Pagina 1 van 10 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 95

Discussie: De KLM Vink en de Deco-versie.

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard De KLM Vink en de Deco-versie.

    Bericht administrator:

    Hoi,

    Kort geleden plaatste Ruud in zijn topic "prentbrief kaarten Nederlandse luchtvaart" onderstaande foto No 558 waarop er een discussie ontstond over de vink/logo van de KLM.
    Omdat mensen aangaven binnen kort meer over dit onderwerp te willen plaatsen heb ik de bijdragen oven dit onderwerp hierheen verplaatst, dat houdt zowel dit onderwerp als de prentbriefkaarten topic overzichtelijk blijven. De foto waardoor deze discussie ontstond staat hier maar ook nog op zijn oorspronkelijke plek in het topic "prentbriefkaarten" van Ruud. Zie: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...dse-luchtvaart

    Groet,

    Mathieu.
    Last edited by Mathieu; Yesterday at 20:33.


    Kaart 558.
    'H-NABI'. Fokker F.III.

    Groet, Ruud.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 19 juli 2016 om 21:32

  2. #2

    Standaard De KLM Vink en de Deco-versie.

    Ik zie, dat hier het KLM vinkenlogo is gebruikt in de ruit van de beschildering achter de toegangsdeur. Normaliter stond daar een Art-deco-achtige beschildering. Nooit eerder gezien, heel bijzonder.

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo washout.

    Wat bedoel je met het KLM vinkenlogo? Kun je dat uitleggen? Ik heb gezocht maar kan daarover niets vinden. Is het een andere dan hieronder afgebeeld?

    Naam: KLM logo's kopie.png
Bekeken: 1408
Grootte: 54,4 KB
    Groet, Ruud.

  4. #4

    Standaard

    De linker. In het boek "KLM in beeld"noemt Plesman het ergens zo, als ik mij goed herinner. In post 182 van de draad over PH vliegtuigen staat de Art-Deco embleem.

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo washout.

    Hier het logo uit de begintijd, door jou Art-Deco embleem genoemd.
    Ik plaats over een poosje foto's van de H-NABU en de H-NABH bij "Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen" waarop dit logo te zien is maar ze zijn nog niet aan de beurt voor plaatsing.


    Naam: vroege KLM logo.jpg
Bekeken: 786
Grootte: 54,6 KB

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 juli 2016 om 18:21

  6. #6

    Standaard

    Precies, die bedoelde ik. Het gebruik van het modernere logo is dus opmerkelijk. Wat zou daar de overweging voor geweest zijn? Kwam het vaker voor?

  7. #7
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo washout.

    Ik heb me nooit verdiept in de KLM logo’s. In mijn bezit heb ik meerdere foto’s waarbij het door jou genoemde “Art Deco” logo is afgebeeld op de F.II en F.III, te zien op twee topics waar ik actief ben. Het topic “Foto’s van vooroorlogse H-, etc.” begint zelfs met foto 1 van een F.III met dat logo.

    Het vreemde is dat de H-NABI ("Prentbriefkaarten, etc." kaart 558) al het nieuwe logo heeft en die is in augustus 1921 in dienst gekomen.
    De H-NABH, ook in augustus 1921 in dienst gekomen heeft het Art Deco logo op een foto in mijn bezit (wordt binnenkort geplaatst).
    De H-NABU die in augustus 1922 in dienst kwam heeft ook het Art Deco logo op een foto in mijn bezit (wordt binnenkort geplaatst).
    Het is dus mogelijk dat de H-NABI op het moment dat hij in dienst kwam ook het Art Deco logo had en dat dit bij een latere onderhoudsbeurt is vervangen door het "vinkenlogo".

    De F.VII’s, in dienst gekomen in 1924 hadden dit Art Deco logo niet meer en ook komt het "vinkenlogo" al voor op F.III’s zoals H-NABN (ook afgebeeld bij “vooroorlogse H-, etc.” als foto 88). Foto 90 van vermoedelijk de H-NABJ heeft weer het Art Deco logo. Bij die foto is hij wel heel erg mooi te zien. Foto 93 van de H-NABM geeft het Art Deco logo evenals bij de H-NABR en H-NABT. Dat lijkt me voldoende als voorbeelden.

    Dus zou je kunnen aannemen dat de overgang naar het "vinkenlogo" ergens in de beginjaren 20 van de vorige eeuw moet zijn geschiedt vóór half 1924 toen de eerste F.VII kwam.
    Maar ik hoop dat ik dat nog eens tegenkom bij het lezen, ik heb het niet paraat. In ieder geval klopt het niet dat het "vinkenlogo" al in 1919 is ingevoerd zoals op diverse sites wordt beweerd. Zo ook bij post #757 “Prentbriefkaarten etc.” waarbij het "vinkenlogo" al in 1919 zou zijn ingevoerd en waar het Art Deco logo niet eens vermeld wordt.
    Weet iemand iets te vertellen over de logo wijziging?

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 10 juli 2016 om 13:51

  8. #8

    Standaard

    Ik heb "KLM in Beeld" (Drs. G.I.Smit, R.C.J. Wunderik, Mr I. Hoogland, V+K Publishing, 1994, ISBN 90 6611 423 1) er nog eens op nagelsgan, en op blz 19 wordt vermeld, dat Plesman in 1919 bij de oprichting van de KLM aan de architect Dirk Roosenburg, een jeugdvriend van hem, vroeg een logo te ontwerpen, Dat is het zg "vink-logo" (niet vinkenlogo) geworden, zie bijgevoegde scan uit het boek. Wie het "Art-deco"logo heeft ontworpen, weet ik niet.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  9. #9
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo washout.

    Erg vreemd. Ik heb mijn twijfel of dit door Plesman al bij de oprichting in 1919 zou zijn gevraagd tenzij dit het “Art Deco” logo zou hebben opgeleverd.
    Als het zou kloppen dan zouden de toestellen die in 1921 en 1922, zoals bijv. de H-NABU die in augustus 1922 in dienst kwam, echt geen “Art Deco” logo meer op de romp hebben staan.
    Het is aannemelijker als dit zou zijn: "Het verhaal gaat dat Plesman Rosenburg opzocht..." dat laat een latere datum toe. Bovendien: "Het verhaal gaat...." is niet erg vertrouwenwekkend.
    Zelf heb ik dit boek al jaren niet meer onder ogen gehad maar één ding is zeker, het "vink" logo was niet het eerste beeldmerk zoals in dit boek staat maar dat was het "Art Deco" logo.


    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 juli 2016 om 10:38

  10. #10

    Standaard

    Dat gevoel heb ik ook altijd gehad. Ik ben geen kunsthitoricus, maar het Art-Deco logo vond ik altijd beter bij de tijdsgeest van de twintiger jaren passen, dan het vink-logo. Dat leek mij altijd nèt iets te strak en te modern voor die periode.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •