Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Piper Cub KLu met BH-code

  1. #1

    Standaard Piper Cub KLu met BH-code

    In de vijftiger jaren vlogen de piper cubs van de KLu met squadron codes.
    298 vloog met 8A en 299 met meen ik 5G.
    Hiervan zijn verscheidene foto's het bewijs.

    Maar er zouden ook pipers zijn geweest met een BH-code, waarschijnlijk van 301 of 302 sqn (mobilisabel).
    Er bestaat bijv. een lijstje uit 1957 met een opsomming van in een hangar geparkeerde pipers met 8A en BH-codes.
    Echter, een foto van het laatste heb ik niet kunnen vinden.

    Kan iemand het bestaan van de BH-codes bevestigen ? Het liefst met fotografisch bewijs.

    Henk

  2. Standaard

    Ik heb hier nieuw, dus vandaar pas nu een reactie. In de 60-er jaren was ik ook geïntrigeerd door de BH codes. Nakijken in het boekje "Squadron codes 1937-1956", een uitgave uit 1979 over de RAF leerde mij destijds dat de BH code door 300 sqdn (in RAF verband van juli 1940 tot oktober 1946) is gebruikt. Die sqdn letters werden later denk ik door de NATO toegekend. Een totaal overzicht voor alle NATO luchtmachten is volgens mij nooit gepubliceerd, maar BH en 300 sqdn lijken wel bij elkaar te passen. In het boek "Camouflage en Kentekens" op blz 102 is een foto te vinden van de BH-46.
    Een vriend van mij heeft in zijn privé foto collectie een flink aantal BH Pipers.
    Met groet,
    Henk Schakelaar

  3. #3

    Standaard

    Dus ze zijn er toch, foto's van Pipers met de BH-code.
    Het boekje wat je noemt ken ik niet ..
    Is die vriend misschien bereid wat van die betreffende foto's te delen, bijvoorbeeld via dit forum ?

    Groet,
    Henk Mulder

  4. Standaard

    Naam: Camouflage.jpg
Bekeken: 568
Grootte: 268,8 KB

    Het is een fraai boek. Zal de auteurs een hoop werk hebben opgeleverd.
    Na de vakantie bel ik mijn vriend voor de BH Pipers.
    Groet, Henk

  5. #5
    Geregistreerd
    15 maart 2010
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    99

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henk Schakelaar Bekijk bericht
    . Nakijken in het boekje "Squadron codes 1937-1956", een uitgave uit 1979 over de RAF leerde mij destijds dat de BH code door 300 sqdn (in RAF verband van juli 1940 tot oktober 1946) is gebruikt. Die sqdn letters werden later denk ik door de NATO toegekend. Een totaal overzicht voor alle NATO luchtmachten is volgens mij nooit gepubliceerd, maar BH en 300 sqdn lijken wel bij elkaar te passen.

    Met groet,
    Henk Schakelaar
    Hierbij de squadrons welke met BH code rond vlogen bij de RAF:
    BH 215sqn RAF
    BH 228sqn RAF
    BH 300 (Polish)sqn RAF

    groet Peter



Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •