Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 33

Discussie: Fokker G-1 reconstructie

  1. #11

    Standaard

    Klinkt goed, je zou kunnen beginnen met de romp (heet dat zo bij de G-1?) en de motorgondels met staartbomen. Je kan er dan voor kiezen om de
    vleugels als laatste te bouwen. Aparte buitenvleugels is een praktische oplossing voor wat betreft transport. Wat vakmanschap betreft zou een situatie
    zoals op de Bataviawerf een idee zijn. Vrijwilligers die een vak leren onder begeleiding van ervaren plaatwerkers, timmerlieden etc.
    Ikzelf heb tijdens de bouw van de Halifax en Hampden cockpits ook aan metaalbewerking mogen snuffelen en ik heb ervan genoten. Je hebt een tekening en een stuk aluminium en daarvan maak je een vliegtuigonderdeel. je begint met kleine simpele hoekstukjes en zo ga je langzaam steeds een stapje hoger met zetten/vouwen. Ik kan je zeggen dat ik onderdelen heb gemaakt waar ik heel erg trots op ben. En ik had een vakman die me begeleidde.

  2. #12

    Standaard

    Volgens mij zijn goede tekeningen hier het struikelblok. Ooit wilde ik een P-51 cockpit bouwen als 'Simpit' en kocht daarvoor een set DVD's met tekeningen. Geweldig mooi om te bekijken, maar erg onpraktisch om iets van te maken. Daar zat natuurlijk de conversie inch - mm een beetje in de weg en ik denk dat je echt een ervaren bouwer moet hebben die het werk inplant en aanstuurd. Ik zat soms hele avonden tekeningen te kijken en dan bouw je erg weinig..

  3. #13

    Standaard

    Dat klopt, in mijn geval was het Lex als ervaren Fokker metaalbewerker die alle maten van inches in millimeters omrekende. Daar was hij ook aardig wat tijd mee kwijt. Voordeel van de G-1 dus met het metrische stelsel. Je zal ooit de wens voor een complete originele set tekeningen moeten laten varen en een nieuwe set samenstellen op basis van overgebleven tekeningen, gegeven maten, onderdelen etc. en dat aanvullen met de computertechnologie. Pim heeft aardig wat van de G-1 gereconstureerd dus dat zal een goed uitgangspunt zijn. Daarnaast heeft Mathieu ook een grote ervaring op dit gebied. Maar het is inderdaad een gigantische uitdaging.

  4. #14

    Standaard

    Hmm, ik had toch iets meer reacties gehad op dit draadje, per slot van rekening is de G-1 niet voor niets de Hollandse Spitfire nietwaar?

  5. #15

    Standaard

    Te weinig technici op het forum?

  6. #16

    Standaard

    Ik ben ook geen technicus (ik verzeker vliegtuigen) maar je kunt er altijd over (staart)bomen nietwaar?

  7. #17

    Standaard

    Zeker, en ik had ook meer reacties verwacht...Idee om universiteit/hogeschool te betrekken lijkt me niet gek

  8. #18
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ik denk zeker dat een dergelijk project zal passen binnen de activiteiten van een schoolinstelling.

  9. #19
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Daar moet je je niet teveel van voorstellen. Het ontwerp (herontwerpen) en de bouw van de replica Lambach HL II is in 6 jaar voltooid, voornamelijk door de inspanning van een relatief klein groepje Delftsche studenten die hun schouders er onder hebben gezet.

    Adri

  10. #20

    Standaard

    Dat is precies wat je nodig hebt, een klein groepje met veel motivatie, anders lukt het echt niet.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •