Pagina 2 van 14 EersteEerste 1 2 3 4 12 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 138

Discussie: Koning Winter.

  1. #11
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Tracker.

    De DC-7C is de PH-DSG “Adriatische Zee” en Daan heeft gelijk met de DC-8, het is de PH-DSA “Dr. Albert Plesman” die een klein ongemakje met zijn neuswiel heeft.

    Groet,
    Ruud.

  2. #12

    Standaard Koning Winter.

    Op de DC 7 dacht ik SO te zien staan, maar dan klopte de lange scheepsnaam niet die zichtbaar is.

    Bij die DC 8 heb ik naar alles gekeken, behalve naar een naam onder de cockpit...
    Ik hád het kunnen weten!

    Naam: PH DCA 18 april 1960, lesvlucht pax.jpg
Bekeken: 1062
Grootte: 26,4 KB


    Het was DCA i.p.v. DSA, Ruud.

    Tracker.

  3. #13

    Standaard

    Jan, ik zie een heer in klederdracht door de sneeuw stampen naar de F VII.
    Een Urker broek en met een zondags hoedje dacht ik.

    Vermoed dat het aan het ontvangende eind is gesitueerd van die Schiphol sneeuwlijn.

  4. #14
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Een koppeltje Pander's op een winters Waalhaven , ik denk jaren 20.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  5. #15
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Die DC-7 was nog een zoekplaatje, want "SO" boven de cockpitraampjes wijst inderdaad op de PH-DSO.
    Maar... die had de naam "Bering Zee" en hier staat duidelijk "Adriatische Zee" op.

    Met het vergrootglas bij het scherm zie ik op de foto's dat de "O" onregelmatig is, dus moet het toch een "G" zijn.
    Bovendien staat op de romp een logo met "7f" en dat bewijst dat Ruud het goed had.
    PH-DSO was van oktober '58 tot maart '64 in dienst van de KLM, daarna Martinair.
    PH-DSG was van juni '57 tot april '69 bij de KLM, maar werd al in 1960 omgebouwd tot DC-7CF.

    De Electra zou de PH-LLF "Uranus" kunnen zijn; de Canadair is geen Canadair CL-44, maar een Bristol Britannia. Daarvan hebben er 4 in het Zwitserse register gestaan.
    Je kunt nog "Globe" titels ontwaren ter hoogte van de neus van de Electra.
    HB-ITB gekocht door Globe Air op 3 april 1964 en verongelukt op 20 april 1967 op Nicosia.
    HB-ITC gekocht door Globe Air op 8 maart 1965 en verkocht aan African Safari in december '67.
    HB-ITF regi voor Tellair in 1969, maar not taken up (ntu). Geparkeerd op Coventry in '69 en gesloopt in 1971.
    HB-ITG zie HB-ITF.

    De Garuda Coronado heeft een zichtbare naam, "Sriwijaja" en dat betekent dat het de PK-GJB is.
    Afgeleverd aan Garuda op 21 oktober 1963 en 10 jaar later verkocht aan California Airmotive Corp. Verongelukt op Guam tijdens de afleveringsvlucht.

  6. #16
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Geen KLM achten of negens in de sneeuw...?
    Bij deze

    Diascan van DC-8-63 PH-DEE "Abel Tasman" landend op de 06 van Schiphol op 5 januari 1985:




    Diascan van DC-9-32 PH-DNK "Copenhagen", ook op de 06 van Schiphol op dezelfde datum:

  7. #17

    Standaard

    Dat gaat goed zo!

    Waarom heeft iedereen zijn winterfoto's tot nu toe in de kast gehouden?

    Keep 'm coming...

  8. #18
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Ik heb nog wel een paar sneeuwplaatjes, maar lang niet alles is al ingescanned...

    Hier een digitale plaat van Schiphol op 8 februari 2009. Cathay Pacific 747 B-HKT in een sneeuwbui van start op de 24:



    4 januari 1986, Jamahiriya Air Transport B707-348C 5A-DIX, ook vanaf de 24 op Schiphol:


    5 januari 1985: ALIA (nu Royal Jordanian) B707-384C JY-AEC, net geland op de 06:


    5 januari 1985: KLM A310-203 PH-AGA 'Rembrandt' ook net geland op de 06:

  9. #19

    Standaard Koning Winter.

    Koning Winter deel 2.

    Ik zal een poging doen wat inzicht te verschaffen in de deicing en snow removal van vliegtuigen in de loop van de tijd.

    Om die door de winter overvallen vliegtuigen weer vliegbaar te maken was men tot diep in de dertiger jaren aangewezen op pure mankracht.
    Bezems en schuivers voor de sneeuw en het vooral voorzichtig stuk en los tikken van ijzel.

    Men deed zijn best en na uren ploeteren werd er dan gevlogen.
    Nu en dan met fatale afloop omdat de ijs-invloed op aerodynamica en het totaal gewicht van het vliegtuig nauwelijks goed werden onderkend.

    Vliegen tijdens de winter:
    Ik vond onder andere deze drie opnames.
    Nieuport aan het front in 1917, US trainers 1935 en een Handley Page in '38



    Naam: b1  Nieuport 17  WW1.jpg
Bekeken: 998
Grootte: 49,8 KB


    Naam: b2  US Trainer biplanes in the snow.gif
Bekeken: 751
Grootte: 122,7 KB


    Naam: b3  Horatio rising from the snow.jpg
Bekeken: 1074
Grootte: 70,0 KB



    In de luchtvaart werd gebruik gemaakt van glycol in de vloeistof gekoelde motoren.
    Daaruit ontstond het idee om de vriespunt verlagende eigenschappen er van te gebruiken voor het weg dooien van sneeuw en ijs op de draagvlakken.
    Verdund met water,al of niet warm, en opgebracht met emmertjes en bescheiden handpompjes die een spuitje van niks bedienden.

    Type I deicing fluid was geboren, maar die naam zou het later pas krijgen.

    Het werkte, maar men had niet lang de tijd tussen spuiten en vliegen, vooral als het nog sneeuwde ook.
    Hoe lang dat was werd een beetje met de natte vinger bepaald, en dat ging niet altijd goed.
    De vloeistof droop makkelijk van de vleugels af en bood maar gedeeltelijk bescherming.

    Een ondernemende Engelsman bedacht er iets op en kwam met een toevoeging die het mengsel een gelei-achtig gedrag gaf, maar toch spuitbaar bleef.
    En verwarmd kon worden.
    Het werkte beter in op de 'contamination', maar vooral ook langer omdat het zich min of meer aan de vleugel en staartvlakken hechtte waardoor het tijdens de start ook nog bescherming bood.

    Dit werd de latere Type II deicing fluid, en degradeerde de eerder gebruikte vloeistoffen
    tot Type I.

    Het kreeg de merknaam 'Kilfrost' en was dé standaard vanaf 1937, en bleef dat heel lang.


    Naam: b4    kilfrost  British  1937.jpg
Bekeken: 955
Grootte: 45,1 KB



    Het zal niet zijn meegevallen om een Handley Page er mee schoon te maken.
    Hoe vaak het werkelijk werd toegepast met een daar op volgende start blijft verborgen.

    Kilfrost was een belangrijk Engels produkt, waarvan de samenstelling strikt geheim werd gehouden.
    Of het ook toepassing vond in andere West Europese landen, waar onder Nederland, weet ik niet.

    Ik vermoed eigenlijk dat we lang hebben doorgemodderd met de waterige versie.
    In ieder geval werd het niet echt in de US geïntroduceerd, want ondanks alle vorderingen op allerlei gebied in en na WW2, gebruikte men in de States nog steeds uitsluitend Type I, het mindere soort dus, tot rond 1980.
    Onbegrijpelijk; ik kom daar nog op terug.


    Naam: b5    kilfrost  Secret compound.  Eng.jpg
Bekeken: 787
Grootte: 51,1 KB


    Meneer Kilfrost deed goede zaken en de toen zeer toonaangevende Flight haakte er chauvinistisch op in met termen als 'secret compound' enz.

    “Nou, als die Yanks hun Cola formule niet willen geven dan houden wij de Kilfrost voor ons zelf”.
    Zo iets moet het geweest zijn, afgezien van winstbejag.

    Maar men vergat dat hiermee Flight Safety direkt mee gemoeid was, en wel met veelslachtoffers tot gevolg!
    (Tussen eind zestig en 2000 ruim 800 slachtoffers in de VS...).

    Via de Kilfrost site vond ik gelukkig nog een paar jaren vijftig/zestig deicing foto's, en wat reclame.

    Om klein te beginnen werden er RAF Austers getoond, '49-'52.


    Naam: b6    Klein beginnen.jpg
Bekeken: 834
Grootte: 62,1 KB


    En Rapides, getekend in 1940.


    Naam: b7   Cleaning Dragon Rapides, 1940.jpg
Bekeken: 768
Grootte: 44,5 KB


    vervolgd.

  10. #20
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Boris Bekijk bericht
    Dacht altijd dat er met sneeuw niet meer zweefgevlogen werd.
    Vond nog wat plaatjes om dit echt uit de wereld te helpen.


    Start van mijn Ka-6CR op Terlet met een Aviak Husky


    Landing van de Ka-6

    @Tracker interessant verhaal over deicing. Is een onderwerp dat niet vaak aandacht krijgt.

    Adri

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •