Pagina 14 van 14 EersteEerste ... 4 12 13 14
Weergegeven resultaten: 131 t/m 138 van 138

Discussie: Koning Winter.

  1. #131
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Een beetje wel Adri, een beetje wel...

  2. #132
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    Het is natuurlijk wel lang geleden, maar ik zie in mijn vage herinnering het vliegveld nog langs een weg en een breed water liggen, net zoals bij East. Dat Windover ligt in het midden van niks. Zou het niet kunnen dat ze in jouw tijd waren gestopt met zweefvliegen op East?
    Beide vliegvelden zie ik trouwens in Ontario liggen.

    Adri
    Zou inderdaad heel goed kunnen en inderdaad beide vliegvelden liggen in Ontario ( te lang in Quebec gewoond en het vliegveld lag net over de grens )

  3. #133
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker "Jaap de Moor" Bekijk bericht
    De 201 werd gesnapt terwijl het sneeuwde, en vanuit een laag standpunt.
    Courtesy Traditiekamer.








    Op enige afstand staat een onbekende contraptie op het veld.
    Het is tot op heden niet bekend wat het voorstelt.


    Het zou een hoge vleugel-krik, jack, kunnen zijn, maar die laat je toch niet maar ergens staan...
    Het hekje er omheen duidt op iets permanents, maar een licht op een paal lijkt het ook niet te zijn.
    De vraag is uitbesteed; suggesties welkom.
    Het is inderdaad een vleugelkrik welke ook in deze barre omstandigheden gebruikt werd voor het wisselen van een "Main Wheel "
    De "Shock Strut "van het "Main Landing Gear "werd in dat geval geblokkeerd zodat met slechts tot een geringe hoogte krikken het wiel al vrij kwam van de grond en het wiel eenvoudig kon worden gewisseld.

    Dit waren wel barre tijden voor Marine vliegtuigmakers ( maar ja het waren niet voor niets "Houten schepen en Stalen mannen )

    Nog een aardige anekdote uit die tijd met vergelijkbare weersomstandigheden.

    Chef Flight tegen een groepje vliegtuigmonteurs; "Kom jongens , aan je werk. 30 uurs inspectie voor de Neptune 2... "

    Monteurs tegen de Chef Flight ( Puk Ploeg ) ; "Maar majoor,met dit weer stuur je nog geen hond naar buiten "

    Antwoord van de Chef Flight :"Nee,maar ik jullie wel"

    Noot; de bijnaam van deze Chef Flight was "de kleine verdommeling " ( deze Sergeant Majoor was nogal klein van postuur )

  4. #134
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker "Jaap de Moor" Bekijk bericht
    Deel 16A






    Er kwam me van de week een verhaal ter ore over de Wasp in winterse omstandigheden.
    Opgetekend door een lid van de grond(dek)ploeg.


    De van Galen, fregat. was op reis naar het Noorden, en lag ergens in een Schotse baai.
    De boordWasp was afgevlogen naar Kinloss of Lossiemouth, dat is niet meer bekend.
    Een kleine technische ploeg was vanaf het schip opgestuurd om de Wesp aan het zoemen te houden op de Schotse basis.
    Maar de winter viel in alle hevigheid binnen, min 15, sneeuw en daar overheen ijzel.

    De vlieger was officier, zijn ploegje technici niet.
    De officier was van het strakkere type, zéér beroeps, al vanaf zijn vroege jeugd zo gevormd.
    Daar ligt ook mijn betrokkenheid bij dit verhaal, want hij en ik deelden de laatste twee jaar op de Helderse HBS, en we zagen elkaar op de zweefclub.
    Ik kende hem.

    Hoewel het weer er niet naar was kwam er opdracht van hogerhand dat er een vlucht met de Wasp gemaakt moest worden, met ongetwijfeld een dringende Dienstgeheime reden.
    Hij, de vlieger en tevens Mini-detachmentscommandantje, vermeldde de reden niet aan zijn technici, die daardoor het idee hadden dat hij gewoon een leuk overlandje wilde maken.
    En ze zagen hem al niet zo zitten, dus...

    De kist stond binnen, in een erg grote hangar waarvan de deur eerst behoorlijk ver open moet rollen alvorens er een omkeer schakelaar gemaakt werd om hem weer dicht te kunnen doen.

    De Schotse basis was kennelijk in een soort tijdelijke Winterslaap geraakt, maar...


    Op mijn vraag hoe het met heli's in de MLD ging onder ijzige omstandigheden, kwam het volgende verhaal:


    Alla,wachtsvolk en vliegwacht mobiliseren en Schuiven, Vegen en Blazen met z’n allen.
    Helicopters hebben GEEN verwarmde bladen, meestal binnen gestald , zeker de OSRD kisten en dan alleen de (heli) spot , dicht bij de hangar ijs en sneeuwvrij houden.


    Mooi verhaal:

    Wij waren met de Van Galen en de 241 Wasp in Schotland op een Field. Ijzig koud in een hele grote hangaar, niet warm te stoken.
    Maar…..jawel onze vlieger Ltz Pl.......z moest en zou een overlandje maken, als enige door de wijde kier in die machtige deuren, de Wasp kreeg een duw en ……
    Daar ging hij glijdend op de straffe Oosten wind richting veld. Plu....z erachter aan.
    De motor opstarten ging wel, toen rotor koppelen, maar ging dus niet, waarom?


    De heli ging op de gladde vloer rondtollen, geen houden aan, wielen fout, gleed verder tot hij in een losse sneeuwbult bleef hangen en ja hoor: Airborne, 1.5 uur later keerde hij stijf van koude terug , inmiddels hadden wat gronddienst mannen van de Schotten , op hun hoofd wijzend naar ons, een spot schoon gekregen.
    Of wij koffie hadden vroeg HIJ , daarvoor hadden we op onze knieën moeten liggen bij de gronddienst, in een hangar waar het 16 graden vroor, en HIJ moest vragen of...

    Of ze de Wasp voor de nacht konden bergen.
    Daarvoor moest die grote deur weer half open….. en daar stond nog steeds die straffe oostenwind op, uiteindelijk heeft HIJ het voor elkaar gekregen dat heel even die deur open mocht.
    Hij is een week niet meer op het veld gezien, gelukkig.

    En het was een HEEL stil vliegveld in die week, er vloog geen Schot met z’n rok met dit weer.

    Er werd dus bij ons, wanneer het zo extreem was, ook in Nederland weinig gevlogen, maar de mannen op Kinloss weten dat beter natuurlijk.


    Er is ook nog een verhaal over MVKV waar men de ijzel middels brandstof in de fik te steken, wilde verwijderen, maar de asfalt delen van het platform en rolbaan moesten toen nodig vernieuwd…..



    Noot:
    De Wasp heeft zijn wielen in een cirkelstand staan om beter grip te hebben op het dekje van de boot.
    Maar op een beijzeld platform werkt dat averechts, omdat bij het koppelen van de rotor de Wet Actie is Reactie in werking treedt.
    Het liep gelukkig met een sisser af.
    Kantelen, met een rotor aan splinters, was heel goed mogelijk geweest!
    Een prachtig verhaal over de LTZ 2OC Pl... Pl..sz
    ,maar in het verhaal over de cirkel stand van de wielen van de Wasp heeft Jaap wel de Kok horen fluiten maar weet niet waar de Lepel hangt.

    De wielen van de Wasp konden handmatig versteld ( 360 graden ) worden zodanig dat de helikopter in en uit de hangaar gereden kon worden ( dus de wielen alle vier in lengterichting ), ten behoeve van de "Landconfiguratie " de twee voorwielen in lengte richting en de achterwielen in en hoek van 45 graden om een veilige autorotatie mogelijk te maken en in de zogenaamde "Dek configuratie" waarbij alle wielen zodanig stonden geblokkeerd dat de Wasp aan dek staande om zijn topas kon draaien, zodat hij eventueel ook dwarsscheeps kon starten als zulks noodzakelijk was.

    1. het rijden van de helikopter werd voorkomen doordat de wielen vanuit de cockpit hydraulisch geborgd en ontborgd konden worden.
    2. de instelling van de wielrichting kon alleen vanaf buiten geborgd worden door een mechanische borg pal ( 1 voor ieder wiel)
    3. bij vluchten vanaf een landbasis of andere voorgenomen vluchten boven land waren strikt verboden omdat een veilige autorotatie dan niet mogelijk was.
    4. het roteren van de helikopter door de wet "actie is reactie" wordt voorkomen door de staart rotor.

    Welke fouten Pl..m Pl..sz in dit geval allemaal maakte is mij onbekend maar ik herken hem helemaal in het geschetste verhaal.

  5. #135
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
    Een prachtig verhaal over de LTZ 2OC Pl... Pl..sz
    ,maar in het verhaal over de cirkel stand van de wielen van de Wasp heeft Jaap wel de Kok horen fluiten maar weet niet waar de Lepel hangt.

    De wielen van de Wasp konden handmatig versteld ( 360 graden ) worden zodanig dat de helikopter in en uit de hangaar gereden kon worden ( dus de wielen alle vier in lengterichting ), ten behoeve van de "Landconfiguratie " de twee voorwielen in lengte richting en de achterwielen in en hoek van 45 graden om een veilige autorotatie mogelijk te maken en in de zogenaamde "Dek configuratie" waarbij alle wielen zodanig stonden geblokkeerd dat de Wasp aan dek staande om zijn topas kon draaien, zodat hij eventueel ook dwarsscheeps kon starten als zulks noodzakelijk was.

    1. het rijden van de helikopter werd voorkomen doordat de wielen vanuit de cockpit hydraulisch geborgd en ontborgd konden worden.
    2. de instelling van de wielrichting kon alleen vanaf buiten geborgd worden door een mechanische borg pal ( 1 voor ieder wiel)
    3. bij vluchten vanaf een landbasis of andere voorgenomen vluchten boven land waren strikt verboden omdat een veilige autorotatie dan niet mogelijk was.
    4. het roteren van de helikopter door de wet "actie is reactie" wordt voorkomen door de staart rotor.

    Welke fouten Pl..m Pl..sz in dit geval allemaal maakte is mij onbekend maar ik herken hem helemaal in het geschetste verhaal.
    Ik kon hem niet gelijk vinden maar hier een foto van het binnenbrengen van de Wasp in de hangaar aan boord

    Naam: wasp in de hangaar brengen.jpg
Bekeken: 721
Grootte: 23,7 KB

    Let op de stand van de wielen en hoe zij met behulp van stuurknuppels in de juiste richting gedirigeerd worden.

    Op deze foto wordt gebruik gemaakt van lieren ( het zogenaamde "Gulden Schot") maar daarover hoop ik te schrijven in de draad Foto's van de naoorlogse MLD.

  6. #136
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Naam: aloutte in de sneeuw.jpg
Bekeken: 775
Grootte: 41,6 KB


    Ook onze collega's van de KLU stonden hun mannetje bij het ruimen van sneeuw

    Foto vermoedelijk gemaakt op Vliegbasis Deelen maar daar ben ik niet zeker van,wie wel?

  7. #137
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Naam: 2158_077771.jpg
Bekeken: 655
Grootte: 470,5 KB
    Bron beeldbank defensie

    Es war einmal, geen sneeuw, geen Valkenburg, geen Neptune

  8. #138
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Naam: 050305MVKV_2177.jpg
Bekeken: 478
Grootte: 27,1 KB

    valkenburg in de winter

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •