Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Replicabouw in het algemeen

  1. #1

    Standaard Replicabouw in het algemeen

    Met een zekere regelmaat komen forumleden aanzetten met hun grote wens om dit of dat historisch vliegtuig met een Nederlandse betekenis graag nagebouwd zouden zien. Op verschillende plekken in het forum heeft men de eigen favorieten reeds opgesomd. Van de bescheiden Scheldemusch tot de grote Wal vliegboot en alles wat er tussenin zit, is voorbij gekomen. Mooie wensen, maar met wensen alleen is nog nooit iets van de grond gekomen.
    De slotsom van deze forumbijdragen is meestal: het kan niet, want het mag niet in ons land. En als het wel mag, dan is het onbetaalbaar. En als het wel betaalbaar blijkt te zijn, dan is er geen bouwruimte beschikbaar. Dus beginen we er maar niet aan.
    Ik maak bezwaar tegen deze redenering. Laat ik uitleggen waarom.


    Replica’s komen in een grote verscheidenheid voor. Je hebt statische niet-vliegende replica’s en replica’s, die gebouwd worden om mee te gaan vliegen.
    De statische worden vaak gebouwd voor musea, die het niet zo nauw nemen met hun plicht om de luchtvaarthistorie op een verantwoorde manier weer te geven. In Nederland kiezen de grote luchtvaartmusea spijtig genoeg gauw voor deze optie.
    In het gerespecteerde Air and Space Museum in Washington zul je geen ‘nepper’ tegenkomen. Ook de filmindustrie is al lange tijd een grote afnemer van namaak vliegtuigen, de zgn. ’props’.
    Ook heb je op schaal gebouwde replica’s. De firma Airdrome doet goede zaken met haar serie Eerste Wereldoorlog schaal-replica’s. Goed voor de piloot, die zich een von Richthoven of René Fonck wil voelen, maar nauwelijks serieus te nemen als historisch verantwoord object.
    Deze producten laat ik hier verder buiten beschouwing.


    Blijft over de enige echte soort: een historisch verantwoorde vliegende replica op ware grootte.
    Gelukkig lopen in ons land enkele van dit soort projecten. Kijk naar de B.A.T. Bantam replica in Zuidwolde (Drente), de replica Bleriot XI van Henk van Hoorn en natuurlijk Jac. van Egmond’s Fokker D.XXI in Hoogeveen. Zelf ben ik thuis bezig aan zowel een Fokker D.VII als aan een Pander E replica. Al deze kisten zullen gaan vliegen.
    De vliegende replica wordt, indien mogelijk, gebouwd met gebruikmaking van oude bouwtekeningen of nieuwe gereconstrueerde tekeningen. Mijn Fokker D.VII project is daarvan een voorbeeld. Van het bescheiden aantal oude Fokker tekeningen was geen verantwoorde replica te bouwen. Gelukkig was ik in de gelegenheid om in Parijs voor de restauratie van door Fokker aangekochte echte D.VII (nu in het Nationaal Militaire Museum) een oer-oorspronkelijke kist te bestuderen en als gevolg daarvan dus een set nieuwe op ware gegevens gebaseerde tekeningen te maken.
    Voorwaarde bij deze projecten is dat eventuele hedendaagse aanpassingen tot een absoluut minimum beperkt zullen blijven. Bijvoorbeeld vanwege de onmogelijkheid om aan de betaalbare juiste motor te komen of vanwege bewezen ongewenste vliegeigenschappen of gewoon omdat de tegenwoordige betonbanen geen staartslof meer heel houden, past men het ontwerp soms enigszins aan.


    Haalbaarheid
    Inderdaad, een privé P-51 is begerenswaardig. Maar als amateurbouwproject wel een flinke opgave. Stem jouw wensen af op jouw omstandigheden en mogelijkheden. Weet wat je kunt behappen.
    Wil je een groot project doen, stel dan een bouwgroep van betrouwbare lieden samen en maak een werk- en financieelplan.
    Ook voor de bouw van bijv. een Fokker G.1 of Koolhoven FK-58 is een uitvoerbaar plan te maken. Vliegtuigen zijn per definitie samenstellingen van modulaire componenten. Dit leent zich ervoor om in (separate) werkgroepen deze componenten samen te stellen en ze uiteindelijk te assembleren. Andere essentiële activiteiten, zoals het (opnieuw) maken de sterkteberekeningen en bouwtekeningen, het historisch onderzoek, de materiaalvoorziening, de certificatie en financiële zaken kunnen door individuele groepsleden opgepakt worden. Een bekwame projectleider is hier van essentieel belang.

    Authenticiteit
    Elke replicabouwer dient zich af te vragen in welke mate historische authenticiteit voor hem een absolute voorwaarde is. Of dat hij het voor zichzelf accepteren kan dat de oorspronkelijkheid een lagere prioriteit heeft.
    Authenticiteit kan alleen bereikt worden als de oorspronkelijke vliegtuigconfiguratie en de oorspronkelijke materiaalkeuze als onwrikbare eisen voor de replica gelden. Dus geen replica’s op schaal. Geen polyester waar met aluminium werd gebouwd. Kortom, geen gemakkelijke alternatieven.


    In dit forum is de vaak aangehaalde stelling te lezen dat een vliegtuigproject dat na afronding een Bewijs van Luchtwaardigheid moet krijgen, per definitie duurder zal uitvallen dan een statische replica. Ook veronderstelt men dat de moeite die het kost om dat BvL te verkrijgen zo groot is dat men er maar beter van af kan zien en statische replica te bouwen.
    Ik wil beide stellingen hier tegen het licht houden.


    Certificatie
    De vliegende replica moet een BvL hebben. Dat wordt dan een S-BvL, met de S van Speciaal. Daaraan kunnen restricties verbonden zijn, maar daarmee valt te leven.
    De Nederlandse Vereniging van Amateurvliegtuigbouwers is ooit opgericht om de amateurvliegtuigbouw in Nederland mogelijk te maken. Om jou te helpen, te adviseren en samen met jou naar het BvL toe te werken. Maak eens kennis met die club en laat je voorlichten. Replicabouw is immers een vorm van amateurvliegtuigbouw.
    Ook worden wel amateurbouwprojecten direct met de overheid (ILenT) afgehandeld. Een route, die ik niet heb leren kennen. Kortom, certificeren kan en gebeurt.
    Een groot voordeel van het bouwen naar een BvL is de morele verplichting om alle werkzaamheden en materialen daarop af te stemmen. Gesjoemel met authenticiteit en alternatieve materialen is daarmee uitgesloten.


    Kosten
    ‘Een replica kost bakken met geld’, hoor je vaak.
    De bouw van een vliegtuig kost naast geld, vooral veel tijd. Heel veel tijd, zelfs. En dat is meteen een mooie opsteker voor het kostenaspect. Immers als je jarenlang kan sparen voor de motor en andere kostbare onderdelen, dan verdeel je de financiële aderlating over meerdere jaren.
    Bij omvangrijke projecten, waaraan vaak meerdere (groepen) mensen werken, is het essentieel dat vooraf de kosten dekking gevonden wordt. Dat kan door sponsoring of door het hedendaagse ‘crowdfunding’. Voor de Bugatti 100P racer replica is op die manier eventjes $85.000 bij elkaar geharkt.
    Wees creatief en genereer het geld voor het volgende project.


    En verder
    Zijn er nog meer redenen om niet aan jouw droomproject te beginnen?
    Huiselijke omstandigheden en werkruimte. Aan het eerste zul je zelf moeten werken, maar
    met goede afspraken tussen jou en jouw gezin kom je al een heel eind. Tip: gooi die TV de deur uit. Dit vreet vrije tijd, die beter te besteden is. Als je in een project stapt met meerdere bouwers en een vaste bouwdag of -avond afspreekt, is de afstemming thuis ook een stuk eenvoudiger. En je houdt elkaar op de been als er tegenslagen zouden zijn.
    Als jouw auto buiten staat omdat de garage vol staat met huiselijke spullen zul je elders moeten kijken naar degelijke bouwruimte. Vaak bouwen amateurvliegtuigbouwers op een andere locatie dan thuis. Vergeet niet dat een vliegtuig bestaat uit talloze kleine onderdelen die vaak al thuis voorbereid of gemaakt kunnen worden.
    Tenslotte zul je bepaalde werkzaamheden moeten uitbesteden. Niet iedereen is een eersteklas vliegtuiglasser of plaatwerker. Ook sterkteberekening vragen om deskundige hulp van buiten.
    Maar als je om je heen kijkt (en vraagt!) dient de oplossing zich vaak al aan.


    Beginnen en wel nu!
    ‘Ondervinding is de beste leermeester’ is het gezegde dat in het geval van replica-bouw zeker opgaat. Ook al weet je niet voor de volle 100% wat je te wachten staat in het traject naar een ware replica, is dat geen reden om je te verschuilen achter bange veronderstellingen en het dus niet te doen. Voor elk probleem onderweg dient zich een oplossing aan, is mijn ervaring.
    Succes!


    Dick Funcke

  2. #2

    Standaard

    Mooie bijdrage Dick! Dank daarvoor. Misschien een interessant onderwerp voor een bijeenkomst zoals Peter Boer in gedachte heeft? Zal later nog wel een meer inhoudelijke reactie plaatsen.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #3

    Standaard

    Goed verhaal, bedankt! Het is misschien nog wel interessant om te vermelden dat er verschillende opvattingen over de term 'replica' bestaan. Vanuit de museumwereld wordt er verschil gemaakt tussen replica's, reproductions en facsimiles of 'look-alikes'. Afhankelijk van wie je spreekt of hoe je het definieert kan een replica een complete exacte kopie zijn of een toestel wat er hetzelfde uitziet maar gebruik maakt van significant andere technieken en materialen in de bouw. In de afdeling facsimiles of 'look-alikes' hoef ik alleen maar de Fokker G-1 uit Soesterberg aan te halen...

    Er is ook meer mogelijk in een schuurtje dan je denkt. Ik heb bewondering voor je D-VII en Pander projecten, dat zijn zeker ontwerpen die ook hun uitdagingen kennen. Ik sprak laatst iemand die (niet in NL) bezig is met zijn derde project, in zijn eigen schuur, compleet alleen. Na twee replica's welke kunnen taxien is hij nu bezig (en een flink eind onderweg) met een vliegende replica van een White Monoplane uit 1919. Als je maar doorzet...
    Laatst gewijzigd door Archer; 27 juni 2016 om 21:37

  4. #4

    Standaard

    Prachtig onderwerp.
    Niet denken dat het niet mogelijk is maar hoe het wel gedaan kan worden. Er zijn voorbeelden genoeg.
    Cees

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CeBro Bekijk bericht
    Er zijn voorbeelden genoeg.
    Vertel... Ik kom niet echt ver, althans in Europa. Ik weet van een 80% Mosquito welke in Frankrijk gebouwd is. Helaas is dat toestel vorig jaar enigszins gehavend geraakt.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. #6

  7. #7

    Standaard

    Dat is een mooie Archer, hieronder de Mosquito in Frankrijk.

    https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=y2iZCNDHzBk
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #8

    Standaard

    Dat ding lijkt uit de verte een klein beetje op een Mosquito, maar laten we het geen Mosquito-replica noemen.

    http://www.airliners.net/photo/Untit...squito/2694740

  9. #9

    Standaard

    Ik zou het hier op houden: een historisch verantwoorde statische of vliegende replica op ware grootte.
    Mathieu, Ik doelde eigenlijk op zowel statische als vliegende. De algemene virtuele roep is dat er altijd sprake
    moet zijn van een vliegend toestel. Persoonlijk ben ik van mening dat statische toestellen
    een belangrijke rol hebben omdat je zo ervaring opdoet voor een eventueel vliegend exemplaar. En het voordeel
    is dat je al iets kunt laten zien op voorhand.

    Als je het hebt over de fascimile of look-alikes zoals Thunder Mustangs, Spitfire Mk 26's, de WAR-schaal toestellen etc.
    Dan vraag ik mij af onder welke sectie van de (historische) luchtvaart deze vallen. Het is niet wat het beoogd te zijn,
    het lijkt er vaak heel erg weinig op. Behalve het plezier van de piloot/bouwer heeft het met historische luchtvaart niets
    te maken, zonder overigens afbreuk te willen doen aan de prachtige staaltjes van vakmanschap.

    Cees

  10. #10

    Standaard

    Het is nog best een uitdaging om een toestel te creeren wat er uit ziet als een iconisch type, ongeveer zo vliegt maar wel economischer is en door een gemiddelde vlieger gebruikt kan worden. Maar dat maakt deze toestellen geen replica's en ze zijn ook niet historisch (tenminste, de types in Cees zijn post nog niet. Je kan een argument opgooien dat een Isaacs Spitfire intussen ook historisch begint te worden.)

    Bottom line is dat dit in de 'kleine luchtvaart' of zelfbouw hoek hoort als je het mij vraagt. Ik ben het eens met Cees zijn omschrijving, het moet op ware grootte zijn en zijn best doen om het orginele type zo precies mogelijk te benaderen. Het Bugatti 100P project wat nu in vergevorderd stadium is (zie http://bugatti100p.aero/) is een mooi voorbeeld waarbij zeker aanpassingen zijn gedaan om het toestel vliegend te krijgen, maar verder wordt hier heel erg gepoogd om het originele idee van Bugatti en de Monge te tonen aan de wereld.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •