Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 55

Discussie: Collectie TU Delft, wat was er allemaal?

  1. #31

    Standaard

    Dat is geen kleine hoeveelheid materiaal!
    Wat betreft die D.XVI/D.XVII vleugels ben ik erg benieuwd. Haamstede had niets van doen met een D.XVI of D.XVII, omdat daar alleen de Elementaire Vliegschool was gevestigd. De Jachtvliegschool was op Texel, waar de laatste D.XVI en vanaf 3 mei 1940 de nog operationele D.XVII jagers naartoe werden gebracht.
    Er zijn een aantal vleugels van de D.XVII door de Duitsers buitgemaakt en komen voor op de lijsten met buitgemaakte materialen. Ben hoe dan ook benieuwd naar het antwoord op de vraag of deze vleugels nog ergens zijn. D.XVI heeft mijn voorkeur (eigen ontwerp Fokker), D.XVII had een vleugel volgens het Clark YH profiel wat meer bekend is geworden.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  2. #32

    Standaard

    Voor zover ik weet is het staartvlak van de B-25 niet in het depot van het Aviodrome in de T2 hangaar waar de foto is genomen. Wel weet ik van de motorgondel/MLG van deze
    B-25 wat in de opslag van het huidige NMM ligt.

    Naam: IMG_0428.JPG
Bekeken: 458
Grootte: 218,4 KB

  3. #33

    Standaard

    Een MLG van P-47D 44-90027 is een lange tijd te vinden geweest in het opslag van het MLM, of dit ook is meegegaan naar het huidige NMM weet ik niet. En dus of
    dit hetzelfde is als beschreven op Teuge weet ik ook niet.
    Naam: Wielpoot P-47 1.jpg
Bekeken: 510
Grootte: 135,4 KB

  4. #34

    Standaard

    Was gisteren op Lelystad voor een vlucht met de Catalina (aanrader) en in de Mess naast de T2 hangar stond in de hoek een richtingsroer op een buizenframe
    in de karakteristieke TU-Delft kleur. Driekhoeking kielvlak van hout (hoog en smal). Het is dus echt overal verspreid.
    Ben benieuwd waar dat rompachterstuk van de B-25 is gebleven.

  5. #35

    Standaard

    Die B-25 maingear poot stond jarenlang in het MLM, die kan ik me van bezoeken nog wel herinneren. Het staartje wat dus bij het Aviodrome ligt zou van dezelfde B-25 kunnen komen wellicht. En de B-25 neuspoot welke bij de DBAF terecht kwam (ik zal zo nog even een foto opzoeken) kan ook zomaar uit dezelfde hoek komen. Als je de frames vergelijkt waar het in hangt dan lijkt dit ook hetzelfde soort buizen- en laswerk te zijn.
    Edit: Ik zie dat op Strijdbewijs.nl door Pieter Jutte bevestigd wordt dat de neus, staart en motorgondel van dezelfde FR199 zijn. Hier staat ook een foto van het neuspootje en de reservevleugel waar ik het over had. Blijkbaar staan deze nu in het museum 'Bevrijdende Vleugels' in Best. Daar had de DBAF altijd goede banden mee dus dat verbaast mij niet. Zie hier: http://www.strijdbewijs.nl/birds/b25/pag5.htm

    Die P-47 poot lijkt verdacht veel op het exemplaar van Teuge en om het leuk te maken, er stond ook altijd een Neptune neuspoot bij in de buurt, net zoals op bovenstaande foto. Het zou mij niets verbazen als dit dezelfde items zijn. Waar deze echter heen gegaan zijn na het faillisement daar.... geen idee.

    Ik bedacht me gisteren ook ineens dat er in de HTS Haarlem in het aerodynamica-lokaal een richtingsroer van een Siebel Si 204 aan de wand hing.

    CeBro, ik heb de Catalina drie keer zien vliegen gisteren. Zaten jullie toevallig in de vlucht die rond 16:05 weg ging? Zo ja dan heb ik een filmpje van de take-off voor je.

    En hier nog de beloofde foto:
    Naam: 950701_B-25_vleugel_neuspoot.jpg
Bekeken: 418
Grootte: 165,1 KB
    Laatst gewijzigd door Archer; 15 augustus 2016 om 14:42 Reden: Toevoeging met foto.

  6. #36

    Standaard

    Archer,
    Nee in de vlucht daarvoor. Was een prachtige ervaring. En zo zie je maar dat bij toeval weer iets van de TU-Delft wordt gevonden.
    Nog een andere vraag, de staartboom van de G-1 komt dus uit de TU-Delft, de kleinere secties ook?
    Cees

  7. #37

    Standaard

    Er is in de collectie van het Vliegend Museum op Seppe een richtingsroer van een Siebel Si 204D-1 te vinden.

  8. #38

    Standaard

    Die typische TU-buizenframes met karakteristieke kleur vallen wel op.

  9. #39

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pieterp Bekijk bericht
    Er is in de collectie van het Vliegend Museum op Seppe een richtingsroer van een Siebel Si 204D-1 te vinden.
    Is van de zelfde eigenaar als de Messerschmitt 109.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #40

    Standaard

    Toevoeging aan de HTS Haarlem lijst, bij Herman Dekker kwam ik de volgende vermelding tegen:
    PH-RLR SAAB 91D Safir 91.382 732
    18.03.1960 Rijksluchtvaartdienst, Den Haag.
    22.09.1970 Staat der Nederlanden/Rijksluchtvaartschool, Eelde.
    09.12.1976 Staat der Nederlanden/Ministerie van Verkeer & Waterstaat/ Rijksluchtvaartdienst/ Directie Rijksluchtvaartschool, Eelde.
    14.07.1978 Inschrijving doorgehaald.
    In 1994 door HTS Haarlem geruild voor een Jet Provost en op 21 maart 1995 werd het toestel overgedragen aan B. Johansson, Northampton(G).
    G-SAFR
    Dus blijkbaar stond er (net voor mijn tijd daar, of ik kan het niet meer herinneren) een Safir bij de HTS. Volgens dezelfde bron is de neussectie van de PH-RLF ook in Haarlem geweest.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •