Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Breda Ba.28 Duitsland

  1. #1

    Standaard Breda Ba.28 Duitsland

    Nadat Duitsland Oostenrijk had bezet vonden zij bij de Luchtmacht enige lesvliegtuigen van het type Breda Ba.28.
    Een paar werden afgeschreven, maar het merendeel werd voorzien van Duitse civiele registraties.
    Het schijnt dat er minstens 2 gedurende de oorlog door de Luftwaffe zijn gebruikt, waarvan 1 op Penemunde moet zij n gebruikt.
    Maar de gehele geschiedenis uit de Duitse periode is nog geheel onduidelijk.

    Dit is dus een vraag zowel civiel als militair.

    Wie kan mij meer over deze vliegtuigen vertellen en natuurlijk zijn foto's gemaakt gedurende de Duitse periode altijd welkom en kwaliteit is niet belangrijk als er maar iets van deze vliegtuigen zichtbaar is.

    Jjr

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Jan.

    Over de Breda 28 in nazi-Duitsland is weinig tot niets bekend. Dat zal te maken hebben met het geringe aantal maar ook met het feit dat het een ongeliefd toestel was en waarschijnlijk zeer snel van het toneel verdween. Zelfs in Italië vond men dat bij bepaalde vliegbewegingen het toestel gevaarlijk was.

    Er is mij slechts één Luftwaffe registratie bekend maar die komt niet voor in bekende lijsten, nl. DK+EH (bron: Jan den Das [mij onbekend], volgens hem uit een Flugbuch maar heeft het zelf niet gezien dus weer een andere bron).
    Verder zijn mij zes civiele registraties bekend: D-IHWF, D-INKD, D-INMR, D-IQJG, D-ITQG, D-IVKK (van deze laatste heb ik ooit een foto gezien maar weet niet meer waar).

    De 5 registraties die Jan den Das had heb ik bekeken en daarna mijn bevinding:
    D-IHWF = Breda 28
    D-ITQG = Breda 28
    D-INMD = niet bestaand? niet vermeld in de bekende lijsten
    D-IVKK = Breda 28
    D-IQJK = Fieseler Fi 156C-2
    Een zesde registratie had hij vergeten te typen.

    Groet, Ruud.

  3. #3

    Standaard

    Hai Ruud

    Voorzichtig met zulke verhalen, want schrijvers nemen vaak allerlei informatie van elkaar over.
    Een voorbeeld de Koolhoven 51, toen deze bij de LVA kwam vonden die vliegers dit bijvoorbaat niets, want het was een Fokker luchtmacht. Maar Gen Ooiens in Indie vertelde mij dat het een heerlijk toestel was om te stunten. Dit laatste verhaal lees je nergens.
    De Noren waren zeer tevreden, hadden een iets lichtere motor (Engels).
    Omdat het zout gehalte in de Noorse wateren hoger is dan bij Italie begonnen de houten drijvers te rotten en vleugelliggers van de onder vleugel aan te tasten.
    Deze toestellen stonden in een loods ter reparatie en de drijvers zouden worden vervangen door een type van Edo.
    Dit zou toch niet worden gedaan als de toestellen niet zouden bevallen.
    De werkzaamheden waren noch bezig tijdens de Duitse inval, maar tijdens een Engels bombardement werd de loods geraakt en einde Breda's.

  4. #4
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jjr Bekijk bericht
    Gen Ooiens in Indie vertelde mij dat het een heerlijk toestel was om te stunten. Dit laatste verhaal lees je nergens.
    Je bedoelt waarschijnlijk ir. C.W.A. Oyens. Aimabel man die veel voor de luchtvaart heeft betekent en met name voor het zweefvliegen.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jjr Bekijk bericht
    De Noren waren zeer tevreden, hadden een iets lichtere motor (Engels).
    Je hebt het hier weer over de Breda, neem ik aan.

    Adri

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Zelfs in Italië vond men dat bij bepaalde vliegbewegingen het toestel gevaarlijk was.
    Zelfs de naoorlogse Tiger Moth was bij een "bepaalde vliegbeweging" gevaarlijk voor beginnende piloten. Daarom in Nederland de vergaande staartaanpassing om zijn gedrag te verbeteren.
    Dus dat men dit in Italië bij bepaalde vliegbewegingen van de Breda 28 ook vond is m.i. niet uitzonderlijk.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 14 augustus 2016 om 01:57

  6. #6

    Standaard

    Het was inderdaad die Oyens.
    Gek he, alleen in Nederland had men daar problemen mee.
    Jjr

  7. #7

    Standaard

    We wijken af, mijn vraag ging over de ex-Oostenrijkse Breda Ba.28, waarvan de meesten in met een D-registratie hebben gevlogen, 1 in Luftwaffe kleuren en (volgens een boek over Italiaanse vliegtuigen in de Luftwaffe, de schrijver kon mij niet aan bron/verdere gegevens helpen) 1 op Penemunde.

    Jjr

  8. #8
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Jan.

    Wat is de titel van dat boek over Italiaanse vliegtuigen in de Luftwaffe?
    Zelf heb ik “Il ricco bottino / The rich booty - Aerei italiani nella Luftwaffe / Italian aircraft in Luftwaffe service” van Hans Werner Neulen. Een tweetalige softcover. Over de "veroveringen" na de capitulatie van Italië in 1943. Daarin staat in een opsomming slechts 1 Breda 25 vermeld en wel in Rechlin. Het grappige is dat er meer titels verschenen zijn over duitse vliegtuigen in italiaanse dienst dan andersom.
    Verder heb ik een aantal duitse boeken over vliegscholen/trainingseenheden maar dat is te veel om er zo maar een titel uit te halen en zou ze allen moeten doorspitten v.w.b. een foto van de Breda 28.
    Misschien komt het er nog eens van. Ik hou het in de gaten maar momenteel ontbreekt de tijd.


    Groet, Ruud.

    P.S. Ik heb ook titels over Beuteflugzeuge maar ik kan me niet herinneren dat ik daar de Breda 28 ben tegengekomen.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 14 augustus 2016 om 11:08

  9. #9

    Standaard

    Stom mijn fout, inderdaad het was niet Penemunde maar Rechlin en inderdaad het was dat boek.
    Maar Neulen kon/wilde mij niet verder helpen.
    De historische vereniging in Oostenrijk gaat ook niet verder dan tot de Anschluss en dan ???????

  10. #10
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Jjr.

    Ik heb een klein staatje gevonden over de Breda 28 na de Anschluss. Het waren 10 exemplaren, zoals te zien is in het staatje, waarvan er twee meteen gesloopt werden (zerlegt). De rest ging naar het Nationalsozialistische Fliegerkorps (NSFK) Gruppe 17. Helaas staan er geen duitse registraties in het staatje, alleen de originele Oostenrijkse.

    Naam: Breda 28 in duitse dienst.jpg
Bekeken: 1099
Grootte: 125,6 KB

    Groet, Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •