Pagina 3 van 6 EersteEerste 1 2 3 4 5 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 55

Discussie: Collectie TU Delft, wat was er allemaal?

  1. #21

    Standaard

    In 1966 heb ik een paar middagen doorgebracht in de B25 'simulator'.
    Een oudere collega marineofficier vlieger deed daar zijn studie en was bezig met de eerste analoog/digitale vastleggingen van de stuurbewegingen onder allerlei omstandigheden van mij en een andere collega.
    De term analoog/digitaal slaat vermoedelijk nergens op, maar ik moet er hier even een naam aan geven.

    Wij tweeën waren een dankbare combinatie, omdat zijn metingen uitwezen dat we de elementen al sturend verschillend benaderden, maar waarbij de effectiviteit dezelfde bleek te zijn.

    De Mitchell cockpit moest er wat sjeu aan geven, met een echte control column in de hand, maar de stuurkrachten leken nog nergens naar. De opstelling van het geheel had bij wijze van spreken ook in een hoek van de hal kunnen staan..
    Men deed zijn best.

    Ik zal de ruim tachtig-jarige student trachten te bereiken om te zien of hij daar nog iets van heeft liggen.

    Wie weet, Tracker.
    Laatst gewijzigd door Tracker "Jaap de Moor"; 11 augustus 2016 om 23:12

  2. #22

    Standaard

    Over die P-47 gesproken ik weet dat ik een opstelling gezien heb in Delft van een grondplaat met daarop een stoel en stuurknuppel en roerpedalen. Je zag de kabels dmv pulleys lopen van de pedalen naar achteren. Mij werd verteld dat dit van een P-47 was. Van die staart op de HTS heb ik ook gehoord via Rob Delachaux.
    Leuk dat er steeds meer informatie wordt toegevoegd.
    Cees

  3. #23
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    HTS Haarlem, daar zat toen Vliegtuigbouwkunde. Die is een aantal jaren terug opgegaan in Inholland, verhuisd naar Delft en gaat alweer een tijdje door het leven als HBO Luchtvaarttechnologie/Aeronautical Engineering. Ik ben daar nu/over een paar weken vierdejaars.

    Veel spullen staan er niet. We delen het gebouw met een aantal agrarische en ruimtelijke planning opleidingen. Wat we sowieso hebben staan (corrigeer me als een detail niet kan kloppen):
    - Vrachtdeur Fokker 70/100;
    - Composite test hoofdwieldeur Fokker 50;
    - Een hoop motoronderdelen van ee JT8D motor;
    - Verticale fin+rudder van een Thunderjet;
    - Twee rotorbladen van verschillende helikopters;
    - Wat delen vliegtuigbedrading (meer in het kader van het jaarlijkse EWIS-project i.s.m. Fokker Elmo);
    - En nog wat zaken die door de studenten zelf gemaakt zijn.

    We hebben een zogenaamd Composietenlab, daar moet een hoop gestaan hebben vermoed ik. Recentelijk zijn ze verhuisd en je raadt het al: de inventaris moest opgeruimd worden. Er werd een garageverkoop aangekondigd, daar ben ik ook geweest. Er was niets meer van mijn gading of van groot historisch belang (voor zover ik dat kon bepalen), maar men gaf aan dat bijv. het Aviodrome ook al langs geweest was.

    Nico Braas vertelde me over een aantal S.14 delen (schietstoel en canopy) die ook naar de HTS Haarlem waren gebracht. Ik ben erover in correspondentie gegaan met een docent van ons, maar nooit reactie gehad.

    Groeten, Daan

  4. #24

    Standaard

    In de Luchtvaarthobbyshop te Aalsmeerderbrug staat een S14 canopy hoog op een plank.

    En schiet me net te binnen dat toen de opslag van het Aviodome op Schiphol leeggemaakt moest worden ik weer met diezelfde Rob Delachaux (helaas te vroeg overleden) een kijkje mocht nemen. Er stond een staartdeel van een (de) B-25 Mitchell waar ze geen raad mee wisten en ze vroegen of wij het wilden overnemen. Wij hadden er geen plaats voor. Ben benieuwd waar dat is gebleven.

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    In 1966 heb ik een paar middagen doorgebracht in de B25 'simulator'.
    Een oudere collega marineofficier vlieger deed daar zijn studie en was bezig met de eerste analoog/digitale vastleggingen van de stuurbewegingen onder allerlei omstandigheden van mij en een andere collega.
    De term analoog/digitaal slaat vermoedelijk nergens op, maar ik moet er hier even een naam aan geven.

    Wij tweeën waren een dankbare combinatie, omdat zijn metingen uitwezen dat we de elementen al sturend verschillend benaderden, maar waarbij de effectiviteit dezelfde bleek te zijn.

    De Mitchell cockpit moest er wat sjeu aan geven, met een echte control column in de hand, maar de stuurkrachten leken nog nergens naar. De opstelling van het geheel had bij wijze van spreken ook in een hoek van de hal kunnen staan..
    Men deed zijn best.

    Ik zal de ruim tachtig-jarige student trachten te bereiken om te zien of hij daar nog iets van heeft liggen.

    Wie weet, Tracker.
    Ik zou heel graag meer horen als dat mogelijk is, bedankt alvast voor de reactie. De afbeelding die ik in het TU gebouw vond staat (niet heel helder) op onderstaande foto. Als ik het zo hoor stond in 1966 het apparaat nog niet op deze manier opgesteld. Ik vraag me ook af of dit überhaupt uitgevoerd is of dat dit niet verder dan een plan is gekomen. Afijn, meer informatie is erg welkom.
    Naam: B-25_simulator_TU.jpg
Bekeken: 529
Grootte: 169,9 KB

    De HTS Haarlem collectie is een heel ander verhaal. Bedankt Kaasjager voor je informatie over de huidige collectie. Ik heb mijzelf al meerdere malen voor mijn hoofd geslagen dat ik nooit foto's of aantekeningen heb gemaakt tijdens mijn jaren op de HTS maar helaas. Even snel uit mijn hoofd:
    - Complete BAC Jet Provost, kwam ongeveer in 1996 of zo aan, initieel grijs maar later overgeschilderd in rood/wit schema met details van een aerobatic team geloof ik. Er was ook een RR Viper motor (van een andere bron) in de collectie.
    - Complete Alouette III helikopter met plexiglazen cabinevloer (bij HTS verbouwd) en electromotor zodat besturing gedemonstreerd kon worden.
    - NF-5 romp en NF-5 vleugels, alleen structuur.
    - F-28 slat van test-toestel.
    - CH-53 rotorblad (of zoiets dergelijks, het was van een grote heli en stond net als de F-28 slat verticaal in het trappengat, was ongeveer even lang).
    - P-47 staartstuk met staartwiel zoals ik al aangaf.
    - B-25 vleugel (reservevleugel), deze is in de jaren '90 naar de DBAF gegaan, samen met:
    - B-25 neuspoot in frame.
    - F-28 cockpit, verbouwd tot simulator (stond op 2e verdieping in aparte ruimte).
    - B-25 staartstuk, bestaande uit achterste koepel (C/D type) met één horizontale en vertikale staart er aan. Deze is voor de komst van de Jet Provost verdwenen, wellicht naar het Aviodrome? Kan ook via De Kooy zijn gegaan.
    - PH-NFT Kolibrie prototype, nu in het Aviodrome.
    - Link trainer, volledig werkend (C-8 type?)

    Dat is wat ik even zo kan herinneren, er waren nog vele kleinere delen maar wat dat allemaal was kan ik me echt niet meer herinneren.

  6. #26
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Interessant Archer! Welke periode was je daar?

    Van de Jet Provost waren nog delen over (veelal vleugeldelen) die lagen in de opslag en zijn vermoedelijk gebruikt voor proefnemingen. Zoals gezegd zijn er ook nog rotorbladen. De rest heb ik niet terug kunnen vinden aldaar... Brrr!
    Oh, en er hingen nog speedbrakes van een F28 serie (of ze van de 28 kwamen of van de 70/100 weet ik niet meer). Die split op de staart zegmaar.

    Mogelijk is eea ook naar de TU verhuisd.

  7. #27

    Standaard

    Soms helpt zoeken op internet: via google - afbeeldingen en zoeken met simulator vliegtuigbouwkunde kwam ik 4 foto's tegen van de B-25 simulator. Helaas zijn ze op dit moment niet te openen in hogere resolutie. Op dezelfde site http://repository.tudelft.nl/ is ook het boek Vijftig jaar vliegtuigbouwkunde in Delft als PDF beschikbaar. Kies research repository en zoek op de titel. Vanaf pagina 83 staat het verhaal: Vliegtuigen op zolder.

    Bauke

  8. #28

    Standaard

    Is dit de staart die jullie bedoelen ?.

    Naam: B-25D tailsection.JPG
Bekeken: 505
Grootte: 270,8 KB

  9. #29

    Standaard

    Dat is hem inderdaad, maar de laatste keer dat ik hem (in Haarlem) zag, zat er nog een staartvlak aan aan één kant. Ligt dat ook nog in opslag toevallig?

    Kaasjager, ik heb daar in de tweede helft van de jaren 90 rondgelopen. Alweer even geleden en helaas voor de digitale fotografie jaren, anders had ik wel meer foto's gehad...

    Bauke, bedankt voor de tip, ik ga er eens naar kijken!

  10. #30

    Standaard

    Nog een tweetal foto's, een overzicht met op de voorgrond de Hawker Tempest en de Fokker S.IX PH-NAT (de laatste foto uit 1958).
    Overigens denk ik dat bij de Fokker C.X en de Fokker D.XVI of D.XVII vleugels moet worden gelezen: afkomstig uit Haamstede ipv Heemstede.

    Hans
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •