Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 30

Discussie: Heinkels op de Maas

  1. #11
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Tja, ik ben geen historicus henkypenky, maar het is krek zoiets waarover onduidelijkheid gaat bestaan.

  2. #12

    Standaard

    Hi mannen,
    Een intrigerend onderwerp, waar feitelijk inderdaad weinig over is bekend.
    Dit is wat ik weet over Staffel Schwilden, genoemd naar de leider Hptmn Schwilden. Opgericht maart 1940.
    De bemanningen kwamen van 3./KGrzbV.108, een eenheid die vanaf april in Noorwegen actief was met diverse typen vliegtuigen. Omdat voor die operatie de Gruppe flink was uitgebreid werd het tijdelijk een Geschwader met drie Gruppen. Daarvoor hadden alle toestellen alleen hun Stammkennzeichen (SKZ) maar toen het (tijdelijk) een Geschwader werd is de Verbandkennzeichen (VKZ) 7U waarschijnlijk toegewezen en geintroduceerd. Echter voornamelijk op Ju52's. Ruud's quote van zijn onbekende bron over de 7U+NL is de eerste referentie aan een He59 met dit VKZ die ik zie. Interessant!
    De toestellen voor de Staffel Schwilden kwamen voornamelijk van KüFlGr.606 nadat die eenheid was omgedoopt tot KGr.606 en overschakelde op Do15. Hoewel die eenheden formeel de VKZ 7T gebruikten, was dat waarschijnlijk pas later en vlogen de He59's met hun SKZ. De 12 He59D's werden allemaal omgebouwd voor het transport van soldaten.
    Het is volkomen onduidelijk wat er precies met de codering van de toestellen is gebeurd. Omdat het een strikt geheime operatie betrof zijn er tot nu geen bekende fotos van de training e.d. (Het zelfde gold bijvoorbeeld ook voor de toestellen betrokken bij de aanval op fort Eben Emaël in België).
    Persoonlijk verwacht ik dat ze NIET werden omgecodeerd, het Staffel had ten slotte geen eigen VKZ (voor zover bekend). Daar was de eenheid te klein en te tijdelijk voor.
    Alle toestellen hielden dus meestal hun SKZ. Welke precies blijft een groot raadsel. Ruuds anonieme bron suggereert dat er daarnaast in ieder geval tenminste 1 toestel van 3./KGrzbV.108 was overgenomen met VKZ 7U+NL.

    Een van de problemen is dat er NIET - zoals gevraagd/gesuggereerd - een verband is tussen wnr, SKZ en VKZ. De wnr werden welliswaar in lineaire volgorde door een fabriek toegewezen, hoewel verschillende typen door mekaar heen konden worden geproduceerd. Meestal, maar niet altijd, werd er echter in blokken wnr's geproduceerd. Het Luftfahrtministerium wees iedere fabrikant per type blokken SKZ toe. Echter, om de vijand te verwarren werden de fabrieken verplicht om die SKZ in random volgorde aan de toestellen met wnr toe te kennen. (Dit deden de Engelsen trouwens ook met hun serials!). Het geeft dus meestal geen enkele zin om verbanden daarin te zoeken want die zijn er niet, tenzij een fabriek lui was en voor een aantal toestellen toch SKZ's lineair toewees. Maar kijk naar de lijst die Ruud heeft gemaakt van de SKZ vs. wnr; daar zit geen enkel systeem in.
    (Daarnaast is de lijst helaas nutteloos, want zoals uitgelegd kwamen de meeste toestellen niet van KGrzbV.108 (de crews wel!), hebben nooit onder die eenheid gevlogen, en gingen na de operatie op 12 mei naar de vliegscholen. In feite moet je de zelfde excersitie doen voor KuFlGr.606, hoewel ik er een hard hoofd in heb dat je veel vindt).

    Hoewel er de nodige fotos zijn van de 4 He59 wrakken in Rotterdam en van toestellen tijdens de landing, is er op geen enkele een code te lezen.

    Dit is waar ik ben. Iets maar niet veel.
    Als iemand nog info heeft ben ik daar natuurlijk zeer in geinteresseerd.

    Groeten, Pieter

  3. #13
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter H Bekijk bericht
    en overschakelde op Do15.
    Ik denk dat hier de Do 18 bedoeld wordt.

    De Luftwaffe is toch wel een moeilijk onderwerp. Zover mij bekend had Küstenfliegergruppe 606/Kampfgruppe 606 geen He 59's in hun bestand. De Do 18 werd gebruikt door 2./606.

    Stab: Do 17Z, Ju 88A.
    1./606: Do 17Z, Ju 88A.
    2./606; Do 18, Do 17Z, Ju 88A.
    3./606: Do 17Z, Ju 88A.
    Ergänzungskette: Ju 88A.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 september 2016 om 09:32

  4. #14
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Bedankt. Respect voor jullie kennis!

  5. #15

    Standaard

    Hi Ruud,
    Je hebt helemaal gelijk, KüFlGr.606 vloog nooit met He59's, en daar kunnen de toestellen dus ook niet vandaan gekomen zijn.
    Ben nog eens in mijn archieven gedoken en inderdaad zeggen de meeste (betrouwbare) bronnen dat zowel crew als toestellen van 3./KGrzbV.108 kwamen.
    Voor de duur van de operatie werd deze eenheid echter omgedoopt in Sonderstaffel Schwilden en onder de 7.Fliegerdivision gehangen, die verantwoordelijk was voor de luchtlandingen in Nederland.

    Er is echter wel een punt dat niet kan kloppen in de door jou ge-quote informatie.
    Er kan geen He59 met code 7U+NL verloren zijn gegaan want de VKZ 7U werd pas in 1942 aan KGrzbV.108 toegekend. Tot die tijd vlogen ze met SKZ's!
    Ik denk dat er enkele in de NE+ en DA+ SKZ-reeksen zaten, maar meer info heb ik niet.

    Groeten, Pieter

  6. #16
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Voor de geïnteresseerden in de landing van de 12 Heinkel He-59’s op 10 mei 1940 in Rotterdam heb ik hieronder een scan uit “Mei 1940. De strijd op Nederlands grondgebied” (2e herziene druk, derde oplage, mei 2007. ISBN 90 12 08959 X) door Herman Amersfoort en Piet Kamphuis en uitgegeven door het Instituut voor militaire geschiedenis geplaatst.
    Doordat ik het softcover boek in het midden niet verder kon openslaan is de linkerzijde niet helemaal scherp maar toch interessant genoeg. De tekening laat de doelen en de routes zien van de infanterie die afgezet werd door deze toestellen. Hierbij is goed te zien dat er vier toestellen werden gebruikt voor elk van de drie doelen.

    Naam: he-59's rotterdam kopie.jpg
Bekeken: 791
Grootte: 97,5 KB

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 september 2016 om 14:59

  7. #17

    Standaard

    Ik heb nog even in mijn 'Luftwaffe bijbel Warplanes of the Third Reich' gekeken en daarin staat:
    'The first Seenotgruppe was organized in 1939, and Seenot staffeln 1 and 3 were formed during the summer and autumn on He 59C-2s and He 59D-1s. By the beginning of World War II two Küstenfliegerstaffeln were still operating 30 He 59B-2s in the North Sea area under the control of the Oberbefehlshaber de Marine, but their obsolescence largely restricted their use to the control of neutral shipping in the Baltic and North Sea, and they were rapidly withdrawn from first-line service, and relegated to training and air-sea rescue tasks.
    In April 1940, a number of He 59s were included on the strength of the KG.z.b.V. 108 See, a hastily-organized transport force of flying boats and seaplanes which participated in Operation Weserübung, the occupation of Denmark and Norway, all in the following month, the ageing floatplane participated in a spectacular operation during the invasion of the Netherlands. After German airborne forces had captured the Waalhaven air field, south-west of Rotterdam, it became vital that bridge across the Maas in the centre of Rotterdam be secured before they could be demolished by the Dutch. Such an objective could be attained only by use of the element of surprise, and therefore early on the morning of May 10, 12 He 59s loaded with troop and equipment took-off from the Zwischenahn Lake, near Oldenburg, and at 07.00 hours alighted on each side of the Willems Bridge. Disembarking from the floatplanes, the troops quickly secured this vitally important bridge, as well as the Leeuwen and Jan Kuiten bridges, before Dutch forces could intervene.

    En dat klopt wel met wat er op 'The Luftwaffe 1933 - 45' staat, een aantal Küstenfliegergruppe schakelt begin 1940 over van de He-59 op de He-115 en er zijn dus toestellen 'over' die dan gebruikt worden door ZbV 108. Die, alweer volgens 'The Luftwaffe..' in april '40 de toevoeging 'See' had en met Ju-52/3m g5e op drijvers. Al hadden die volgens 'Die Deutsche Flugzeuge' van Kens en Nowarra 'Vorwiegend zivile Verwendung.' Maar ja 'ze' hielden zich wel meer niet aan hun afspraken. Maar het zou wel kunnen betekenen dat de in Rotterdam gebruikte toestellen nog de VKZ van die Gruppe droegen, maar dat is een speculatie van mij.

  8. #18
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Van de mensen van het mobilisatiemuseum 'Weest op uw hoede' kreeg ik toestemming om deze foto's van de He-59 in aanbouw te delen. Ze maken een diorama van de gebeurtenissen op de Maas.







    Groet, Daan

  9. #19
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Dit is het resultaat geworden:


  10. Standaard

    Uit het logboek van de vlieger van de He 59 (Werknummer 2596) het volgende:
    10 mei 1940:
    Vertrek: Bad Zwischenahn
    Aankomst Rotterdam: 06.40 uur (onder vuur)
    Vertrek Rotterdam: 08.00 uur(onder vuur)
    Via een tussenlanding terug naar Bad Zwischenahn.
    De tijden als genoemd zijn Duitse tijden.

    Met vriendelijke groet,

    Pieter van Wijngaarden

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •