Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Hispano Suiza HS-404 kanon

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1

    Standaard Hispano Suiza HS-404 kanon

    Ha allen,

    Ik ben op zoek naar bruikbaar fotomateriaal van de door de Marine gebruikte Hispano Suiza HS-404 kanonnen. Dit type kanon is in 1937 in de Nederlandse bewapening ingevoerd als mitrailleur v/20 mm no. 1 en no. 2. Het verschil is dat de eerste serie is bedoeld geweest ter inbouw voor de nieuwe bestelde Dornier Do-24K, de laatste voor inbouw in de Torpedoboten van de Marine (TM51 serie). Nu ben ik in het gelukkige bezit van goede bronnen, alleen missen nog de foto's.
    Achtergrond van dit verhaal is dat er een ontwerptekening is van de Fokker G-1, uitgerust met 4 van dergelijke kanonnen. Voor die tijd waren de HS-404 kanonnen zeer bruikbaar als vliegtuigkanon door hun lage gewicht en goede mondingssnelheid. Nadeel was de trommel van slechts 60 patronen, die in de oorlog werd vervangen door schakelmunitie (niet bij de Marine). Equivalenten van de HS-404 zoals de Oerlikon van 20 mm en de Hispano Mk.II en V hebben nog jarenlang deel uitgemaakt van de Nederlandse bewapening.

    Samengevat is de vraag dus wie er bruikbare foto's heeft van de HS-404 kanonnen, al dan niet ingebouwd in de Dornier Do 24K van de Nederlandse MLD.

    Bij voorbaat mijn hartelijke dank!

  2. #2

    Standaard

    Hoi Jan,

    Even off-topic, ik probeer je te mailen maar het bij mij bekende e-mail adres doet het niet meer. Zou je me even een wel werkende willen sturen via de pm?

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 13 juni 2016 om 22:41
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Jan.

    In het boek “Nederlandse vuurwapens. Marine, Mariniers en MLD 1896-1942” van drs G. de Vries/drs B.J. Martens, uitgeverij De Bataafsche Leeuw, ISBN 90 6707 401 2, staan drie foto’s waarop het HS-404 kanon te zien is.
    Blz. 159. Tussen haakjes staat Fokker. Moet dus uit het Fokker-archief komen.
    Blz. 160. Uit de collectie van H.L. Visser.
    Blz. 161. Tussen haakjes RIOD.

    Er zijn bijna 5 bladzijden aan dit wapen gewijd.

    Groet,
    Ruud.

  4. #4

    Standaard

    Ha Ruud,

    Dank! Ik had die foto's al gespot; ze zijn ook te zien in het Do-24 boek van Nico Geldhof, Verkennen en Bewaken.
    Het "probleem" van de Hispano 404 is echter dat de verschillen met de Oerlikon versie best groot zijn, maar dat dit weer niet te zien is op die foto's. Op afstand lijkt het allemaal vrijwel hetzelfde. De voorloper van de 404, de Hispano HS-7 en HS-9 die werden ingebouwd in voornamelijk de Franse Dewoitine D-500/501/510 serie, laat echter weer meer details zien die mijn interesse hebben. Het zou mooi zijn als er gedetailleerde foto's zouden zijn van de 404.

    Groet,
    Jan

  5. #5

    Standaard

    Laatst gewijzigd door eric7325; 14 juni 2016 om 18:04

  6. #6

    Standaard

    Dank!
    De Nederlandse HS-404 waren behoorlijk verschillend van de latere Britse varianten. Oorzaak was simpel. De Britten wilden bandvoeding, om de munitievoorraad te vergroten. 60 patronen bij een vuursnelheid van circa 700 schoten per minuut is niet heel veel.
    Er zijn trouwens best wat mooie platen te vinden, ik zal kijken wat ik kan gebruiken!

  7. #7
    Geregistreerd
    13 december 2012
    Locatie
    Oostvoorne
    Berichten
    117

    Standaard

    Als er goede foto's opduiken zou ik ze ook graag zien. Ik wil een 1/10 Hispano bouwen voor mijn 1/10 Do24k . . . .

    http://www.modelbouwforum.nl/threads...l-1-10.235235/

    Screenshot uit propagandafilm MLD . .





    Mvg,

    Bart

  8. #8
    Geregistreerd
    17 augustus 2018
    Locatie
    Frankrijk
    Berichten
    4

    Standaard

    Hallo,

    Ik ben bezig met onderzoek naar de HS.404 Kanon.
    Ik ontdek uw site.
    Ik wist niet dat Nederland deze wapens gebruikte.
    Was de productielicentie Engels, Zwitsers of Frans?
    Alvast bedankt
    Dewo

  9. #9

    Standaard

    Voor zover ik kan vinden , Franse licentie ....

    http://www.netherlandsnavy.nl/Flak_Hisp20.htm


    Boek over Hispano Suiza , o.a. over het kanon :

    https://www.bol.com/nl/p/hispano-sui...48/?country=BE
    Laatst gewijzigd door eric7325; 17 augustus 2018 om 21:46

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dewo Bekijk bericht

    Ik ben bezig met onderzoek naar de HS.404 Kanon.
    Interessant, vanwaar de belangstelling voor dit wapen?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •