Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25

Discussie: geschiedenis Nederlandse roundel visueel gemaakt

  1. #11
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerard gielis Bekijk bericht
    het is lastig te zien maar dit lijken allemaal gewone.
    Lijkt mij ook, maar inderdaad lastig te zien. Wellicht doelt Mathieu op een ander filmpje?

    De T.5 in de video trekt wel link steil op...

  2. #12
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    De T.5 in de video trekt wel link steil op...
    Volgens mij is dat een "wing over" dus niet tijdens het opstijgen meer een flyby op grote snelheid

  3. #13

    Standaard

    7. 1940 – 1946 slaat nergens op. Vanuit Engeland vlogen we met Engelse roundels
    Omdat we feitelijk geen luchtmacht meer hadden, maar het oranje driehoekje werd wel als Nederlands symbool gevoerd. En ik denk dat een Fokker F.18 op de Antillen wel met oranje driehoeken is blijven vliegen?

  4. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Omdat we feitelijk geen luchtmacht meer hadden, maar het oranje driehoekje werd wel als Nederlands symbool gevoerd. En ik denk dat een Fokker F.18 op de Antillen wel met oranje driehoeken is blijven vliegen?
    De driehoek werd ook op de RAF vliegtuigen in het klein onder de cockpit gevoerd als aanduiding dat er een Nederlandse vlieger in zat. Dus nog steeds als officiële Nederlandse roundel.

  5. #15

    Standaard

    De driehoek werd ook op de RAF vliegtuigen in het klein onder de cockpit gevoerd als aanduiding dat er een Nederlandse vlieger in zat. Dus nog steeds als officiële Nederlandse roundel.
    Eens, dat bedoelde ik ook met mijn eerste zin.

  6. #16

    Standaard geschiedenis Nederlandse roundel visueel gemaakt

    In #13 schrijft Fogg dat hij denkt dat de Oriol een oranje driehoek voerde vanuit Curaçao.

    Ik kan je bevestigen dat er in ieder geval een driehoek, en een forse, op de romp stond.
    Over de kleur laat ik me niet uit op deze zwart/wit foto, genomen door Ltz Ad Hoppener op 11 oct 1941, vanaf een passerende Hr Ms v Kinsbergen.

    Het is de enige foto van de voormalige Oehoe, als gevechtsvliegtuig, en airborne.

    Onze Overzeese Gebiedsdelen werden vakkundig bewaakt....


    Naam: PJ-AIO, Oriol,  Fokker F XVIII, Dutch West Indies, Curaçao, 11 oct 1941.jpg
Bekeken: 423
Grootte: 85,1 KB


    Tracker.

  7. #17

    Standaard

    Dan ook maar een foto van de Oriol met driehoek, maar wel op de grond.
    (onder meer te vinden op nihm-beeldbank en Maritiem digitaal)
    Groet Rik
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  8. Standaard

    Interessant is dat de Finflash er oranje uitziet.

  9. Standaard

    Naam: experimental 1939b.png
Bekeken: 372
Grootte: 29,4 KB Naam: experimental 1939.png
Bekeken: 469
Grootte: 13,5 KB of zo Naam: experimental 1939c.png
Bekeken: 324
Grootte: 17,3 KB

    Ik heb geprobeerd aan de hand van beschrijvingen de experimentele roundels van 1939 te maken. Helaas heb ik geen mogelijkheid dit te controleren op correctheid.

    De oranje bol met zwarte rand zal wel goed zijn maar de andere...... geen idee!!!

  10. #20

    Standaard

    Hoi Gerard,

    Er is een boekje over de T.V uitgegeven door dutchprofile en daar staat op de achterkant op de kaft een tekening van een T.V uitgerust met de experimentele roundel.
    Zoals jij doe tekent in fig 3 komt in de buurt, alleen sloten de kleuren van de roundel niet op elkaar aan maar zat er een stukje camoflage tussen. ook waren de kleuren veel smaller dan jij nu getekend hebt.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •