Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25

Discussie: geschiedenis Nederlandse roundel visueel gemaakt

  1. Standaard geschiedenis Nederlandse roundel visueel gemaakt

    Naar aanleiding van wat informatie die ik op dit forum heb gevonden gecombineerd met informatie van andere websites heb ik geprobeerd de geschiedenis van de Nederlandse roundel te visualiseren. Gemakshalve heb ik hiervoor een fictief vliegtuig gebruikt voor alle tijdsperioden.

    Naam: 1.jpg
Bekeken: 715
Grootte: 46,3 KB
    1914 tot 1921 De oranje bal op/onder de vleugels, op de romp en soms ook op het kielvlak

    Naam: 2.jpg
Bekeken: 874
Grootte: 111,3 KB
    Het bewegend deel van het kielvlak heeft de nationale driekleur. (Finflash)
    1921 tot 1930 De rood wit blauwe roundel (met de klok mee gezien) met oranje middenstip. Op de romp wit beneden, op/onder de vleugels rood naar voren.
    1930 tot 1933 Dezelfde roundel. Op de romp wit naar beneden maar nu op/onder de vleugels rood naar achteren. (Er zijn foto's dat op de romp de roundel met rood onder staat. Ik denk dat dit uitzonderingen zijn omdat het merendeel van de foto's wit onder heeft.)
    1933 tot 1939 Dezelfde roundel maar nu in zijn definitieve positie met op de romp wit onder en op/onder de vleugels wit naar achteren.

    Naam: 3.jpg
Bekeken: 775
Grootte: 104,9 KB
    1939 tot 1940 Grote oranje driehoeken met zwarte randen, finflash oranje met zwarte randen.
    1940 tot 1946 Kleinere oranje driehoeken en finflash met zwarte randen.
    1940 tot 1942 in Ned Ind. Kleinere driehoeken en geen oranje finflash meer.

    Naam: 4.jpg
Bekeken: 663
Grootte: 102,7 KB
    1942 tot 1946 in Ned Ind. Om verwarring met de Japanse rode bal te voorkomen zijn de roundels vervangen door de nationale vlag
    1946 tot 1959 De bekende vooroorlogse roundel keert terug maar de finflash niet.
    1959 tot heden De vleugel roundels alleen nog maar op linksboven en rechtsonder.

    Naam: 5.jpg
Bekeken: 769
Grootte: 95,9 KB
    1980 tot heden Op grijze vliegtuigen verkleint de roundel tot ca 30 cm (BV: F-16A/B, C-130H, KDC-10)
    1980 tot heden Op nieuwere grijze toestellen komt een grijze "low-visibility" roundel (BV. C-130H-30, F-35A, grijze Cougar)
    1980 tot heden Op groene toestellen komt een blauwgroene roundel (BV. AH-64D, CH-47F)

    Eén roundel staat er niet tussen. De naoorlogse maar met een oranje band eromheen. De werden op de blauwe Alouettes gebruikt tot hun uitfasering.

    Ik denk dat het overzicht zo compleet is maar op- en aanmerkingen zijn welkom.

  2. #2

    Standaard

    Mooi overzicht Gerd, maar er 'moet' er nog één bij; in Ned. Indie vloog men binnen de eigen landsgrenzen zonder driehoek op de bovenkant van de vleugel. Alleen voor vluchten buiten de landsgrenzen werden deze aangebracht.
    Bron het uitstekende boek van Peter Boer.

  3. #3

    Standaard

    Hallo Gerard,
    Op bovenstaand overzicht is nog wel wat aan te merken.
    Allereerst hebben wij (Nederland) nooit met Yak’s gevlogen,maar dat terzijde.
    1. 1914 -1921 klopt wel
    2. 1921 – 1932 beide vakken moet je combineren, beide posities kwamen voor, omdat niet was voorgeschreven in welke positie de kleuren moesten staan
    3. 1933 – 1938 accoord
    4. Nieuw: 1939– 1/10/1939 idem als 3, maar zonder rood-wit-blauwe staart
    5. 1/10/1939 – 1940 accoord
    6. Ned. Indië 1941 – 1942 kleine driehoeken op de romp, geen kentekens op de vleugel
    7. 1940 – 1946 slaat nergens op. Vanuit Engeland vlogen we met Engelse roundels
    8. Ned. Indië maart 1942 – 1948
    9. Nederland 1946 - 1959 en NI 1948 - 1950, alleen moet je de rozet net zo tekenen als op de romp. Hier hoort nog wel een vlaggetje op de staart bij.
    10. 1959 – heden accoord. Ook hier de rozet op de vleugel het wit naar achteren
    11. 1980 – heden is identiek aan 10. Dat rozetten in grootte variëren is niet relevant, heeft meer te maken met de (on)zichtbaarheid, evenals de groene rozet vanaf de Apache ca 1998 en de grijze rozet vanaf de korte Hercules ca 2010.

    Hans
    Laatst gewijzigd door Dutchplanes; 4 juli 2016 om 21:30

  4. Standaard

    Bedankt voor de input. Hier kan ik mee verder.

    Is de oranje driehoek in 1940 officieel afgeschaft door de Nederlandse regering of top van de Luchtmacht? Als dat niet zo is dan werd er niet mee gevlogen maar was nog wel het officiële roundel. Ik heb ergens een bericht gelezen en foto's gezien van minstens één vlucht in mei 1945 in Nederland met oranje driehoeken erop. Toestel was in onderdelen verstopt en in april/mei 1945 weer opgebouwd. Daarom die driehoek van 1940 tot 1946

    de vleugelroundels van 1946 en verder zijn er doorheen geslipt. dom dom dom wit naar achteren natuurlijk.
    Laatst gewijzigd door gerard gielis; 4 juli 2016 om 22:25

  5. #5

    Standaard

    Het lijstje is nog niet helemaal compleet, nog wat aanvullingen uit de losse pols:
    In de jaren dertig is ook de diameter van de oranje stip in de rozet soms groter geweest, ik meen 1/4 i.p.v. 1/5 van de rozetdiameter.(b.v. Dornier Wal)
    Sommige kentekens zijn heel kort gevoerd. Tussen de rozet- en de oranje driehoekperiode is nog geëxperimenteerd met oranje bollen met zwarte rand (Fokker C-VIIw, meen ik) en een gesegmenteerde cirkel in rood-wit-blauw-oranje (Fokker T.V)
    Verder zijn er nog meer varianten met de vlag geweest, b.v. de vlag op vier posities naast de rompzijkanten eerst alleen onder op de vleugels (posities als de laatste oranje driehoeken, o.a. Hurricane, P-40E, Lodestar), later op de linkervleugelbovenzijde en rechtervleugelonderzijde (B-25). En dan de varianten met een witte rand rond de vlag in vier of ook zes posities (o.a P-40N).

  6. #6
    Geregistreerd
    20 november 2011
    Locatie
    Almere-Buiten
    Berichten
    101

    Standaard

    Na de oorlog hebben de vliegtuigen van het Gouvernmental Air Transport toch ook nog gevlogen met oranje driehoeken?
    Aviodrome heeft zelfs een DC-4 staan met deze beschildering.

  7. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pitot Bekijk bericht
    Sommige kentekens zijn heel kort gevoerd. Tussen de rozet- en de oranje driehoekperiode is nog geëxperimenteerd met oranje bollen met zwarte rand (Fokker C-VIIw, meen ik) en een gesegmenteerde cirkel in rood-wit-blauw-oranje (Fokker T.V)
    .
    Heb je voor mij een link naar die foto's of kan je die hier plaatsen misschien. Ik heb gegoogelt maar tot op heden niets gevonden.

  8. #8

    Standaard

    Er bestaat een filmpje waarop een T.V met die cirkel te zien is, moet eens diep nadenken waar ik dat gezien heb.

    Gruss,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #9
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Er bestaat een filmpje waarop een T.V met die cirkel te zien is, moet eens diep nadenken waar ik dat gezien heb.

    Gruss,

    Mathieu.
    Nou maak je me nieuwschierig Mathieu!

    Dit is het enige filmpje van de T.5 die ik ken: http://www.vliegbasis-soesterberg.nl...r%201938_0.swf

  10. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Nou maak je me nieuwschierig Mathieu!

    Dit is het enige filmpje van de T.5 die ik ken: http://www.vliegbasis-soesterberg.nl...r%201938_0.swf
    het is lastig te zien maar dit lijken allemaal gewone.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •