Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: deHavilland (Airco) DH.9 van Puma tot Wasp

  1. #1

    Standaard deHavilland (Airco) DH.9 van Puma tot Wasp

    Verschillende jaren terug heb ik gelezen dat de DH.9 in Indië gedurende haar carrière verschillende wijzigingen heeft ondergaan.
    Een van de eerste veranderingen was oa. het vervangen van het linnen van de romp door hout, ik weleens gelezen van fineer?? lijkt mij zwak. Kan het misschien triplex wezen zijn?
    Verder heeft men een korte tijd met andere (grotere) rolroeren gevlogen. Waren er verder wijzigingen aan de vleugels?
    Een van de laatste wijzigingen moet zijn geweest de Puma te vervangen door een Wasp (stermotor), werd het toestel toen langer of korter?
    Men heeft ook een ambulance versie gebouwd, ik heb daar foto's van gezien met de Puma, werd deze ook vervangen?

    Ik zou graag wat meer over deze verbouwingen willen weten en natuurlijk geven foto's ed. ook veel informatie.

    Bedankt
    Jjr

  2. #2

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Bedankt voor het artikel, maar geeft weinig details van de modificaties, het gaat toch meer of de carrière.
    Jjr

  4. #4

    Standaard

    Ha Jjr,

    Tussen de regels door gaat het juist om die ombouw; zoals je misschien weet wordt er gewerkt aan een replica (zie ook elders op dit forum en: http://www.stichting-replica-dh9.nl/index.htm). Er zijn ook twee series te onderscheiden, waarvan de laatste in eigen beheer door de Technische Dienst van de Luchtvaart Afdeling van het KNIL op Andir werd gebouwd. Dat betekend dat de originele uit Engeland afkomstige DH-9's vrijwel ongewijzigd in gebruik zijn gebleven, op de ambulancevliegtuigen na.
    De nieuwe, zelfgebouwde serie - en daar gaat ook dat stuk tekst over - was een ontwerp van Ir. Walraven. De wijzigingen waren als volgt:
    - romp bekleed met fineerhout (in plaats van linnen)
    - ailerons waren hoekiger dan het origineel en ook gebalanceerd (maar later teruggebracht naar originele uitvoering)
    - vleugels waren licht aangepast;
    - de motorbeplating was aangepast waardoor het een meer gestroomlijnde neus kreeg
    - instrumenten waren een allegaartje, afkomstig uit vele bronnen (crashes, tweedehands etc.)
    Officieel was het ook geen DH-9, er is nooit een licentie voor aangekocht. Desondanks leken het vanaf een afstandje DH-9's.

    Zie verder ook het boek van PC Boer over de vliegtuigen van de ML-KNIL 1937-1942 (verkrijgbaar vanaf februari 2016)

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  5. #5

    Standaard

    Hai Jan

    Bedankt voor de informatie, ik wist niet dat er een replica wordt gebouwd.
    Waar komt ze te staan, naast de Curtiss P-6 en de Buffalo?? Gemeen he.
    Ik hoop dat ze dat probleem vlug positief oplossen.

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jjr Bekijk bericht

    Ik hoop dat ze dat probleem vlug positief oplossen.
    Dat hoop ik ook maar dat denk ik niet.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •