Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 2 3 4
Weergegeven resultaten: 31 t/m 38 van 38

Discussie: Fokker F.25 Promotor

  1. #31
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foto's 21a en 21b. Van het net geplukte opengewerkte tekening, ook van H.A. Somberg net als eerder geplaatste afbeelding van de voorzijde door JJr (#25) en Tracker (#26), om een paar bijzonderheden van de F.25 duidelijker te kunnen laten zien. De tekst is apart uitvergroot voor betere leesbaarheid.
    Cockpitindeling. Geen 2+2 maar 1+3 waarbij de piloot gewoon aan bakboordzijde zit. Grote ruimte naast hem.
    Zie nr 10 op de tekening. Verwijderbaar paneel om een stretcher de cockpit in te schuiven. Merkwaardig! Is er genoeg ruimte in de lengte voor een brancard tussen het paneel en de stoelen in de cockpit? Helaas staan op deze opengewerkte tekening geen afmetingen. Blijkbaar lukt het niet via de deur(en) de brancard naar binnen te krijgen. Nu is die ruimte naast de piloot wel handig maar of het zinnig is? Weet iemand of er ook proeven zijn genomen met brancards door het paneel en indien ja of daar ook foto's van bestaan?

    Naam: Foto. F.25 Promotor tekst doorzicht - 21a, kopie 2.jpg
Bekeken: 880
Grootte: 81,3 KB

    Naam: Foto. F.25 Promotor doorzicht - 21b, kopie 3.jpg
Bekeken: 1280
Grootte: 117,3 KB

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 april 2016 om 13:55

  2. #32

    Standaard Fokker F.25 Promotor

    Het aantal F 25 foto's groeit gestaag.

    Ik heb het vermoeden dat Herman Dekker daar een heel blij mens van wordt...


    Meneer Dowty was groot in onderstellen en de vering daarvan. In Engeland en daarbuiten.

    De 'Dowty Liquid Spring' was een ingenieuze hydraulische vering door middel van een pen met variabele diameter die bij indrukken een hydraulisch ontsnappingsgaatje steeds verder afsloot.
    Daardoor ontstond vering in een wielpoot, zonder dat deze even snel en even ver weer terug veerde.
    Asemptotische vering die opspringen tegen ging.

    Klinkt mooi hè, maar bestond al in veel apparaten, alleen, als vlieger-student moest je er zeker tien minuten, met bijbehorende krachtendiagrammen, over kunnen praten op het examen onderdeel 'Vliegtuigen'. Dat behelsde Aerodynamica en techniek.
    Zo niet, dan was de kans groot dat je het over zes maanden opnieuw mocht proberen.

    Die druk op de zaak werkte wel goed, want ik draag deze vrij nutteloze kennis nu met me mee sinds 1960...

    Meneer Dowty maakte ook hier en daar in Luchtvaartland reclame voor zijn onderstellen.
    Dat was totaal overbodig, want de vliegtuig ontwerpers wisten al alles van Dowty af, en weinig particulieren gingen na het zien van een advertentie over tot het kopen van een of meerdere onderstellen, voor wat dan ook.

    Maar dat was het geval met de meeste advertenties toen.
    Zo ook bij de onderstaande.

    Dowty wilde tonen dat hij het hele scala van groot tot klein kon bedienen.

    Als voorbeeld van 'klein' deed de hoofdpoot van de Promotor dienst.
    Die ging daarmee de hele wereld over.

    Als voorbeeld van 'groot' werd een hoofdpoot van de Bristol Brabazon gebruikt.
    Met onwaarschijnlijk grote bolle wielen, omdat de vier-wielige Bogey nog niet was uitgevonden.

    Het had zo mooi kunnen worden, maar helaas, deze advertentie was niet een van de gelukkigste.

    Want Dowty had in één foto twee Losers gecombineerd, en in half 1949, toen dit plaats vond, waren er al voldoende tegengeluiden te horen over beide projecten.

    Laten we het er maar op houden dat de Brabazon in meerdere opzichten de grootste Looser was.


    Naam: Dowty  Brab en F25 poten.jpg
Bekeken: 786
Grootte: 136,4 KB
    Naam: Dowty Brab en F25  2.jpg
Bekeken: 717
Grootte: 28,6 KB


    Tracker.

  3. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Ik heb het vermoeden dat Herman Dekker daar een heel blij mens van wordt...
    Tracker.
    Maar als je mijn verhaal over de lijdensweg van dit project leest, zul je begrijpen dat er heel wat moet gebeuren voor ik er blij van wordt...
    http://www.hdekker.info/DIVERSEN/Fok...20Promotor.htm
    Herman Dekker

  4. #34
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard















  5. #35

    Standaard Fokker F.25 Promotor

    Mijn verzuchting was gebaseerd op sarcasme...

    Maar ik heb nog een bijkomend argument gevonden, waar Fokker in geloofde, maar waar
    die nare klant weer niet in grote getale op in ging.

    Het was me niet eerder opgevallen, maar de Promotor werd zeer geschikt geacht
    'ter bestrijding van insectenplagen'!

    Er was in die tijd inderdaad een opleving in de strijd tegen de Coloradokever.
    Een leger van helemaal zestien van die aardappelloof eters was gesignaleerd in den lande.
    Er werd al gesproken over hongersnood...

    Fokker speelde daar met gevoel voor de actualiteit op in.

    Maar of die zakenman naast veiligheid en comfort nou ook op deze toepassing van zijn
    bezit zat te wachten bleef zeer de vraag...


    Naam: Fokker Promotor Agri Force.jpg
Bekeken: 852
Grootte: 282,2 KB



    Tracker.

  6. #36
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Promotor

    Het prototype van de Promotor was nauwelijks klaar of het stond al op de ‘XVIIe Salon de l’auronautique’
    in de Grand Salon in Parijs. (Foto’s uit Vliegwereld no.23, 1 Dec. 1946) Sorry voor wat slechtere kwaliteit.

    Naam: Nieuwe afbeelding (1).jpg
Bekeken: 802
Grootte: 66,7 KB Naam: Nieuwe afbeelding (2).jpg
Bekeken: 818
Grootte: 55,2 KB


    Bij de presentatie van de ‘Promotor’ op de 17e Luchtvaartshow in het Grand Palais in Parijs
    stond zijne Koninklijke opportunist Bernhard er met zijn neus boven op.

    Naam: Nieuwe afbeelding.jpg
Bekeken: 765
Grootte: 64,3 KB

    Janjr

  7. #37

    Standaard

    De Franse Promotor ....

    SECAN SUC-10 Courlis

    Ook (helaas) geen succesnummer ...

    https://en.wikipedia.org/wiki/SECAN_Courlis

    https://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_F.25
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  8. #38
    Geregistreerd
    6 januari 2013
    Berichten
    163
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    From Decollage Journal 12/1946.

    Naam: 1.jpg
Bekeken: 368
Grootte: 56,4 KB

    Naam: 2.jpg
Bekeken: 406
Grootte: 69,9 KB

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •