Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Foto Koolhoven fabriek?

  1. #1

    Standaard Foto Koolhoven fabriek?

    Hoi

    Op het moment staat er een foto te koop op ebay.de met wat het lijkt wrakken van FK 51's, volgens de verkoper gaat het om Rotterdam. Kan iemand meer zeggen over wat er op de foto te zien is?
    http://www.ebay.de/itm/BUYMUC-LARGE-...UAAOSwJQdXCovY

    Groet,

    Mathieu.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2

    Standaard

    Ha Mathieu, en anderen,

    Rotterdam lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, daar was geen dak meer te bekennen op de hangars. Op de foto rechts is in elk geval een FK.51, in het midden de restanten van een Fokker C.V en dan links weer de restanten van een FK.51. Het lijkt mij eerder Haamstede te zijn dan Waalhaven.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  3. #3

    Standaard

    Hoi Jan,

    Zelf heb ik ook het vermoeden dat het om Haamstede gaat, maar wist het niet zeker. Zijn er overigens ooit foto's bekend geworden die de resten van de Koolhoven van binnen laten zien?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Ha Mathieu, en anderen,

    Rotterdam lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, daar was geen dak meer te bekennen op de hangars. Op de foto rechts is in elk geval een FK.51, in het midden de restanten van een Fokker C.V en dan links weer de restanten van een FK.51. Het lijkt mij eerder Haamstede te zijn dan Waalhaven.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich
    Het wrak links is het restant van een FW 58 Weihe. Beetje moeilijk te zien, maar je ziet - behalve dat het toestel veel groter is dan een C.5) de onderste helft van het trimvlak met die horizontale stangetjes waar bedieningsdraad aan zit (geen idee hoe dat heet in de juiste terminologie).

    Dit lijkt me ook Haamstede. Dure plaat trouwens

    Groeten,
    Edwin
    Laatst gewijzigd door g-1reaper; 11 april 2016 om 15:45

  5. #5

    Standaard

    Sorry! Inderdaad een Fw58! Dan is het sowieso Haamstede, de Fw's die verloren zijn gegaan zijn op een paar vingers te tellen. Texel is het niet (ging er eentje verloren), Waalhaven lijkt me niet (in de hangar stond er eentje voor onderhoud?!), maar die hangars hadden geen daken meer... Mooi plaat, duur istie zeker!!

  6. #6

    Standaard

    Vind de spanten er niet echt op lijken , ook die buizen zie ik niet ...


    https://www.defensie.nl/onderwerpen/...ede/multimedia
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  7. #7

    Standaard

    Eens, maar volgens mij was er in Rotterdam geen Weihe te bekennen in mei 1940. Of wel? Heeft iemand parate kennis? Je had er vijf, 195-199. De 198 en 199 stonden ter reparatie vanwege ongevallen in de eerste helft van 1940. De overige drie waren volgens mij in operationele dienst op Texel en Haamstede..

  8. #8

    Standaard

    De foto is van Haamstede volgens de link , dus als het niet Waalhaven is en ook niet Haamstede .......

    Gezien de Buizen kan het ook heel goed een hangar in Frankrijk zien zoals op deze foto :

    http://www.delcampe.net/page/item/id...anguage,E.html
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door eric7325; 11 april 2016 om 21:57

  9. #9

    Standaard

    Volgens VanZwieten, majoor, Hfd. sectie luchtmacht historie:
    195 10-5-40 op Waalhaven vernietigd door bombardement
    196 10-5-40 opde Vlijt, Texel (vernietigd, foto!)
    197 10-5-40 opde Vlijt, Texel (vernietigd, foto!)
    198 13-3-40 inde Waddenzee (afgeschreven)
    199 10-5-40 inreparatie bij KLM, hangar C op Schiphol n.a.v. een crash op de Vlijt in april40. (diverse foto's)

    Naar alle waarschijnlijkheid is de betreffende kist de 195. Alleen Waalhaven of Haamstede lijkt niet waarschijnlijk. De hangar op Haamstede was niet zo groot en de hangars op Waalhaven waren volledig vernietigd.
    Blijft over Ypenburg. Op foto's van de hangars kom je exact dezelfde deuren, ramen en afzuigpijpen tegen.
    Hierbij nog een foto van(zeer waarschijnlijk) dezelfde situatie.

    Hans
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Dutchplanes; 11 april 2016 om 21:43 Reden: lay-out

  10. #10

    Standaard

    Volgens mijn overzichten was er wel degelijk een Weihe op Waalhaven!
    195 3e JaVa Waalhaven niet operationeel (in reparatie?)
    196 De Vlijt
    197 De Vlijt
    198 3-1940 verongelukt en afgeschreven
    199 Op Schiphol in reparatie bij Fokker.
    Ik ben geen expert in hangars, maar die op de foto in post #1 is veel te groot voor Haamstede, zoals de foto in #6 ook laat zien.
    Op Waalhaven was alles zo'n beetje plat gebombardeerd, en stond er volgens mij geen hangar van deze grootte overeind.
    Dus moet dit volgens mij Schiphol zijn.
    Als dat zo is is de Weihe op de foto de 199.

    Groeten, Pieter

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •