Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30

Discussie: Heinkels op de Maas

  1. #21

    Standaard

    Hi Pieter,

    hele interessante informatie!
    Heb je ook de naam van de vlieger en de code (Stammkennzeichen) van het toestel?
    Die zouden normaal ook in het logboek moeten staan.

    Groeten, Pieter

  2. Standaard

    Naam vlieger is slecht te lezen door het Duitse schoolschrift. Er staat "Jatmann" of zoiets, de laatste letters "mann" zijn duidelijk. Zijn tweede piloot was Jöst. Vanaf 6 april was de 2596 al in gebruik bij deze bemanning waarmee zij oefende voor deze operatie (ik heb hier ook foto's van). Het toestel had geen Stammkennzeichen want in het logboek wordt alleen het Werknummer vermeld. Om 08.00 vertrokken zij weer uit Rotterdam en maakten een tussenlanding op (onleesbaar) "Jul...."? of "Guld...", in ieder geval ook onleesbaar. Om 13.10 uur vertrokken zij hier weer en kwamen om 14.15 uur in Zwischenahn aan. Op 15 mei werd de 2596 overgevlogen naar Parrow en overgedragen aan een andere eenheid. De oude bemanning van de 2596 stapte over op een He 115 M2+LH op Aalborg.
    Met vriendelijke groet,
    Pieter van Wijngaarden

  3. Standaard

    "Jatmann" moet zijn Germann.....

    Pieter van Wijngaarden

  4. #24

    Standaard

    Mooi info Pieter! Kwam dat vaker voor dat toestellen van de Luftwaffe zonder Stammkennzeichen vlogen?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #25

    Standaard

    Net nog even gezocht op de naam Germann en kwam 1 officier tegen met die naam: GERMANN, Siegfried. 28.06.43 Lt., 4./KG 53 KIA - crashed in Russia.
    Staat zijn rang toevallig ook vermeld in het logboek?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. Standaard

    Nee Mathieu, er staat geen voorletter bij maar zijn functie is "Führer", dat staat voor gezagvoerder. Meneer Jöst is 2e piloot. ben inmiddels een stukje aan het schrijven hierover omdat ik alle date heb van de training voor deze missie. Binnenkort ga ik eens kijken in Bad Zwischenahn. De afloopbaan is er nog steeds en ook zijn er nog enkele bunkers te vinden op de oude luchthaven. Ik ben bijzonder geïnteresseerd in deze operatie omdat elke bemanning een opdracht had, pakhuizen te openen om wapens, voedsel etc te bemachtigen. Opmerkelijk is wel de uitvoering. In Nederland had men niets, maar de Duitsers arriveerden hier ook met super oud materiaal. Wellicht ook "Ein Brücke so weit".

  7. #27

    Standaard

    Hoi Pieter,

    Blijft een heel interessant verhaal! Hopelijk vindt je in Bad Zwischenahn nog interessante zaken. Wat bedoel je overigens met de opdracht van de bemanningen? Moesten die het vliegtuig verlaten om wapens te gaan zoeken? De He 59 was inderdaad verouderd en eigenlijk alleen nog maar een training toestel, maar hadden de Duisters eigenlijk wel een andere keuze? Ik weet niet eens wat ze nog meer aan drijver toestellen had.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #28
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    maar hadden de Duisters eigenlijk wel een andere keuze? Ik weet niet eens wat ze nog meer aan drijver toestellen had.

    Groet,

    Mathieu.
    Ik ken foto's van Ju 52's op drijvers, maar weet niet of dit een in grote aantallen gebouwde versie was

  9. #29

    Standaard

    Voor deze operatie had men de effectieve keuze uit twee opties: de Ju52 op drijvers en de He59. Er waren natuurlijk meer drijver vliegtuigen (He60, He115, Ar196) maar daar konden onmogelijk meer dan 2-3 extra passagiers in. Waarom men voor de He59 weet ik officieel niet, maar ik heb wel vermoedens. Na de luchtlandingsoperatie in Noorwegen hadden de Duitsers een flink logistiek probleem en alles werd bij mekaar geschraapt voor transportcapaciteit. En dat terwijl er zo'n 450 Ju52's waren onttrokken voor de operatie in Nederland. De Ju52 (op drijvers) had een veel grotere capaciteit dan de He59 en was dus hard nodig in Noorwegen. Tegelijkertijd was de He59 echt oud en nog amper operationeel inzetbaar. Want lomp en groot, maar dat kwam nu net goed uit voor deze operatie. Ik vermoed dat deze twee argumenten samen de keuze hebben doen vallen op de He59.
    Een laatste argument voor de He59 kan zijn dat de toestellen niet veel ruimte hadden om te landen en vooral om op te stijgen. En dan speciaal de toestellen die ten oosten van de Willemsbrug landden. De He59 tweedekker had daar wellicht ook wat voordeel met een kortere startaanloop dan de laagdekker Ju52.
    Wie het weet mag het zeggen!

    Groeten, Pieter

  10. #30
    Geregistreerd
    11 september 2020
    Berichten
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pieter van wijngaarden Bekijk bericht
    Nee Mathieu, er staat geen voorletter bij maar zijn functie is "Führer", dat staat voor gezagvoerder. Meneer Jöst is 2e piloot. ben inmiddels een stukje aan het schrijven hierover omdat ik alle date heb van de training voor deze missie. Binnenkort ga ik eens kijken in Bad Zwischenahn. De afloopbaan is er nog steeds en ook zijn er nog enkele bunkers te vinden op de oude luchthaven. Ik ben bijzonder geïnteresseerd in deze operatie omdat elke bemanning een opdracht had, pakhuizen te openen om wapens, voedsel etc te bemachtigen. Opmerkelijk is wel de uitvoering. In Nederland had men niets, maar de Duitsers arriveerden hier ook met super oud materiaal. Wellicht ook "Ein Brücke so weit".
    Heb de heer Karl Jöst 2 maal mogen ontmoeten, de laatste keer was september 2001 in Bad Zwischenahn bij de toenmalige reünie van de Seenotdienst. Hij is de 2de van links op de foto. Heb slechts kort met hem kunnen spreken over de aanval in Rotterdam (kwam spontaan ter sprake dat hij daarbij betrokken was). Kort hierna is hij overleden zonder dat ik verdere informatie kon verkrijgen.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •