Pagina 11 van 14 EersteEerste ... 9 10 11 12 13 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 138

Discussie: Koning Winter.

  1. #101
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.929

    Standaard

    Nu zit ik niet erg dik in de namen van die hoge heren, maar dit zijn zo enorm veel hints, dat ik zelfs uit m'n hoofd kan zeggen/schrijven over wie dit gaat

    Om on-topic te blijven nog maar wat winterfoto's...

    Een B747-246B van de JAL in januari 1985 op Schiphol. Inderdaad een -200, hoewel er toch maar 3 raaampjes in het bovendek zitten!


    De Koninklijke Fellowship, gemaakt op dezelfde dag in '85:


    Weer een -200, nu van Garuda. Het jaar erop kreeg die club een nieuw kleurenschema waar het rood werd vervangen door overwegend blauw.


    Een vrij recente plaat, uit 2010:


    B757 landend op Eelde in een sneeuwbui, ook uit 2010:


    Op Eelde kan soms heel veel... zelfs een palmboom in de sneeuw:


    En de voorlopig laatste: een reddingsdag in december 1982, toen er booreilanden en werkplatforms op drift raakten tijdens een winterstorm. De bemanningen werden geëvacueerd via Eelde.

  2. #102
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heron Bekijk bericht
    Nu zit ik niet erg dik in de namen van die hoge heren, maar dit zijn zo enorm veel hints, dat ik zelfs uit m'n hoofd kan zeggen/schrijven over wie dit gaat
    Oh maar het was helemaal niet mijn bedoeling om raadsels op te schrijven. Het is gewoon Robbie Wijting, een van de meest aardige en menselijke Hoge Pieten die ik ik in mijn korte militaire carrière ben tegengekomen.

    Adri

  3. #103

    Standaard

    Mooi!
    Het is opwekkend om te lezen dat er ook met de Starfighter werd gepoogd om ook onder Elfsteden omstandigheden te opereren.
    Zeker in die hoek van het land.
    En zeker heb ik het nooit vanuit crashtender oogpunt bekeken.

    De naam van de bekwame commandant deed denken aan een kabeljauw-achtige vis?

    Tracker.


    PS, sorry Breeze, ik had de voorgaande post niet gelezen. Die was er tussen geslopen...
    Laatst gewijzigd door Tracker "Jaap de Moor"; 8 april 2016 om 00:21

  4. #104

    Standaard Koning Winter.


    Het was een strenge winter in '63, welbekend.
    En in '97 kennelijk ook, maar dat staat me niet meer zo bij.

    Met 35 jaar tussenruimte en met verschillende choppers, verleende de MLD hand en spandiensten.


    Naam: c161   MLD Augusta Bell Texel '63.jpg
Bekeken: 523
Grootte: 14,6 KB Naam: c162   Lynx, Marken, 1997.jpg
Bekeken: 647
Grootte: 30,1 KB



    Serene rust in de winter bij MLD en KLU.


    Naam: c163   Serene rust MLD.jpg
Bekeken: 472
Grootte: 13,5 KB Naam: c164   Serene rust KLU.jpg
Bekeken: 481
Grootte: 7,4 KB



    Ze kwamen elkaar tegen in de sneeuw op Eindhoven.
    En konden er niet meer langs.


    Naam: c165   Hier eindigde het op Eindhoven.jpg
Bekeken: 434
Grootte: 23,5 KB



    Sneeuw op Soesterberg in de hoogtijdagen van de Volkswagenbus.
    Het militaire luchttransport lag plat.
    De sneeuw werd uitgezeten achter raampjes met halve vitrage, valletjes heetten ze.
    Een kaartje, een schaakje, een boekje, en dat was het dan.


    Naam: c166   Geen emplooi toen.jpg
Bekeken: 533
Grootte: 25,5 KB



    Sneeuw op Soesterberg dertig jaar later.
    Het militaire luchttransport lag weer plat.
    De behuizing was iets verbeterd.
    Het kaartje leggen bleef; de rest van het vermaak werd electronisch.


    Naam: c167   Geen emplooi later.jpg
Bekeken: 510
Grootte: 36,6 KB



  5. #105

    Standaard

    Heron,
    De Lynxen op Eelde vielen erg in de smaak bij de Traditiekamer.

    Zou daar meer van zijn?

  6. #106
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.929

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Heron,
    De Lynxen op Eelde vielen erg in de smaak bij de Traditiekamer.

    Zou daar meer van zijn?
    Daar heb ik inderdaad nog wel wat van, maar die dia's moet ik eerst opzoeken. Het was belabberd weer en de heli's moesten door het hek van achteren worden gefotografeerd.
    In mijn herinnering vond ik die platen dan ook niet echt bijzonder. Het zijn natuurlijk wel spottersplaten, dus heli's met vrijwel zeker geen mensen erbij.
    Bovenstaande plaat is de enige overzichtsplaat die ik gemaakt heb.

    Het gebeurde op 24 december 1982:
    Storm, 0 graden Celcius. Ik op de motor toch 35km rijden naar Eelde, want daar was wat aan de hand.
    Vanwege de storm moesten werkeiland Seafox-I en boorplatform Transocean-4 worden geëvacueerd.
    Van de eerste werden 9 personen afgehaald en van de 2e maar liefst 42!
    Dit gebeurde met Lynxen 260/K (Pedro8), 261/K (Pedro12) en 262/K (Pedro6).
    Verder werd KLM Helikopters S-61N PH-NZL gebruikt met callsign "Heli5" en kwam onder "GermanNavy54" ook heel kort Duitse Marine Sea King 89+54 even binnen.

    Ik herinner me nog hele spectaculaire TV-beelden van een Lynx die probeert op een helidek te landen dat echt meters op en neer danst!

  7. #107

    Standaard Koning Winter

    De commerciële drift waarmee de burger luchtvaart de deicing van het grote vliegende gereedschap aanpakte, is helaas bij de MLD nooit echt door gedrongen.
    Wat hier getoond wordt is absoluut niet de manier om Orions, Electra's dus, Flight Safety-wise de lucht in krijgen.
    Maar dat vroeg om investeringen die het nooit hebben gehaald.


    Naam: c168   Deicing, primitive way, MVKV 1996.jpg
Bekeken: 423
Grootte: 29,1 KB Naam: c169   Prop deicing Orion  Dit helpt niet.jpg
Bekeken: 503
Grootte: 25,7 KB


    Het ziet er aandoenlijk uit; helemaal één propellerblad tegelijk, maar het is natuurlijk om te huilen, zonder kans van slagen...


    Bij de KLU begon het te dagen, maar ze hadden dan ook twee heuse DC Tienen overgenomen voor een 'soepel' Martinair prijsje.
    Plus één cherrypicker met plaats voor een deicing fluid spuitend manschap.
    Welke samenstelling werd gebruikt is me niet bekend, maar ik neem niet aan dat Vrouw Hennis Type IV op de plank heeft liggen.

    Het manschap begint bij de neus om zich vervolgens nauwkeurig een weg te banen naar de staart van de KC 10.

    Dit proces zal nog geruime tijd in beslag nemen.
    Het schema naar Kabul moet erg losjes geweest zijn...


    Naam: c170   Ruiten poetsen en op naar Kabul.jpg
Bekeken: 533
Grootte: 45,3 KB


    Naam: c171   De heel langzame methode van Defensie.jpg
Bekeken: 479
Grootte: 44,5 KB



    Er was ook nog een derde DC 10 aangeschaft, maar die doet in dit verhaal niet mee.
    Wél daarentegen in het topic Coconeren en sloop, want er is wel het een en ander over te zeggen.

    Ik ben hiermee door mijn serieuze bijdrage aan Koning Winter heen.
    U kunt er niet op afstuderen, maar er is wel heel wat aan de orde geweest, v.w.b. de Burger Luchtvaart.

    Ik heb nog wat losse flodders liggen tot slot.

    Tracker.


  8. #108

    Standaard Koning Winter.

    Er zijn wat foto's blijven liggen die zowel met luchtvaart als met ijs en/of sneeuw te maken hebben.
    Maar ze verdienen het niet om helemaal serieus genomen te worden. Desondanks doe ik ze er bij.
    Anders gezegd, ik moet er van af.

    De fabrieks nieuwe Boeing 787 wordt gewoonte getrouw overgedragen aan zijn nieuwe gebruiker met een diner in de Boeing Golf and Country Club. Behalve dat de Yanks in alles dat drinkbaar is veel ijs gooien hoort hier ook standaard een 'Ice Sculpture' bij.
    Terwijl de overdracht dan plaats gaat vinden in het museum verderop, wordt het Ice Piece zacht smeltend aan de natuur terug gegeven.


    Naam: d1  Ice-sculpture voor het 787 overhandigings-diner op de Boeing Golf and Country club.jpg
Bekeken: 438
Grootte: 43,4 KB



    Op het vliegveld van Barrow, Alaska heeft iemand een hekje open laten staan...
    Aande kust liggend op 71 Noord kan dat tot aparte platform gasten leiden.

    Men wil er daar echt bij horen. Het veld heet én Wiley Post én Will Rogers Memorial.


    Naam: d2   Barrow, Alaska.jpg
Bekeken: 482
Grootte: 27,6 KB



    Iemand bouwde een 1 op 144 Saab J-29 Tunnan, tonnetje, barrel. Klein maar fijn.

    Plaatste hem op een platformpje met de vlieger er voor. Niets mis mee.


    Naam: d3  Saab J29 zomer.jpg
Bekeken: 508
Grootte: 22,3 KB



    Daarna ging het helemaal fout. Er kwam een koepeltje overheen. En vanaf dat moment stond de J-29 na drie keer schudden in de Zweedse sneeuw...


    Naam: d4  Saab J29 winter.jpg
Bekeken: 374
Grootte: 26,7 KB

    Leuk voor de Zweedse kindjes van toen.


    Er zijn natuurlijk hele werelddelen waar het nooit zal sneeuwen. Maar een dienstregeling vliegen tijdens de moesson valt soms ook helemaal niet mee.

    Chennai aan de Zuid Oostkust van India kan er over mee spreken.


    Naam: d5   Chennai, Madras airpport.jpg
Bekeken: 506
Grootte: 21,0 KB Naam: d6   Chennai.jpg
Bekeken: 357
Grootte: 20,3 KB



    Als men een doek over de kooi van een echte vogel doet wordt het beestje helemaal stil.
    Dat geldt ook voor metalen vogels...


    Naam: d7   KLM sneeuwdoek over de kop.jpg
Bekeken: 388
Grootte: 42,4 KB



    Vluchtvoorbereiding begint 's winters soms al in een vroeg stadium.

    Ik zou een West Afrika-rondje doen: Freetown, Monrovia, Conakry, met de A 310.
    Met Casa Blanca als eerste en laatste tussenstop.
    De opzet was om de naderingen met behulp van de FMS navigatie computer te maken door een aantal punten van een circuit vast te leggen in peiling, afstand en hoogte. PBD, Place Bearing Distance.
    Dat zou mede beoordeeld worden door de RLD inspecteur die de copilot was.
    Ik vond het van belang om dit af te wikkelen, maar de winter had toegeslagen, en al mijn hoofd-holtes zaten potdicht.
    Eigenlijk moet je dan niet gaan vliegen want de consequenties kunnen heel vervelend zijn.
    Maar niet in dit geval, dacht ik.
    Na het ontbijt was ik uitgebreid gaan stomen/stikken met menthol bolletjes en een doek over m'n kop.
    Ook een mens wordt daar stil van.
    Ik trad redelijk fris aan op Schiphol, maar naarmate de dag vorderde kwam ik er achter dat dit toch niet de manier was geweest.
    De volgende dag, op de terugweg, in de laatste descent naar Casa Blanca, kwam de boel helemaal niet meer vrij. Pijn!

    Schiphol werd gehaald, het PBD verhaal was gelukkig geslaagd, maar mijn hele reisverlof bracht ik door in bed.
    Les geleerd.


    Naam: d8  Vluchtvoorbereiding met een theedoek over de kop 1985.jpg
Bekeken: 444
Grootte: 154,8 KB



    Ik ga het voorlopig niet meer over de winter hebben.
    Doek over het hoofd...


    Tracker.






  9. #109

    Standaard

    Dánk voor je Koning Winter verhaal, Tracker ! Je zou het bijna een epos kunnen noemen...ik heb er van genoten !

    met vriendelijke groet,
    Tev

  10. #110

    Standaard Koning Winter.

    Dank je, TEV.

    Ja, er is een eind aan gekomen.
    Ik heb zelfs het gevoel dat dat de hoogste tijd werd; het oogt wat lang...

    Maar een echt eind is niet aan de orde want er dienden zich inmiddels alweer recent gevonden
    uitingen van de winter aan.
    De onderstaande twee stammen uit 1948.


    Naam: Winter impressie, Victor Trip.jpg
Bekeken: 581
Grootte: 190,7 KB



    Een ingezonden mededeling van een Vliegwereld lezer over een Connie die vertraging op liep.
    Ik schreef al eerder dat er ieder decennium wel een 'Perfect Winter Blizzard' langs trok.
    Deze is van 1948.

    Naam: PegelConnie,  new York, januari '48.jpg
Bekeken: 372
Grootte: 116,0 KB

    Naam: PegelConnie  inzender.jpg
Bekeken: 518
Grootte: 79,3 KB


    Tracker.

    Blijft u winter gerelateerde zaken plaatsen, graag?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •