Pagina 3 van 10 EersteEerste 1 2 3 4 5 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 95

Discussie: De KLM Vink en de Deco-versie.

  1. #21

    Standaard De KLM Vink en de Deco-versie.

    De H-NABN werd ingeschreven in april 1921, maar was er kennelijk een poosje uit geweest, want een nieuwe inschrijving vindt plaats op 18 augustus 1924.
    Dat BvI is voorzien van een duidelijke foto van de NABN, voorzien van Vink.

    En dat is tevens de eerste gedateerde overgang van Deco naar Vink.

    De periode van 13 maart tot 18 augustus heb ik wat ingekrompen,
    van 1 april tot 1 aug.

    Over de tussenliggende periode is niets te vinden.
    Ik hield er een paar aangename puzzeldagen aan over.

    Maar er moet ongetwijfeld ergens in een archief nog iets leuks liggen.

    Het oorspronkelijke BvI vertoont ook een foto van het onderhavige vliegtuig, maar daar werd kennelijk weinig waarde aan gehecht, omdat er een onherkenbaar voor-aanzicht is gebruikt.
    Waalhaven is er wel uit op te maken.


    Naam: H-NABN  Oorspronkelijk Bew v Inschrijving.jpg
Bekeken: 268
Grootte: 33,4 KB


    Naam: H-NABN  Her Inschrijving  18 aug '24.jpg
Bekeken: 260
Grootte: 18,9 KB Naam: Vink, 1 aug '24.jpg
Bekeken: 227
Grootte: 3,0 KB



    Naam: H-NABN  Bew v Inschrijving  18 aug '24.jpg
Bekeken: 231
Grootte: 26,6 KB



    De beschildering moet natuurlijk al eerder zijn gedaan, vandaar dat ik naar 1 aug ben terug gegaan.
    Om er helemaal zeker van te zijn vond ik ook nog een NABN met Vink aan stuurboordszijde.



    Naam: H-NABN  Stuurboordskant  Vink.jpg
Bekeken: 255
Grootte: 16,7 KB



    De vink in deze vorm bleef heel lang gehandhaafd, en wel tot 1961.

    KLM had inmiddels ook de FVII in dienst in '24.
    Deze was groter, met een langere raampartij.
    De vink verhuisde vanuit de blauwe 'rugzak' naar een positie midden onder de vensters.

    Zo getooid vertrok de H-NACC op 1 oktober '24 naar Indië.


    Naam: H-NACC  Vink onder de raampartij.jpg
Bekeken: 232
Grootte: 9,4 KB



    Ik heb de neiging om nog een paar Fokker crashes te tonen uit 1924 en later, maar daar gaat het hier niet om.

    Is het een idee om alle ongelukken waar foto's van zijn eens op een rij te zetten?
    In een luchtig en opgewekt topic?

    Eén latere capotage past wél in dit onderwerp, en dat is de Koolhoven FK33
    H-NADD.

    Op 22 sept '25 wordt deze aan de Pers getoond als nieuwe KLM aanwinst en voorgevlogen.
    Aan het roer zat dhr IA Aler.

    Hij landde wat ruw, óf het onderstel behoefde een ontwerp-modificatie, óf er was een enorme graspol geweest in zijn landings uitloop.
    Maar hoe dan ook, het liep niet goed af met de NADD, voor het oog van de verzamelde Pers.

    Het zal wel aan de graspol hebben gelegen want Aler werd later directeurvan KLM.



    Naam: H-NADD,  FK33,  Pers, IA Aler,  22 sep 1925.jpg
Bekeken: 250
Grootte: 42,9 KB



    De FK33, drie motorig, bleek geen succes te zijn en werd al snel verkocht aan een Duits reclame vliegclubje die er nergens mee heen hoefde op basis van een timetable.

    Of dat negatieve vermoeden er bij de pers-introductie al was?
    Het zou zomaar kunnen, want op de romp was geen KLM Vink te bekennen, hoewel er toch die dag op veel publiciteit gerekend mocht worden.

    Vroeger was het auto kenteken met DD er in gereserveerd voor uit Duitsland geïmporteerde schadeauto's, alias: Duitse Deuk.
    De NADD zou zijn naam nog een paar maal eer aan doen...

    Als laatste wilde ik de NABN plaatsen met het eerdere Deco embleem.
    Helaas is die niet voorhanden, althans, het is me niet gelukt er een te vinden.
    Maar ik vond wel een mooie close up van een FIII met Deco, registratie onbekend,
    maarik hou het op de N...


    Dat past hier niet meer in, foto volgt hier onder.

  2. #22

    Standaard De KLM Vink en de Deco-versie.

    Een Fokker FIII...


    Naam: H-NABN, mogelijk. FIII close up met Deco.jpg
Bekeken: 232
Grootte: 432,5 KB


    vervolgd

  3. #23
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.301

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Hieronder een uitsnede van een foto die een fabriekshal dan wel hangar laat zien waarin o.a. aan de H-NABN en de H-NABJ wordt gewerkt.
    Hier legt de schilder de laatste hand aan het "Art Deco" logo op de H-NABJ.
    De totale foto zal binnenkort worden geplaatst bij "Foto's van vooroorlogse H-, PH-, etc.".

    Naam: Foto. Hal, met H-NABN, H-NABJ, uitsnede schilder logo.jpg
Bekeken: 282
Grootte: 61,3 KB

    Groet, Ruud.

  4. #24

    Standaard

    Interessante foto, Ruud!

    Zou je hem voor de volledigheid ook hier kunnen plaatsen?
    Ik heb er namelijk nog een vanuit een andere gezichtshoek, waarbij het 'ei' nog onbeschilderd is.
    Iets eerder gemaakt dus, maar wel in de zelfde werkplaats.
    Zou mooi zijn..

  5. #25

    Standaard

    Beste Tracker,

    Een aanvulling voor de H-NADD:

    1925-09-22 Rotterdam - Na de perspresentatie van dit nieuwe vliegtuig zou er een vlucht worden gemaakt.
    Dertien personen toonden belangstelling en om niemand teleur te stellen en om eventuele bijgelovigen gerust te stellen werd er een veertiende aan toegevoegd; een jonge man die dan als een soort steward zou fungeren.Tijdens de vlucht was vanuit de cabine zichtbaar dat een der wielen los was geraakt en aan een staaldraad bungelde.De daaropvolgende heel voorzichtige landing werd perfect uitgevoerd, de schade bleek gering.Dat dit incident nogal wat aandacht van de pers kreeg hoeft verder geen betoog natuurlijk.Bestuurders: I.A. Aler en G.J. Geyssendorffer.
    Bron:
    http://www.hdekker.info/Nieuwe%20map/1925.htm

    Wat betreft de beschildering de KLM krijgt deze machine pas op latere datum.
    De persvlucht wordt gehouden door de
    NV Nationale Vliegtuig Industrie.
    Het vliegtuig is ook nog niet ingeschreven!

    Met vriendelijke groeten,
    Classic
    Laatst gewijzigd door Classic; 21 juli 2016 om 13:38

  6. Standaard De KLM Vink en de Deco-versie

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    De H-NABN werd ingeschreven in april 1921, maar was er kennelijk een poosje uit geweest, want een nieuwe inschrijving vindt plaats op 18 augustus 1924.
    Tracker,
    De inschrijving van de H-NABN werd niet doorgehaald, en het toestel werd dus ook niet opnieuw ingeschreven.
    Die datum 18.8.1924 is niet meer dan de datum waarop het "Voorloopig Bewijs van Inschrijving" (dat in april 1924 nog was verlengd) vervangen werd door de definitieve regeling.
    In mijn "Toelichting op de Registers" is e.e.a. beschreven.
    Herman Dekker

  7. #27

    Standaard

    Bijzonder en leuk die achtergronden bij dat mooie art deco logo.
    KLM zal toch nog wel een "conservator/historicus" hebben? (of al wegbezuinigd naar afd. PR?)

  8. #28

    Standaard

    Herman, dank voor de aanvulling.
    Ik had je toelichting kritischer moeten lezen; nu had ik er mijn eigen interpretatie aan gegeven.

    Je capotage foto's hebben me wel op een vruchtbaar spoor gezet, en het roept ook verdere interesse op.

    Classic, correctie aanvaard.
    Dat van die graspol was wat ludiek,
    Ik had het verhaal van de dertien plus een wel gelezen, maar niet verwerkt in mijn bijdrage van gisteren.

    En dat terwijl het verhaal van dat wiel me erg aansprak toen ik het van de week voor het eerst las.
    Zo!, dacht ik, dus Koolhoven ook!
    Reden was dat ik na de start vanaf Eelde met de Fokker door een passagier er op werd gewezen dat er tijdens die start een wiel was gaan mee hollen, dat vervolgens langzaam achterop raakte en wat naar links uitweek, voordat hij het uit het zicht verloor.

    En of ik daar van wist...
    Nee, dat niet, we hadden nog niets electronisch als rem temperatuur sensors om dat aan te geven.
    Het bakboords buitenwiel was een eigen leven gaan leiden, bleek na neerlaten van de poot.

    De daarop volgende landing op Schiphol verliep gladjes.
    Gelukkig maar, want anders had ik in het werk van Herman gestaan...

    Tracker.

  9. #29
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.301

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Op je wenken bediend. Hier de foto met de fabriekshal dan wel hangar met o.a. de toestellen H-NABN en H-NABJ. Heb hem in de hoogte wel wat moeten croppen, zowel boven als onder.
    Het toestel helemaal rechts, klein stukje zichtbaar, met schreefletters is de Fokker F.II H-NABC. Ik heb nog een foto uit een andere hoek genomen waarop dat te zien is.
    Gaat naar "Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK-, etc." als foto 127.

    Naam: Foto 127. Hal, met H-NABN, H-NABJ, kopie.jpg
Bekeken: 235
Grootte: 158,9 KB

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 21 juli 2016 om 20:24

  10. #30

    Standaard

    Hij is mooi, vooral met de kleine afwerk-werkzaamheden die er plaats vinden.

    Is je opgevallen dat de NABJ wat lager staat?
    Hij rust op kale velgen, zonder zijn Dunlopjes...

    Groet

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •