollen, geen houden aan, wielen fout, gleed verder tot hij in een losse sneeuwbult bleef hangen en ja hoor: Airborne, 1.5 uur later keerde hij stijf van koude terug , inmiddels hadden wat gronddienst mannen van de Schotten , op hun hoofd wijzend naar ons, een spot schoon gekregen.
Of wij koffie hadden vroeg HIJ , daarvoor hadden we op onze knieën moeten liggen bij de gronddienst, in een hangar waar het 16 graden vroor, en HIJ moest vragen of...

Of ze de Wasp voor de nacht konden bergen.
Daarvoor moest die grote deur weer half open….. en daar stond nog steeds die straffe oostenwind op, uiteindelijk heeft HIJ het voor elkaar gekregen dat heel even die deur open mocht.
Hij is een week niet meer op het veld gezien, gelukkig.

En het was een HEEL stil vliegveld in die week, er vloog geen Schot met z’n rok met dit weer.

Er werd dus bij ons, wanneer het zo extreem was, ook in Nederland weinig gevlogen, maar de mannen op Kinloss weten dat beter natuurlijk.


Er is ook nog een verhaal over MVKV waar men de ijzel middels brandstof in de fik te steken, wilde verwijderen, maar de asfalt delen van het platform en rolbaan moesten toen nodig vernieuwd…..



Noot:
De Wasp heeft zijn wielen in een cirkelstand staan om beter grip te hebben op het dekje van de boot.
Maar op een beijzeld platform werkt dat averechts, omdat bij het koppelen van de rotor de Wet Actie is Reactie in werking treedt.
Het liep gelukkig met een sisser af.
Kantelen, met een rotor aan splinters, was heel goed mogelijk geweest!



Dit was het voor wat betreft Winter heli's.