Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Crash Firefly op Hato

  1. #1
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Crash Firefly op Hato

    Op 10 november 1954 verongelukte Fairy Firefly c/n F8247 MLD reg. 1651 op het vliegveld Hato Curaçao na een mislukte landing

    Naam: Fairey Firefly.JPG
Bekeken: 1052
Grootte: 168,9 KB

    Verdere bijzonderheden zijn mij niet bekend. Mocht iemand weten hoe het met de inzittende(n) is afgelopen en wat het accident heeft veroorzaakt, dan houd ik me aanbevolen voor meer info. JanJr.

  2. #2

    Standaard Crash Firefly op Hato

    Jan,
    Op de verzamelsite http://militaireluchtvaartnederland.nl vind je hem ook genoemd.
    Meer bijzonderheden levert dat daar niet op.

    Even zoeken want hij staat daar onder Fighter genoemd.
    En dat hij bij Fairey vandaan komt is veronderstelde voorkennis, want alles is alfabetisch gerangschikt op fabriek...
    Nou, bijna.
    De Starfighter staat onder de S (van Lockheed dus)
    En alle Thunders onder de T (van Republic)

    Daar is nog wat werk te doen..

    De Traditiekamer heeft geen crash beschrijving voorhanden.
    Het wordt tijd dat er een militaire Herman Dekker opstaat.

    Tracker.

  3. #3

    Standaard

    Ha Tracker, e.a.,

    De militaire Herman Dekker is al een beetje aanwezig. Ik probeer sinds een tijdje, wat ook is voortgekomen uit mijn scriptie van een paar jaar terug, om de crashes en ongevallen van de LA-KNIL naar boven te halen. Tegelijkertijd ook om wat meer onbekende onderwerpen digitaal voor het voetlicht te brengen. Ooit ben ik begonnen met die van de LVA, maar daar is eigenlijk alles al van bekend. De LA-KNIL lotgevallen veel minder: zie www.jmgrisnich.nl.
    Inmiddels heeft het al behoorlijk wat reacties opgeleverd, maar tijd was een belemmerende factor. De bedoeling is om elke maand een kort verhaal te vertellen over een onbekend of ondergesneeuwd type in Nederlandse militaire dienst (voornamelijk LA/ML-KNIL) en onbekende Fokker typen die niet of nauwelijks zijn beschreven. Links en rechts zijn het artikelen die ooit door mij voor een luchtvaarttijdschrift zijn geschreven, sommigen zijn niets anders dan documenten met informatie die ik in de loop van de tijd ben tegengekomen. Enjoy!

  4. #4

    Standaard

    Gewaardeerde tip LVA-40, dank je.

    Een overzicht van alle omgekomen MLD bemanningsleden is te vinden onder 'Gedenkrol MLD'.
    Jan, je zult daar ook de 16-51 aantreffen, helaas voorzien van een erg beknopte omschrijving.

    Tracker.

  5. #5
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Tracker en LVA-40 Bedankt voor het zoekwerk. Korporaal vlieger F. Renkema was het slachtoffer dus. Nu weet ik weinig van rangen bij de MLD, maar werd je geen sergeant als je je brevet haalde? Of werd de toevoeging 'vlieger' al gebruikt als je in opleiding was. Gezien het feit dat het ongeluk op Hato gebeurde mag ik aannemen dat de piloot zijn opleiding al voltooid had.JanJr

  6. #6

    Standaard

    Na een formatievlucht is bij de landing het toestel van de baan geraakt en in brand gevlogen. De vlieger is hierbij omgekomen.
    Het ongeluk heeft tot een hoop kritiek op de brandbestrijding op Hato geleid (capaciteit en plaatsing).
    De vlieger was nog in opleiding. Squadron 1 was het opleidingssquadron van de MLD en juist op Hato
    gestationeerd voor de betere weersomstandigheden.

    Groeten,
    Rob B

  7. #7
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Bedankt Rob, Het plaatje is nu compleet en het verhaal kan nu in mijn archief bij de foto. Ik vermoedde al dat hij nog in opleiding was gezien zijn rang van korporaal. Tracker, LVA-40 en ik zullen wel benieuwd zijn waar je die informatie vandaan haalt, want wij alle drie waren naarstig aan het speuren. JanJr.

  8. #8

    Standaard

    Een kleine toegift. Ten eerste het uitgebrande wrak en vervolgens in 2 delen de situatiekaart,
    waaruit duidelijk de problemen met de brandweer blijken.
    Bron is het Nationaal Archief.

    Rob B

    Naam: DSCN3638.JPG
Bekeken: 712
Grootte: 202,2 KB

    Naam: DSCN3640.JPG
Bekeken: 680
Grootte: 200,0 KB

    Naam: DSCN3642.JPG
Bekeken: 674
Grootte: 207,7 KB

  9. #9
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Rob B.Dat is geen kleine toegift, dat is 'n grote! Dat houden we er in. Bedankt JanJr

  10. #10

    Standaard Crash Firefly op Hato

    Dan heb ik hier nog wat studie en vergelijkings materiaal.

    Ik heb de Avenger versie bijgesneden zodat ze redelijk dezelfde invalshoek hebben.

    Maar om er nou greppels op te vinden...ik weet het niet.


    Naam: Hato, 1959.jpg
Bekeken: 684
Grootte: 241,1 KB


    Naam: Hato, 1967.jpg
Bekeken: 768
Grootte: 135,6 KB


    Tracker.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •