Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Vliegtuigmotor/aero engine.

  1. #1

    Standaard Vliegtuigmotor/aero engine.

    Hei,

    Enige jaren geleden liep ik toevallig tegen een vliegtuig motor aan die ik daarop gekocht heb met het doel hem weer te laten draaien. Het is een Renault 12S00 motor die tot eind jaren zeventig in gebruik was voor de Dassault Flamant van de Franse luchtmacht. Interesant aan de motor is dat het een licentiebouw is van de Duitse Argus 411 motor welke tijdens de 2e wereld oorlog gebruikt werd voor o.a. de Siebel 204 en arado 396.
    Inmiddels heb ik een bok gemaakt en alle missende onderdelen bij elkaar gevonden. Zodra het weer wat warmer wordt hoop ik hem weer te laten draaien. Nog enige gegevens: het is een V12 luchtgekoelde motor die 600PK leverd, zoals bij alle duitse motoren uit die tijd hangt hij "op zijn kop" dat wil zeggen dat de cilinders "hangen" en de krukas erboven.

    Some years ago I bought an aeroengine with the aim to let him run again. It is a Renault 12S00 engine that was used for the Dassault Flamant of the France airforce till the end of the seventies. Interesting aboutthe engine is that it is in fact a under licence built German Argus 411 engine. This engine was used for the Siebel 204 and Arado 396 during WW2.
    Since I bought the engine I built a craddle and found all the missing parts. As soon as the outside temerature rise, I 'll try to start the engine again.
    Some data: it is a V12 aircooled engine that delivers 600 hp, as usual with german engines from that time it is an inverted enginge. That means that the cilinderliner hang under the cranckcase.

    Groet.,

    Chris



    Laatst gewijzigd door ReneL; 18 augustus 2009 om 15:55

  2. #2

    Standaard

    Mooie machine!

    Zo had mijn vader als jonge van 14 jaar een RR-Merlin opgegraven die afkomstig was van een gecrashte Spitfire van 412 Sqn RCAF die achter zijn ouderlijk huis was neergekomen in 1945.

    Mijn grootvader heeft de motor net na de oorlog verkocht als oud ijzer.
    (Als hij het verteld doet het nog zeer)

    Op de LTS waar mijn vader les heeft gehad (Veghel), had een van de leerkrachten die motortechniek gaf een motor uit een Bf-109 die hij regelmatig liet draaien.

    Juweeltjes, die nu niet te betalen zijn

  3. #3
    Erwin Guest

    Standaard

    Zo, dat ziet er gaaf uit zeg!

    Wel een hele klus om alles kompleet te maken lijkt me.
    zou leuk zijn om een filmpje te zien als hij een keertje draait

    succes ermee!


    That looks amazing!
    I think it's a pretty tough job to find all the missing parts.
    It would be cool to see a small movie of it when it is running

    Good luck with all the work!

  4. #4

    Standaard

    Erg veel gemaakte motor, die Argus/ Renault. Licht en betrouwbaar. Heel wat anders dan bijvoorbeeld de Napier Sabre

    Mooie plaatjes!!

    Highly successful engine, this Argus/ Renault. Light and reliable, unlike some of the liquid cooled engines of the time, like the Napier Sabre.
    Laatst gewijzigd door Frits; 22 januari 2008 om 13:43

  5. #5
    Taco Guest

    Standaard

    Erg mooie motor. Loopt deze motor ook weer?

    Ik zoek voor een evenement nog (enkele) vliegtuigmotoren met propeller die geshowt kunnen worden.

    Taco.
    Laatst gewijzigd door Taco; 18 augustus 2009 om 14:36 Reden: toevoeging

  6. #6

    Standaard

    De motor heeft helaas nog niet gedraaid, een chronisch tijdgebrek is daarvan de oorzaak. Inmiddels heb ik wel alles weer compleet dus het moet toch gek gaan wil de motor binnen een jaar nog niet draaien.
    Wat betreft motoren voor op een show: misschien kun je eens informeren bij de Stichting Vroege Vogels op Lelystad. Die hebben enige motoren op bokken staan die kunnen draaien.

    Chris

  7. #7
    cel Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flying_Dutchman Bekijk bericht
    Mooie machine!

    Zo had mijn vader als jonge van 14 jaar een RR-Merlin opgegraven die afkomstig was van een gecrashte Spitfire van 412 Sqn RCAF die achter zijn ouderlijk huis was neergekomen in 1945.

    Mijn grootvader heeft de motor net na de oorlog verkocht als oud ijzer.
    (Als hij het verteld doet het nog zeer)

    Op de LTS waar mijn vader les heeft gehad (Veghel), had een van de leerkrachten die motortechniek gaf een motor uit een Bf-109 die hij regelmatig liet draaien.

    Juweeltjes, die nu niet te betalen zijn
    Hallo Flying Dutchman,

    ik kom zelf uit Veghel en probeer al enige jaren alle vliegtuigcrashes in een straal van +/- 10 km rond Veghel in kaart te brengen.

    Als de crash waar u over schrijft hier in de buurt is, zou ik het erg interessant vinden om hier wat meer over te vernemen.

    Groet Marcel

  8. #8
    Taco Guest

    Standaard motoren

    Zijn er in het noorden van het land ook mensen die zulke motoren hebben?
    Ik zou graag op een evenement wat laten zien. Eventueel draaiend.


    Taco.
    Laatst gewijzigd door Taco; 20 oktober 2009 om 10:06 Reden: typfoutje

  9. #9
    Geregistreerd
    6 oktober 2020
    Berichten
    1

    Standaard

    Goedenavond Chris,

    Ik ben ook bezig met een Argus AS411, kan jij mij aan onderdelen helpen?

    Alvast bedankt!
    Groeten Justin

  10. #10

    Standaard

    Helaas, de foto's uit #1 zijn niet te zien. Is daar iets aan te doen?
    Bedankt.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •