Pagina 5 van 14 EersteEerste ... 3 4 5 6 7 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 138

Discussie: Koning Winter.

  1. #41

    Standaard Koning Winter.

    Koning Winter deel 5

    Ik noemde al de mededeling van Ground Control op een mooie namiddag: “You are number 23 for Take off”.
    En toch staat men dan als er parallelle banen in gebruik zijn, niet voor al die banen in de rij.
    Dat komt omdat de langste runways voor de start zijn bedoeld en de kortere voor landing traffic.

    En hopelijk, -indien mogelijk-, worden de kleine commuters naar een andere baan gedirigeerd.
    Je ziet ze soms niet staan, vooral in het donker, dat is lastig, en op kruispunten schiet er soms zomaar een bijna onder de rechter vleugel door. Ik praat nu vanuit 747 oogpunt.
    ATC had nog wel gezegd “give way to traffic from the right”, maar dat stuks traffic heb je nooit kunnen zien.
    Ik heb het over Metroliners, Learjets enz.

    Waarom ze ook niet in de 'queue' van de grote jongens gewaardeerd worden is het feit dat ze na de start van een 'Heavy' altijd 2 en soms 3 minuten moeten wachten, om niet te verpieteren in de wake turbulence van de zware voorganger.
    Dat is naar voor de jonge blokes, taxiën duurt zodoende soms langer dan de hele vlucht, maar het is nog veel naarder voor de 'heavies' die er achter rijden en dáár vervolgens weer op moeten wachten.
    En die moeten nog zolang, en staan taxiënd evenveel te verstoken als die Hopper voor je verbruikt op zijn hele vluchtje van 40 minuten...

    Dat bedoel ik niet denigrerend hoor.
    Iedereen is een poos Hopper tijdens zijn carrière.
    Maar vaak realiseer je je dat dan niet zo.

    Wat ik net beschreef is de standaard situatie op grote luchthavens, waar iedereen, iedere dag opnieuw, onveranderd, de vaste vertrekpieken in duikt.

    Anders wordt het onder winterse omstandigheden.
    Op tijd vertrekken, iets dat iedereen altijd probeert, is een illusie geworden.
    Men moet een voor een, zonder uitzondering, gedeiced worden.

    Het internet laat een overmaat zien aan besneeuwde velden en vliegtuigen die bespoten worden.
    Ik verluchtig dit verhaal daarom slechts met maar met een paar ervan, om het leuk te houden.
    Eerst een paar KLM'ers.

    Mooie foto van de BUP, dacht ik, op weg van Oost naar Centrum.
    Onder die omstandigheden vaak een lange tocht omdat de Havendienst haar sneeuw-ruim prioriteiten bij de active runways heeft liggen.



    Naam: c15  Classic sleep van Oost naar Centrum.jpg
Bekeken: 352
Grootte: 54,8 KB



    Een Manchester nachtstopje.
    Als van Gaal nog in Nederland moet zijn komt hij zeker niet op tijd.



    Naam: c16  Manchester nachtstopje.jpg
Bekeken: 413
Grootte: 40,9 KB




    Deicing vindt nog steeds plaats op het platform, ter plekke, direct na de push-back.
    Maar na 1980 ook, en in toenemende mate, op vaste opstelplaatsen, 'deicing pads', waar je in feite door een soort wasstraat gaat.
    De rondwarrelende borstels zijn vervangen door een paar geavanceerde spuitkanons.
    Met draaiende motoren wordt dat proces uitgezeten, en gaat er getaxied worden.

    Een Chicago domestic terminal van United.
    Er staat één spuitwagen klaar om te gaan deicen.
    Gooi de timetable maar over boord...


    Naam: c17  ORD, Chicago  O'Hare United pier.jpg
Bekeken: 451
Grootte: 205,9 KB




    Een aardige KLM prent met symmetrie, gevormd door de deicing trucks 309 en 311 is de volgende.
    Ik had gehoopt dat mijn onvolprezen Airbus A 310 er tussen zou staan om de nummering helemaal kloppend te maken.
    Maar de foto is van latere datum, en er staat een Boeing tussen, 76, of 77. Ik zou het niet weten..


    Naam: c18  309--310--311, maar nee, 767.  de-icing cherrypickers.jpg
Bekeken: 404
Grootte: 57,7 KB




    Het is aan Ground Control om er voor te zorgen dat het taxiën zo smooth en efficiënt mogelijk kan gebeuren nadat er gespoten is, want de totaal toegestane taxi- en take off tijd samen zijn aan een maximum gebonden.
    Bepaald door de HOT, de Hold Over Time.
    Dat is de tijdspanne waarin de deicing fluid nog effectief (en geldig) is, gerekend vanaf 'een'
    begintijdstip van het spuiten. Bij de 'two step' deicing schuift dat op.

    Dat tijdstip wordt bepaald door de IJsmannen en door gegeven aan de cockpit.
    Van belang is te weten wat voor soort of Type deicing fluid is gebruikt, wat de temperatuur was en de mengverhouding in 100/100, 75/25, glycol/water verhouding.
    Ook dat wordt doorgegeven.

    Met de buitenluchttemperatuur, OAT, en de neerslag als die er is, wordt de HOT-tabel ingegaan.
    Neerslag bepalen is een variabele waar men verstandig mee om moet gaan.
    Valt er light or moderate snow: daar zijn dan nog verduidelijkende zichtwaarden voorgegeven.
    Maar valt er freezing drizzle of is het light...? Ja, wat eigenlijk? Moeilijk te bepalen, met ruimte voor interpretatie.

    Ik schreef 'de' tabel, maar was dat maar waar.
    Hier blijkt weer eens dat er, ook als de veiligheid er mee gediend is, tóch weer verdeeldheid is tussen de continenten.
    De aarde is rond, vliegtuigen doen hun best om dat waar te maken, maar toch...

    Er is de AEA, de Europese HOT tabel.
    De FAA tabel.
    En de Transport Canada tabel.
    Wat men toepast in het sneeuwrijke deel Azië en Rusland zou ik op dit moment niet weten.

    AEA houdt het redelijk simpel.
    FAA doet er een tiental merken en types bij.
    Transport Canada lijkt erg op die van FAA, maar heeft weer eigen merken in de strijd gegooid.

    Men vindt daar, in Canuk-land, nog steeds dat ze de winter hebben uitgevonden en dat ze een eigen, en het liefst leidende rol, moeten spelen.
    Een deel van dat mooie land vindt dan óók nog dat hun soort Franse taal de voorkeur heeft, hopeloos.

    Voorbeeld:
    Braking action op runways en taxiways werd overal in de wereld op de zelfde wijze bepaald.
    Het resultaat was dan braking action: Good, Medium or Poor, plus de tussenwaardes daarvan.

    Maar in Canada was er een meneer James geweest die een karretje met een sleepwiel er aan achter een auto had gehangen.
    Dat sleepwiel ging dan meer of minder slippen, afhankelijk van de gladheid.
    Klinkt logisch, iedereen deed het zo.

    Als je dat ijkt in 'medium' en 'poor' ben je klaar.
    Maar James hield vol, en de braking action in Canada werd voor immer uitgedrukt in eenheden JBI.
    Eenheden James Brake Indicator, die dan middels het zoveelste tabelletje omgezet moesten worden in Jip en Janneke Luchtvaart taal.

    De 'overkant' sprak en spreekt nog steeds over Fahrenheit, en statue miles voor het zicht...of het baanzicht, de RVR, wordt weer afwijkend opgegeven in voeten...

    Hoogst ongelukkig voor ons Europeanen, en een schande in zo'n internationale tak van vervoer.

    In de 'Aviation Weather' weerberichten wordt het nu gelukkig allemaal redelijk decimaal.
    Maar in de uitgebreide Hold Over Time geschriften worden Fahrenheit en de verwarrende
    statue mile (1609 m) nog weer steeds genoemd.
    Het moge duidelijk zijn dat ik me daar behoorlijk aan stoor.

    Ik zal u de hele serie tabellen op dit gebied besparen.
    In plaats daarvan heb ik een al gekuiste Type II tabel voor gebruik in KLM.


    Naam: c19  rom ice 1a.PNG
Bekeken: 360
Grootte: 50,7 KB

    Naam: c20  rom ice 1b.PNG
Bekeken: 372
Grootte: 104,5 KB



    Het blokje -3 tot-14 graden nemend:
    Onder sneeuw omstandigheden en een 75% mengsel, als dat toevallig in de truck zat, houdt het op bij twintig minuten.
    Bij 100% heeft men een half uur de tijd om airborne te geraken.

    Type IV is uiteraard beter; er komt dan gemiddeld een kwartier bij.
    Maar het is lang niet overal voorradig.

    Voor KLM op Schiphol is er een speciale Type II fluid met de merknaam Clariant.
    Dat zal wel groot zijn ingekocht, want het is duur spul.
    Maar daarmee is men wel van een hoop zorgen over wachten en vertraging af...


    Naam: c21  rom ice Clariant.PNG
Bekeken: 373
Grootte: 108,1 KB



    Vervolgd

  2. #42
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    De 'overkant' sprak en spreekt nog steeds over Fahrenheit, en statue miles voor het zicht...of het baanzicht, de RVR, wordt weer afwijkend opgegeven in voeten...
    Hoogst ongelukkig voor ons Europeanen, en een schande in zo'n internationale tak van vervoer.
    Dat is mij uit het hart gegrepen, vaak wordt vergeten dat per 1 januari 1978 het SI-eenhedenstelsel wereldwijd is ingevoerd. Maar er waren toen een aantal landen die het officieel invoerden, maar er officieus hun g*t ermee afveegden, nl. Brunei, Burma, N. en Z. Jemen en .... de VS. Vrees dat het nog wel een paar generaties zal duren voor die Yanks wijzer worden.
    Het heeft wel al een paar dure echte- en bijna ongelukken opgeleverd: de
    Gimli Glider en die Arianeraket met satelliet die ontplofte vanaf Kourou in Frans-Guyana door een eenhedenprobleem.

    Ga zo door Tracker, ik vind het een bijzonder interessant en onderbelicht luchtvaartonderwerp.

    Adri

  3. #43

    Standaard

    Ben het volkomen eens met Heron en Tracker, prachtige foto's !
    Hoop dat je tijd gaat vinden om de "heel veel meer foto's" te digitaliseren !
    Je zult er velen een groot plezier mee doen...

    Met vriendelijke groet,

    Tev

  4. #44
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.929

    Standaard

    Nu even geen tijd om ze te plaatsen, want ik moet weg, maar ik herinner me net dat ik ook nog wel wat de-icing foto's heb van Düsseldorf van een paar jaar geleden.
    Overigens... die kist tussen de 311 en 309 is een B777. Enorme motoren, staartpunt is een 'kwastje' en die dikke bogeys met 3 wielstellen (al kun je dat op deze foto niet zien).

    Tot vanavond!

  5. #45
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Een Chicago domestic terminal van United.
    Er staat één spuitwagen klaar om te gaan deicen.
    Gooi de timetable maar over boord...


    Naam: c17  ORD, Chicago  O'Hare United pier.jpg
Bekeken: 451
Grootte: 205,9 KB
    Chicago is ook de enige luchthaven waar mij geld ( 500 US dollar ) werd geboden om het vliegtuig te verlaten met nog 10 andere passagiers zodat het toestel toch nog kon opstijgen !
    Dit was in hartje winter en kennelijk tussen deicing en het opstijgen zat er al weer zoveel sneeuw op het toestel dat ze te zwaar waren

  6. #46

    Standaard

    Hallo Tracker,

    Leuk om zo oude herinneringen op te halen. De foto van de 747 tow van Oost naar Centrum is niet de BUP. Deze kist, en volgens mij alle 200/300's zijn met het vorige kleurenschema uitgefaseerd. Ondanks dat ik op de foto geen winglets zie is het toch een 400 denk ik. Waarschijnlijk vallen de winglets weg door de stand hiervan samen met de sneeuw en de kwaliteit van de foto.

  7. #47

    Standaard

    Een kat in nood Pim...

    Op het toestel niet, daar mag men geen concessies doen.
    Clean moet clean zijn.

    Maar wél de runway. Als daar meer troep op ligt dan eerder verwacht, sneeuw/slush, flooded, wordt de penalty hoger.
    Dat is het getal aan tonnen dat je van het performance-startgewicht moet aftrekken om aan die runway contamination condities te voldoen.
    Tijdens de start 'ploeg' je door de troep, en bij het eventueel moeten afbreken van de start is de remweg aanzienlijk langer omdat de braking action naar medium of zo is gedaald.

    Er moet ook met meer flaps worden gestart, om de snelheden alvast wat omlaag te krijgen, maar bij de oudere tweemotorigen, DC9 enz, heeft dat gevolgen voor de performance tijdens het uit klimmen vanaf 50 ft hoogte, het z.g. tweede segment.

    Al met al is man dan te zwaar door de gewijzigde omstandigheden.

    Hoop gereken voor de crew, en een moeilijke boodschap aan de grondafhandeling.
    Zij moeten daar dan mee aan de slag, en bereiken jou uiteindelijk met een voorgestelde deal.
    Koning Winter!
    Laatst gewijzigd door Tracker "Jaap de Moor"; 10 maart 2016 om 11:58

  8. #48

    Standaard Koning Winter.

    Het was even zoeken Henk, maar je hebt helemaal gelijk.
    De winglets waren op mijn foto niet aanwezig, dacht ik.
    Allang blij dus dat ik een Classic te pakken had.
    Maar nee, een betere foto uitvoering meldt dat het de BFY is.
    Van dat kleurenschema wist ik niet; dat is gans langs me heen gegaan...

    Naam: PH BFY tow Oost Centrum.jpg
Bekeken: 418
Grootte: 44,1 KB


    Tracker.

  9. #49
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Wel raar dat op een foto opeens winglets zijn verdwenen en weer terugkomen

    We zijn het verleden toch niet een beetje aan het oppoetsen en verfraaien

  10. #50

    Standaard


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •