Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Luchtmacht dagen.

  1. #1

    Standaard Luchtmacht dagen.

    Nog iemand bij de luchtmacht dagen geweest? Was er nog iets leuks te zien?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Mathieu.

    Ik heb de moeite niet genomen omdat ik met openbaar vervoer alleen al 3.18 uur nodig heb om op het station Leeuwarden te komen. En dan nog het aanvullende vervoer en hoe ver van het veld wordt je afgezet?
    Daarom bijna de hele dag naar de livestream gekeken achter mijn Mac. Soms zelfs met het hele 24” scherm in gebruik.
    Het camerawerk/regie was niet altijd goed maar op het vliegveld zie je ook niet alles.

    Reeds zeer vroeg kwam de mededeling op teletekst dat de zaak volledig vast liep en men werd verzocht om niet meer te komen. En dan praat je over nog niet eens 10 uur ’s morgens.


    Momenteel is de livestream, jammer genoeg, teruggebracht tot 4 uur. De ochtend is verdwenen en helaas ook "de aanval op Leeuwarden met o.a. F-35A en F-16", de livestream begin bijna aan het eind van dit onderdeel, maar er is nog best wat leuks te zien.


    Zie:
    https://www.youtube.com/watch?v=udayx7amRBU


    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 12 juni 2016 om 13:26

  3. #3
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Bedankt Ruud, dankzij jouw tip heb ik de livestream van de luchtmachtdagen kunnen bekijken. Ik voelde me weer ouderwets helemaal thuis, hoewel Leeuwarden de enige vliegbasis is, waar ik nog nooit geweest ben. Jan

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Jan.

    Zelf zat ik al voor 10.00 uur achter de monitor, dus heb ook het ochtendprogramma gezien. Helaas geeft de streaming nu slechts de laatste 4 uur en begint terwijl het meest dynamische van de KLu, nl. de aanval op Leeuwarden, al bijna aan zijn einde is. Dit deel was spectaculair omdat op de grond er flink wat pyrotechniek aanwezig was. Niet alleen ontploffingen met vuur maar ook net of de vliegtuigen een serie kanonskogels afvuurden en het een rijtje inslagen achter elkaar gaf. Daarna werd het vliegveld "veroverd" door de Luchtmobiele Brigade met hun materiaal en zo ongeveer het einde daarvan is het begin van de streaming nu.
    Het leuke van livestreamen is dat je gewoon weer terug kunt gaan naar een deel dat je interessant vind. Maar er zijn op You Tube nog wel enige opnames te vinden van het gebeuren op Leeuwarden.

    Voor mij liet de Gripen de beste indruk achter.

    Groet, Ruud.

    P.S. De aanval op Leeuwarden werd de Airpower Demo genoemd.

    Zie bijv.: https://www.youtube.com/watch?v=5KBsA1IkoTA
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 12 juni 2016 om 17:34

  5. #5

    Standaard

    Mijn airframe staat weinig meer toe op dit moment aan verplaatsingen op een KLU basis, daarom was ik op Fryslan TV per satelliet aan het kijken gegaan.

    De beelden waren goed, alleen was er permanent een blok in beeld, gereserveerd voor het niet aflatende standaard Friese nieuws, over werkgelegenheid, ganzen, de F -ze zeggen iets dat helemaal niet als 35 klinkt-, en nog veel meer.
    Met juffrouwen achter een DJ tafel.
    Alle, maar dan ook álle klinkers worden konsekwent verdraaid, maar dat hoort daar zo.
    Storend genoeg om het dan maar zonder geluid te doen...

    Tót ik aan livestream dacht --als conservatieve TV kijker, en dat lukte goed.
    Zelfde beelden, verstaanbaar Hollands, alleen een kleiner scherm..

    Maar jammer dat ook het het rustig langs- en voorvliegen op zo'n krankzinnig veilige oninteressant grote hoogte moet gebeuren.
    Van het formatiewerk verwacht je dat, maar een KLM 737 en een MAC MD 11 komen absoluut zo niet uit de verf...

    Over de eerder zeer zuinig voorgevlogen F-"fiif en tritich", (ik heb het opgezocht en 'oerset'...)
    maar niet te spreken.
    De telelenzen zullen het werk moeten doen, jammer voor het grote publiek, de hoofd-doelgroep!

    De Fransen hadden weinig nieuws te bieden vond ik, na Fertes Alais een paar jaar terug.
    De Frecce Tricolore was voor mij de winnaar, met galmende al of niet toepasselijke muziek,
    Pavarotti in the sky...maar met mooie voor het publiek goed te onderscheiden en te volgen formatie wisselingen.

    En de Italiaanse Luitenantse klonk ook wat speelser dan haar Franse commentaar-evenknie.

    Over de drukte daar gesproken:
    Inderdaad werd er al door officials om tien uur 's morgens geroepen dat het vol werd en was en dat men niet meer moest komen.
    Dat is hoogst merkwaardig voor een evenement dat nog op gang moet komen!
    Op een paar vragen van de goed ingevoerde Friese verslaggeefster over aantallen moest de man (ja, die van de KLU), dan zeggen dat hij géén actuele getallen bij de hand had.
    En inmiddels liepen er dan nu en dan wat gezinnen door het beeld over een graswei waar het absoluut niet druk was... Verre van.
    Vol in het Friese betekent kennelijk iets anders dan Vol in de rest van het land.

    Ik had er bijna een (TV) foto van gemaakt om het vreemde van de situatie aan te tonen, maar vond dat toch iets te zeikerig worden.
    Had ik het maar gedaan...

    Ik herinner me nog Deelen '73.

    Daar ging de 747 van KLM voorgevlogen worden. Héél officieel.
    We moesten er wél een half uur op wachten, voordat de Jumbo zich liet zien.
    Van héél ver naderde er een stipje, dat uit groeide tot een volwassen vliegtuig.

    Beperkt door allerlei voorschriften, net als toen voor de C 5 Galaxy gold die één keer langs kwam.

    De Chef vlieger 747, de Chef instructeur, de Chef BWK, onder- en boven Cheffen, hulp Cheffen, plus Hoofd Vliegdienst...Ray Ravenhill, die nog steeds gebrekkig Nederlands sprak, iedereen was aan boord.
    Want de 747 kwam langs!

    Voor het publiek was er dan nog een vlieger toegevoegd die mee vloog en live verslag moest doen over de radio van wat hij daar beneden zag aan wuivende en dol enthousiast op en neer springende mensenmassa's.

    Die vlieger was Gerard Plukkel, nog maar vijf jaar bij KLM in dienst, nog niet op de 747 vliegend.
    Hij had naamsbekendheid opgedaan door de Duizend gulden Quizzzz van Theo Eerdmans te winnen met het onderwerp Ruimtevaart, terwijl hij nog op de RLS zat.

    De vaste charme in deze strakke, spannende quizz 'Je neemt er wat van mee', was Maud van Praag, en geheel in stijl met de verzuiling toen, moest de kandidaat van zijn gewonnen DUIZEND gulden één cent terug geven aan haar om zodoende de loerende kansspel belasting te ontwijken...

    Gerard was goed gebekt, vandaar zijn aanwezigheid tijdens deze Fly-past.

    Ik moest onwillekeurig gisteren weer terug denken aan deze statig voorbij trekkende processie van één praalwagen.
    Het publiek was toendertijd eigenlijk een beetje teleurgesteld, en onderging het blij doch gelaten.
    Men had meer vuurwerk verwacht...

    Op Leeuwarden mogelijk ook wel.
    Nee, het is hier helaas geen Dubai Airshow!

    Ik haal de voortschuifelende 747 van weleer er bij omdat hij moest doen wat hij deed en omdat de wereld toe keek.
    Maar als de gelegenheid niet officieel is, en er alleen door KLM een lange DC 8 wordt toegezegd voor een leuk demo'tje op een ouder-, jeugd- en zweefvliegdag op Terlet, dan ziet dat er opeens veel sportiever uit.

    Het is 1967; ik vloog nog in de MLD en had geen idee dat KLM dit ook kon...

    Men staat op de L-strip van Terlet, moeders en oma's met noch hoofddoekjes om, vaders en opa's met gleufhoedjes op de kalende schedels, degelijke jassen aan, en luidsprekers die nog met touwen aan houten palen waren gebonden.
    Het leek waarempel wel op de vijftiger jaren ILSY's.

    Hier komt een Lange Acht voorbij.
    Ik noem hem maar even de PH-DEE die het dee.
    Gear and Flaps down, landing configuration, langzaam, zo'n 140 knopen.

    Maar omdat hij horizontaal vliegt, en niet het normale drie-graden glijpad afzakt, hangen de horizontale strepen op de staart met het toenmalige kleurenschema zelfs achterover.

    Je reinste pracht!

    Ik heb de foto's ergens van het net geplukt; zoeken blijft lonen!


    Naam: Terlet jeugdsportdag 67 1.jpg
Bekeken: 402
Grootte: 72,8 KB


    Naam: Terlet DEE demo 2.jpg
Bekeken: 398
Grootte: 74,1 KB


    Naam: Terlet DEE demo 3.jpg
Bekeken: 438
Grootte: 70,7 KB


    Tracker.

  6. #6
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Eerder geplaatst door Tracker:
    Tót ik aan livestream dacht --als conservatieve TV kijker, en dat lukte goed.

    Zelfde beelden, verstaanbaar Hollands, alleen een kleiner scherm.

    Hoezo kleiner beeld Tracker. Er zijn drie verschillende mogelijkheden bij You Tube: Standaardweergave, Theatermodus en Volledig scherm.
    Waarbij je bij de laatste op de escape-knop moet drukken om daarvan verlost te worden en weer een kleiner beeld krijgt.

    Ik heb een paar maal mijn volledige 24" monitor gebruikt en dat is toch een flink beeld, de rest op Theatermodus. Voordeel van het laatste... je kunt op je computer dan bijv. ook nog je mail controleren wanneer het even niet zo interessant is of internetbankieren.

    Het volle van Leeuwarden zat niet in het aantal mensen op het veld maar op de aanvoerwegen. Daar stond men tijdenlang in de file. En ook op het NS station Leeuwarden schijnt het een beetje uit de klauw te zijn gelopen. Je zult er maar staan en daarna in vol gepropte bussen als vee vervoerd moeten worden. Ik herinner mij dat van eerdere bezoeken aan zo'n Open Dag in Leeuwarden. Ik doe namelijk alles met openbaar vervoer. De infrastructuur is in het noorden, en waarschijnlijk op meerdere plaatsen in Nederland, duidelijk niet in staat om zo veel mensen tegelijk te verwerken.
    Misschien moet de KLu er een derde dag, de zondag, er nog aan plakken om het publiek nog meer te spreiden. Maar ja... onze luchtmacht vliegt normaliter niet op zondag. In 1962/63 in mijn tijd niet en nu nog steeds niet. Een ander middel dat kan werken bij Nederlanders... vraag 10 euro toegang en je hebt veel minder publiek (denk ik).

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 12 juni 2016 om 17:50

  7. #7

    Standaard

    Naam: DSC04915.JPG
Bekeken: 432
Grootte: 387,7 KB

    Naam: DSC05137.JPG
Bekeken: 402
Grootte: 225,7 KB

    Naam: DSC08355.jpg
Bekeken: 445
Grootte: 126,1 KB

    Naam: DSC07631.JPG
Bekeken: 393
Grootte: 317,4 KB

    Naam: DSC08135.JPG
Bekeken: 381
Grootte: 119,9 KB

  8. #8
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Ik ben op donderdag (selecte spottersdag/aankomstdag) en vrijdag geweest. Ben ook niet super te been, maar het was te doen. Op donderdag op de perstribune gezeten, zodat de binnenkomende en oefenende kisten goed onder zonnige omstandigheden konden worden geplaat. Helaas moesten we al vlak na 16 uur van het veld af, terwijl er dan nog 2 uur lang kisten binnenkomen, maar ja... het is toch een mogelijkheid om veel toestellen te kunnen platen.
    Op vrijdag was het een stuk bewolkter en kon ook de static worden bezocht. In vergelijking met andere jaren veel minder hardware, maar wel kwaliteit.
    Wat te denken van o.a. de M.346, waarvan er maar liefst 2 op de static stonden. Beide Hunters waren prachtig opgepoetst op de static te vinden, aangezien ze sinds die Huntercrash in Engeland vorig jaar nog grounded zijn. Een Slowaakse MiG-29 stond er tussen en Duitse Eurofighters, Franse Alphajets.
    De andere kant van de static had o.a. een MLD NH90 en een Belgisch exemplaar, maar verder weinig vliegtuigen. Wel b.v. Phantasy in Blue in een chalet, veel luchtafweer en een paar drones. De airpower demo op vrijdag werd gebruikt/misbruikt voor de commando-overdracht van de luchtmacht en het veren in de r**t steken van ministers en generaals.
    Leuk om een keer mee te maken, maar om dat op de startbaan te doen tijdens een Open Dag/vliegshow...
    De demo's waren behoorlijk strak, zeker van de Red Arrows, de Turkish Stars (met allemaal NF-5's) en de Frecce Tricolori. De oefening van de Patrouille Suisse op donderdag zag er ook behoorlijk strak uit, maar zij bleken toch een slordigheidje met gevolgen te hebben... de eerste vliegshowcrash in hun meer dan 50 jarig bestaan.
    Een Spaanse Eurofighter en een Slowaakse MiG-29 vlogen een demo in Tijgerkleuren/camo en natuurlijk was het raggen van beide F-35's tijdens de airpowerdemo ook niet verkeerd.
    Op propellorgebied was de demo van Royal Navy Wildcats (verbeterde Lynxen), de SF260's van onze zuiderburen, Oostenrijkse PC-7 en zelfs de show van de ulv's-met-KLu-roundel interessant en fotogeniek. Die ulv's zijn Blackshape Primes, waarmee je een dogfight kunt maken onder leiding van ex KLuvliegers.
    Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, maar ik moet logs en foto's allemaal nog uitzoeken...

  9. #9

    Standaard

    Ruud, ik wilde slechts aangeven dat mijn PC monitor kleiner is dan mijn TV scherm.
    Er achter zittend heeft dat invloed op de beleving.

    Ik vond het verder vreemd dat de KLU 's morgens redelijk vroeg al op TV aan de mensen een evenement gaat ontraden dat door henzelf met veel moeite en kosten is georganiseerd.

    Iemand die deel wil uitmaken van 200000 bezoekers weet heus wel dat hij vroeger of later met files te maken krijgt.
    Daar missen waarschuwende woorden hun doel compleet.
    De reistijd heen en terug is vaak even lang als het verblijf ter plaatse. Gewoon: All in the game...

    Wat dacht je van Vlootdagen in Den Helder en de boot naar Texel?
    Geïsoleerder qua toegangswegen dan daar kan bijna niet.
    En dat al sinds 1960 of daaromtrent.

    Láng in de auto en een heel eind lopen.
    De Hollander heeft dat over voor zijn evenementen...

  10. #10
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard Luchtmachtdagen Leeuwarden 2016

    Ik ben daar op vrijdag geweest. Prima weer.
    Vervoer per OV was uitstekend.
    Je pakt bus 54, 60 of 66 vanaf het station in Leeuwarden en je wordt voor de Hoofdpoort afgezet.
    En dan is het 10 min. lopen naar het veld.
    Je kunt, zoals bijna iedereen, de gratis pendeldienst pakken maar dan sta je met 1000 man in de rij.
    Ik doe ook alles per OV en gebruik nooit de gratis bus bij problemen op het spoor of dit soort massale gebeurtenissen.
    Zouden meer mensen moeten doen, scheelt een hoop frustratie!
    En nog een tip: bereid je reis voor met 9292OV.

    Gedurende de dag heb ik mij uitstekend vermaakt.
    Tijdens de 'show' Airpower Demo zag en hoorde ik de F-35 voor het eerst in levende lijve.
    De commando overdracht was mooi meegenomen.
    Heb wel de laatste Duitse hangaars op Lwd vastgelegd, die zullen binnenkort wel het loodje moeten leggen.
    Al met al zeker de moeite waard.
    Na de Red Arrows doorgereisd naar Ameland en kreeg daar zaterdag nog een prive show van de F-16, Spit en F-35.
    Volgend jaar Gilze-Rijen of Volkel?

    Jaap Woortman

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •