Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17

Discussie: Douglas DB-8A/3N "384”.

  1. #11

    Standaard

    Hoi Sander,

    Leuk je weer actief te zien, heb inmiddels je nieuwe mail adres ontvangen.

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 23 mei 2016 om 14:39
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #12
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    Insgelijks, alhoewel ik nog steeds af en toe maar langs kom, zodra ik klaar ben met m'n scriptie heb ik alle tijd om alles wat ik afgelopen half jaar heb misgelopen terug te lezen. En voor degene die naar de luchtmachtdagen gaan 10 en 11 juni, ik ben er waarschijnlijk op vrijdag de 10e. Mocht iemand een vraag hebben aan mij kan dat dus naar mijn email adres gestuurd worden en dan reageer ik zo snel mogelijk.
    Gr,
    Sander

  3. #13
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Sander.

    Wat als de propellers niet draaiden in de laatste fase van de landing op het strand van Rozenburg omdat de piloot de motor had afgezet net nadat hij was geland? Zou er dan nog schade aan het toestel zijn bij zeer geringe snelheid want het was pas bij de uitloop dat hij in het mulle zand zou zijn gekomen en op zijn neus gegaan. Dan zou het verhaal van de inzittenden misschien wel kunnen kloppen. Ook is het mogelijk dat de achterzijde wel omhoog kwam maar dat hij niet volledig op de neus ging, dat zou het terugveren (op de staart terugvallen) meer aannemelijker maken. Ik kan me niet voorstellen wat de inzittenden van de '384' er bij gebaat zouden zijn om een ander verhaal op te hangen. In een stress-situatie kan ik me voorstellen dat ze het hebben gevoeld als een neusstand met terugveren/terugvallen. Feit blijft wel dat de propellers op beide bekende foto’s geen schade tonen net zo min als de romp geen schade lijkt te hebben van het terugveren/terugvallen waar je dan wel iets verwacht te zien in de beplating ergens achter de vleugel.

    Groet, Ruud. En succes met je scriptie.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 23 mei 2016 om 20:12

  4. #14
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    Hey Ruud,
    wellicht is dat inderdaad mogelijk, dat de motor aan de binnenkant wel wat verschoven/verbogen is en dat hij daardoor niet meer bruikbaar was. Maar hij zou op het strand geland zijn en daar is hij duidelijk niet gebleven. Hij is blijkbaar nog verplaatst van het strand af, zou je dat kunnen duwen met twee man? of zou iemand met behulp van een auto het vliegtuig de duinen in hebben getrokken om het vliegtuig daar vervolgens achter te laten? Was het überhaupt mogelijk om het een auto zover de beer op te kunnen rijden?
    Gr,
    Sander

    (en bedankt)

  5. #15
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Sander.

    Ik zie het iets anders. Volgens de bron was hij op hard zand geland. Dat vind je volgens mij alleen langs de vloedlijn. Bij de uitloop kwam hij in mul zand terecht. Dat betekent voor mij dat hij het toestel wegstuurde van de vloedlijn richting de duinenrij. Dus denk ik dat de piloot het toestel zelf in die begroeiing heeft gereden. Misschien wilde hij minder zichtbaar zijn voor luchtverkenners van de duitsers dan langs de vloedlijn, wie zal het zeggen?

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 24 mei 2016 om 17:23

  6. #16
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Even er een kaartje bij gemaakt :

    Naam: Strandpaal 121-5.jpg
Bekeken: 363
Grootte: 90,7 KB

    Cirkel = Strandpaal 122.5
    Paarse Pijl = Heersende windrichting op 10 mei ( KNMI - Vlissingen )
    Rode Pijl = traject van de Douglas

    Conclusie : bijna zeker dat deze landing tot een beginnende grondzwaai heeft geleid..........en het toestel de bosjes in heeft doen gaan

    Daarbij van de website www.koosp.nl : "Daarvan kreeg Lub zo’n klap dat hij, om de Douglas recht te houden, het hele staartwiel er af trapte."

    Dat zal wel enige structurele schade hebben toegebracht aan de romp
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 25 mei 2016 om 13:17

  7. #17
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    Hallo Pim en Ruud,
    Op geen van de foto's is ook maar een teken van zand te zien, dus hij staat wel een flink end van het strand af. Hoe doe je dat met een toestel dat in mul zand tot stilstand is gekomen en waarvan het staart wiel eraf ligt? de achterkant met z'n tweeën optillen en het zo de duinen in rijden? Het zal wel door de Duitsers zijn verplaats voordat het is weg gehaald en tussendoor gefotografeerd. Jullie visie kan ook goed kloppen hoor, ik probeer alleen even de boel vanaf een andere kant te bekijken, kijken waar die hypotese niet helemaal strookt met de foto's.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •