Pagina 3 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 33

Discussie: Fokker G-1 reconstructie

  1. #21
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Niet om de G-1 enthousiastelingen te ontmoedigen, uiteraard, want het zou natuurlijk geweldig zijn als hij weer te bezichtigen zou zijn, al of niet vliegend, maar....... hoor zonet van een insider dat de Lambach HL-II hoogstwaarschijnlijk nooit meer zal vliegen. De reden is de hoge studiedruk, waardoor er nog maar een heel klein groepje zijn schouders er onder wil/kan zetten en de onwil van de TH (sorry TU) Delft om medewerking te verlenen. Sterker nog zij zijn huiverig om hem ooit weer te zien vliegen. Want zo is de redenering, hij is in de dertiger jaren ontworpen door een onervaren ingenieur en in de negentiger jaren in elkaar geflanst door een stelletje studenten. De kans dat het misgaat is te groot en zou slecht zijn voor de naam van de TH (sorry de TU).

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 7 oktober 2016 om 21:09

  2. #22
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    Sterker nog zij zijn huiverig om hem ooit weer te zien vliegen. Want zo is de redenering, hij is in de dertiger jaren ontworpen door een onervaren ingenieur en in de negentiger jaren in elkaar geflanst door een stelletje studenten. De kans dat het misgaat is te groot en zou slecht zijn voor de naam van de TH.
    Product aansprakelijkheid noemen we dat. Een slechte naam is wel hun minste zorg bij een ongeval. Het gewond raken of overlijden van een Student kan een zeer zware financiële tegenvaller worden........

    Vroeger had je volgens mij bij de luchtmacht het zo genaamde doodval briefje die je moest teken als je mee wilde met een militaire kist als burger. Maar dat document zal tegenwoordig ook juridisch niet meer waterdicht zijn als er een rechtszaak van komt.

    Ik als her-ontwerper van de G1 loop dan ook een juridisch / financieel risico als ze met mijn tekeningen een G1 gaan bouwen. Ik zal later daadwerkelijk een Jurist moeten gaan vinden die voor mij een Contract opstelt tussen mij en de bouwer. Ook de "vrijwilligers" die het ding bouwen zullen tegenwoordig niet meer buitenschot blijven als het verkeerd gaat en de oorzaak kan op een of andere manier naar hun handelen gelinkt worden.

  3. #23

    Standaard

    dan nu alle energie steken in de herbouw van een niet-vliegende G1
    (met een disclaimerbordje ervoor: "de bouwer en tentoonsteller waarschuwen dat er tegenaan lopen pijn kan doen en zijn niet verantwoordelijk voor de gevolgen" - ja, da's wel een flauwe)

    hoe geweldig als zo'n replica 1:1 te zien gaat worden!

  4. #24

    Standaard

    Ook de "vrijwilligers" die het ding bouwen zullen tegenwoordig niet meer buitenschot blijven
    Het begint hier steeds meer op Amerika te lijken. Maar ik heb me ook wijs laten maken dat Boeing, als 'erfgenaam van North American' het set Mustang tekeningen voor deze reden incompleet houdt.

  5. #25
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkypenky Bekijk bericht
    Het begint hier steeds meer op Amerika te lijken. Maar ik heb me ook wijs laten maken dat Boeing, als 'erfgenaam van North American' het set Mustang tekeningen voor deze reden incompleet houdt.
    De set tekening van de Mustang zijn compleet en wel omdat de Amerikaanse regering destijds geëist heeft dat er in het Libary of Congress een compleet tekeningen pakket aanwezig moest zijn van elk vliegtuig met een overheids contract.

    Daarin in tegen heeft Mercedes Benz wel het complete tekeningen pakket van bijvoorbeeld hun eerste wereld oorlog motoren ( D3A - Fokker D7 ) maar de staan ze niet af vanwege dus die product aansprakelijkheid. "Illegaal"kan je er dus wel aankomen maar dan kunnen zij zeggen dat het niet van hun afkwam!
    Verder vloog de Vickers Vimy replica eerst met Mercedes automotoren maar toen deze naar Amerika ging bleek het juridisch te gevaarlijk volgens Mercedes en hebben toen verboden om er daar mee te vliegen..............

    Dus hoewel Boeing ook de tekeningen heeft zal je ze nooit bij hun kunnen krijgen omdat zijn dan verantwoordelijk zijn voor het product dat ze leveren.
    Er is ooit een zeer goed replica Boeing Peashooter gebouwd waar uiteindelijk niet de naam Boeing bij mocht worden vermeld.

    "Gelukkig" is bij ons Fokker failliet en ook de erfgenamen zullen niet wakker liggen van Fokker D21 of G1 die rondvliegt met hun naam.
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 10 oktober 2016 om 22:58

  6. #26

    Standaard

    Myth busted, dank je Pim.

  7. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    "Gelukkig" is bij ons Fokker failliet en ook de erfgenamen zullen niet wakker liggen van Fokker D21 of G1 die rondvliegt met hun naam.
    Liggen de rechten van een deel wat met fokker te maken heeft niet bij de Fokker heritage trust?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #28

    Standaard

    Geen Mercedes, maar BMW motoren in de Vimy replica.
    Er zijn 3 Vickers Vimy replica’s gebouwd, één statische voor een film (die nooit gemaakt is) en twee luchtwaardige. De laatst gebouwde (NX71MY) had geen Mercedes, maar geconverteerde BMW M73 V12 automotoren. Die zijn later op aandringen van BMW vervangen door Orenda OE 600 motoren
    Overigens is het leuk om te weten dat er ook andere amateurvliegtuigen vlogen met de BMW M73 motor. John William’s T-51B schaal replica vloog eveneens met zo’n motor. Kijk eens op Youtube.


    Over de verkrijgbaarheid van oude fabrieksgegeven en tekeningen is ook goed nieuw te melden. Mijnheer Greg Herrick, in het bezit van een Fairchild 45 uit 1937, zat bij de restauratie dringend verlegen om informatie. Navraag bij de FAA leverde goed en slecht nieuws op. Ja, de tekeningen van de Fairchild lagen in het FAA archief en nee, ze konden niet beschikbaar worden gesteld omdat ze ‘bedrijfsgeheimen’ zouden bevatten. Dat liet Herrick niet op zich zitten. Na jaren van juridisch getrouwtrek heeft Herrick gewonnen. Hij heeft zijn tekeningen gekregen en er is een wetgeving ontstaan, in de volksmond the Herrick Amendment genoemd, welke bepaalt dat informatie (van meer dan 1200 vliegtuigen!) beschikbaar is voor het publiek voor niet-commercieel gebruik.
    Hoeveel restaurateurs, historici en replicabouwers zullen Greg Herrick hiervoor niet eeuwig dankbaar zijn?
    Bij de restauratie en replicabouw komt het steeds weer neer op je persoonlijke doelen stellen en stug doorgaan met de realisatie ervan. Negativisme is geen optie.

    Dick Funcke

  9. #29

    Standaard

    Precies, het voordeel van een idividu is dat je geen rekening hoeft te houden met anderen.
    Misschien is het tijd voor een Nederlandse film over A. Fokker met de nadruk op zijn jaren
    in Nederland, met de noodzaak om een aantal hoogwaardig toestellen zoals D-XXI en G-1
    te bouwen.

  10. #30
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Dat is een goed idee Cees!!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •