Pagina 3 van 14 EersteEerste 1 2 3 4 5 13 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 138

Discussie: Koning Winter.

  1. #21

    Standaard

    Eigen Ka-6..mooie zaak!
    Van welk jaar zijn deze foto's?

    Daar moeten er vast meer van zijn in de sneeuw? En groter formaat misschien?

    Tracker.

  2. #22
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    De vliegdag op Terlet was in december 2005 ter gelegenheid van een Ka-6 jubileum. Het was toen 40 jaar geleden dat het BvI en BvL waren uitgereikt aan de AKU en KLu ZC van Deelen. Er zijn wel meer foto's maar alleen met personen erbij, dus niet zo interessant.
    In 1971 kochten we met een 3-manssyndikaat een staartstuk met brokstukken en een paar emmers houtsplinters. De Ka-6 was op Deelen in de lierstart overtrokken en de grond ingedoken. We hadden het plan om hem in 2 jaar weer vliegwaardig te maken, maar dat werd eind 1975. De romp vóór het hoofdspant was volledig versplinterd. De vleugels waren op 3 plaatsen gebroken en daarvoor moet je de hoofdligger repareren met nieuwe grenen inzetstukken. De verlijming dient met een afschuining 1 op 20 te geschieden en de kwaliteit grenen is hoog, 10 jaarringen per cm en dat groeit alleen boven de poolcirkel. De hoofdliggers moesten derhalve over zo'n grote lengte worden kaalgemaakt met bijbehorende nieuwe ribben en torsieneus, dat we het gevoel hadden dat we een nieuw vliegtuig aan het bouwen waren.


    De rechter vleugel met op de achtergrond het nieuwe rompvoorstuk in aanbouw.



    De romp met het cockpitgedeelte. De cockpitkap hebben we gelijk maar gemodificeerd naar het grotere Ka-6E type.


    De eerste start in november 1975 vanaf het goede oude Ypb. Ik heb me extra hoog laten opslepen om een soort van invlieg/testprogramma te kunnen afwerken.

    Na 5 jaar ploeteren geeft dat heel veel voldoening.

    Adri

    P.S. sorry, maar dit is een beetje misplaatst in een sneeuwdraadje.
    Laatst gewijzigd door Breeze; 2 maart 2016 om 15:33

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    P.S. sorry, maar dit is een beetje misplaatst in een sneeuwdraadje.
    Maar niet minder mooi Adri! Dank voor het plaatsen van verhaal en foto's.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #24

    Standaard Koning Winter.

    Ik ga nog even off-topic door:

    Je beschrijft het land der lijmklemmen als de dag van gisteren...
    Ongeschilderd zijn ze bijna mooier hè.

    ik doe er mijn 'geleende' 260 bij, wedstrijden 1960.
    Hij was gloednieuw, grote 46 nog op de staart.

    Keurig in een veldje naast bos en korenschoven -ja, die had je toen nog.
    Maar daar wil je niet liggen tijdens een wedstrijd: puntenaftrek!

    Zonder radio was het láng wachten op de ophaalploeg..

    Naam: 260, 1960, buitenlanding onvoorzien.jpg
Bekeken: 757
Grootte: 112,8 KB


    tracker

  5. #25
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Nu word ik toch wel errug nieuwsgierig Tracker (en ga nog maar even OT door, tenslotte vind Mathieu het ook leuk ).
    Hoewel ik pas in 1961 met zwvlgn ben begonnen, was ik in 1960 vanaf Utrecht achterop de Mobylette van papa Breeze naar Terlet gereden voor een Open Dag. Daar herinner ik me een dubbelstart op 21 L en R (waarschijnlijk door Minoli en Krols) en de gloednieuwe serie Ka-6en werden aangekondigd en voorgevlogen, waaronder de eerste in privébezit door John van Melzen. Topvliegers destijds: broertjes Breunissen, Ed van Bree, GJ Ordelman, enz. En topvlieger moest je zijn om een Ka-6 mee te krijgen schat ik in .
    En de 260 ken ik uiteraard, toevallig nooit op gevlogen, maar wel op de 261 en 262.
    Even goegelen levert op:



    Wat ik mij herinner is dat de hele serie KNVvL Ka-6en redelijk vaak gekraakt zijn geweest, maar altijd weer netjes zijn opgeknapt door Piet Vleesch.
    En ik zie dat hij nog steeds vliegt en wel bij de NNZC.

    Adri

  6. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    Even goegelen levert op:



    Adri
    En ook: http://www.hdekker.info/Nieuwe%20map/1960.htm#PH-260
    Herman Dekker

  7. #27

    Standaard Koning Winter.

    Koning Winter deel 3a.


    “Ice is a menace”, zo vond Kilfrost in haar reclame poster na WW2.
    Er vliegt een wat on-Engels aandoend vliegtuig, lijkend op de Condor, langs een Groenland achtige kust die niet klopt.
    Vliegend in een heldere atmosfeer is het verband met deicing niet erg overtuigend.
    Daarbij gaat het om middelen die op de grond gebruikt worden, en niet eenmaal hoog en droog.
    Beetje fout reclamebureau.


    Naam: c1  kilfrost-timeline-1940-1.jpg
Bekeken: 1324
Grootte: 62,2 KB


    Reëler waren de foto's uit '50.
    DC3's van BEA die worden schoon gemaakt.

    Met een of twee stuks apparatuur was dat een overzichtelijk proces.
    De Parijs en Berlijn machines in de ochtend.

    "Rome next? Nee, laat Rome maar zitten; eerst Amsterdam en Göteborg". Keuzes.

    Zo ging de dag voorbij.
    De man met de spuit heeft een Zuidwester op tegen de Oosten wind en één alpinopet
    is aan het bezemen op de vleugel.

    British European Airways staat in bescheiden letters op de romp.


    Naam: c2  Kilfrost on BEA  1950  spuit en bezem.jpg
Bekeken: 1235
Grootte: 57,8 KB


    Het ploegje is later bezig met een andere machine en heeft versterking gekregen.
    British European staat nu in forse letters op de romp.


    Naam: c3  BEA  DC3.jpg
Bekeken: 690
Grootte: 51,8 KB


    De methode hierboven wordt nog steeds toegepast op de kleinere velden, waar nu en dan een activiteit is in de winter.
    Voor het grotere werk kwamen er hoogwerkers op trucks, cherrypickers, op de markt met krachtiger en hetere spuitmogelijkheden.

    Kilfrost maakt in '60 reclame met de nieuwe Viscount en een spuitgasten-bakje waar dan nog wel drie man in moeten staan om een en ander te bedienen.


    Naam: c4  Kilfrost  Viscount  1960.jpg
Bekeken: 1275
Grootte: 129,6 KB


    Naam: c5  Kil  Viscount  Truck en cherrypicker  3 man.jpg
Bekeken: 673
Grootte: 179,0 KB

    vervolgd 3b

  8. #28

    Standaard Koning Winter.

    Koning Winter deel 3b.

    Er wordt zelfs eenFriendship opgevoerd, wat bijzonder genoemd mag worden omdat een Engelse firma toch eerder de concurrerende Handley Page (Dart) Herald zou promoten.


    Naam: c6  F27 in Kilfrost reclame.jpg
Bekeken: 610
Grootte: 157,0 KB


    Vanuit de cockpit ziet de glycol douche er als volgt uit.


    Naam: c7  Aircraft de-icing met behulp van Cherry picker, gezien vanuit cockpit.jpg
Bekeken: 1004
Grootte: 117,4 KB


    En in de cabine is af en toe ook het gekletter te horen op de romp.
    De onvermijdelijke vertrekvertraging die het met zich mee brengt wordt gelaten en vaak zelfs enigszins positief ondergaan.
    Veiligheid vóór alles.


    Naam: c8  Kletterende type 2 glycol-water de icing.jpg
Bekeken: 641
Grootte: 86,9 KB


    Deicing van vliegtuigen is een wetenschap geworden waarvan de basis in grote lijnen hieronder wordt geschetst.

    “The clean aircraft concept”.
    Concessies op dit gebied zijn niet aan de orde, want dat loopt nu en dan niet goed af.


    Naam: c9  De icing science.jpg
Bekeken: 716
Grootte: 61,5 KB


    Ik had het hiervoor al over Type I en II.
    Maar dat bleek niet voldoende om het hele scala aan vliegtuig soorten te bedienen.
    Een turboprop commuter komt los bij ruim 100 kt, maar een volle 747 begint bij 180 pas te roteren.
    De basic Type II bleek dat niet helemaal te dekken en gleed tijdens de start vaak al bij 100 kt van de vleugels.
    De verminderde bescherming die daardoor ontstond was niet langer acceptabel, en in 2000 werden twee tussensoorten officieel toegevoegd, met als resultaat Type I t/m IV.

    Maar iedere soort deicing fluid behandeling is maar voor beperkte tijd geldig.
    Het is afhankelijk van het soort vloeistof, de mengverhouding, de temperatuur, OAT, en de weersomstandigheden.
    Al of niet sneeuw tijdens het uittaxiën.
    Freezing rain is simpel: it precludes take-off.


    Vervolgd


    Tracker.

  9. #29

    Standaard

    Keertje een kleine bijdrage van mij: KLM Douglas DC-4 Twenthe, ding waar grootvader mee gevlogen heeft.

  10. #30

    Standaard Koning Winter.

    Dennis, ik heb het onderste deel van je foto even 'geleend'.

    De KLM bezieling, juist in de winter, was behoorlijk groot!


    Naam: KLM bezieling in de winter.jpg
Bekeken: 669
Grootte: 106,7 KB

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •