Pagina 11 van 12 EersteEerste ... 9 10 11 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 116

Discussie: Bijeenkomst Lelystad 3 september.

  1. #101

    Standaard

    Intrigerend typje die DC-5. Een nog niet opgelost puntje (dacht ik), is wanneer de DC-5's nu precies (en hoe ging dat dan?) eigendom van de Nederlandse overheid werden. De twee die in juli 1940 naar Indië vertrokken, hadden meen ik Kingdom of the Netherlands als eigenaar op de export certificaten. Ronald, weet jij soms het "hoe en wanneer" van die eigendom kwestie?

    Hart. groet,
    Peter

  2. #102

    Standaard

    Beste Peter,

    Dat is nog maar het begin van de Douglas DC-5.
    Er komen steeds leukere dingen boven water.
    De eerste vlucht was op 20 februari 1939 zoals het overal staat vermeld en dat is correct.
    Maar dan komt het vreemde, de eerste vlucht op 24 november 1939!
    De originele machine is van juni tot en met begin november behoorlijk aangepast.
    Wat normaal nooit gebeurd is hier wel gedaan, de gehele machine wordt weer op nul uren aangemeld bij de C.A.A. en dusdanig ingeschreven!

    Dan je vraag.
    Dat is geheel onduidelijk.
    Wat wel bekend is dat de KLM de DC-5's PH-AXB (428) en PH-AXE (430) worden afgeleverd aan de KLM.

    Citerend uit Piet Kok, Engelse uitgave die nooit is verschenen, maar een vertaling is van zijn Nederlandse boek (te vinden in het Aviodrome Documentatie Centrum):
    Mr. F. Besançon, then KLM representative in California, who had accepted these
    two aircraft from Douglas, could do only one thing and that was to sell them.
    And he did by offering the machines to the Netherlands Indies Government who
    bought both aircraft and KLM even had a modest profit into this bargain.

    Oftewel:
    De Besançon, KLM representative in California neemt ze in ontvangst. (1940-05/06/07)
    Dan volgt de verkoop aan het Netherlands Indies Government (Kingdom of the Netherlands?).
    De KLM maakt zelfs winst op deze verkoop.
    Op 24 juli 1940 is de aflevering van Douglas aan het Netherlands Indies Government in San Pedro, California, voor verscheping.
    De PH-AXB wordt PK-ADB en de PH-AXE wordt PK-ADA.

    Dan ben ik zeer benieuwd naar de export certificaten.

    Met vriendelijke groeten,
    Classic
    Laatst gewijzigd door Classic; 6 september 2016 om 21:14

  3. #103

    Standaard

    Tijdens de 3 sept bijeenkomst vroeg iemand mij om meer details over bepaalde ML-vliegtuigbeschilderingen/camouflage schema's. Wie was dat ook alweer en waar ging het precies om?
    Groeten,
    Peter

  4. #104

    Standaard

    Misschien ben ik dat geweest, Peter.

    In de planning zit nog een 1/72 model van de DC-5. Deze zou ik gecamoufleerd hebben willen schilderen met in wit de PK-registratie.
    Nu ik zaterdag hoorde, dat korte tijd een DC-5 is beproefd in camouflage beschildering en waarschijnlijk oranje driehoeken met de registratie D904, wil ik die beschildering bij voorkeur doen.

    Als je daar wat gedetailleerder over kunt zijn, (je zei dat in het boek lang niet alles aan de orde kon komen), dan houd ik mij aanbevolen.

    met vriendelijke groet,
    Hans

  5. #105

    Standaard

    In de op de markt zijnde kits van de DC-5 is een, in mijn ogen, storende fout.
    De motor uitlaat van beide motoren zijn even lang in deze kits.
    In werkelijkheid is dit niet zo.
    De uitlaat van de rechtermotor is zeer kort.
    Van de linkermotor is hij lang, daar er ook de verwarmingsinstallatie voor de cabine bijzit.
    Een kleinigheid, maar dat maakt het model wel echter.

    Met vriendelijke groeten,
    Classic

  6. #106

    Standaard

    Dank je Classic, ik zal er rekening mee houden.

    Hans

  7. #107

    Standaard

    Hans,

    Voordat je begint met de DC-5 kan ik je nog veel meer aanwijzingen geven.
    Als je basis kit van planeet is, dan moet je erom denken dat zij de 16 passagiers versie hebben uitgebracht.
    Daarbij hebben zij aan beide zijde 4 cabine ramen geplaatst, dat moet voor de rechterzijde 5 ramen zijn.
    Zoals ik bij de bijeenkomst begreep wil jij de 22 passagiers versie maken (PK-ADA).
    Dan zijn er links 5 en rechts 6 cabine ramen!

    Het is goed te weten dat er drie basis versies zijn geweest:
    - de 16 passagiers uitvoering,
    - de 22 passagiers uitvoering,
    - de 16 passagiers uitvoering met grote vrachtvervoer.

    Met vriendelijk groeten,
    Ronald

  8. #108

    Standaard

    Dag Hans,
    De D904 beschildering is veel simpeler dan die uit december 1941, temeer omdat v.w.b. de laatste het camouflagepatroon niet bewaard is gebleven. De D904 in september 1940 was volledig camouflage-groen gespoten (zoals het KNIL ook voertuigen, geschut etc. volledig in camouflage-groen spoot) met de rest van de beschildering in Glenn Martin stijl. De registratie stond echter alleen op de romp en was in wit (zonder streepje tussen de D en het nummer) en stond op ongeveer dezelfde plaats als bij de GM bommenwerper, zo ook de driehoeken. Kennelijk heeft men bij de TD van de ML/KNIL de GM als voorbeeld genomen en gebruikte men voor de DC-5 kentekens en registratieletter en cijfers van dezelfde grootte als bij de GM (ook al was de DC-5 wat groter dan de GM).
    Hoop dat dit een beetje helpt; hart. groet,
    Peter

  9. #109

    Standaard

    Ronald en Peter,

    Hartelijk dank voor jullie informatie! De DC-5 is inderdaad van Planet en in de beschildering die Peter aangeeft, wordt het een uniek model!

    Hans

  10. #110

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchplanes Bekijk bericht

    In de planning zit nog een 1/72 model van de DC-5. Deze zou ik gecamoufleerd hebben willen schilderen met in wit de PK-registratie.
    Nu ik zaterdag hoorde, dat korte tijd een DC-5 is beproefd in camouflage beschildering en waarschijnlijk oranje driehoeken met de registratie D904, wil ik die beschildering bij voorkeur doen.
    Hans, heb je nog iets kunnen doen aan het model van de DC 5?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •