Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22

Discussie: JAT? Ja, JAT.

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1

    Standaard JAT? Ja, JAT.

    JAT staat voor Jugoslavenski Aero Transport.


    De naam als zodanig bestaat niet meer, de maatschappij, deels zelfstandig, nog wel onder de naam
    Air Serbia.
    Er is in dat deel van Europa nogal wat gebeurd in de recente geschiedenis en men kijkt daar nu oplettend, zo niet argwanend, naar elkaar vanachter opnieuw gedefinieerde grenzen.


    In 2003 moest JAT moderner, andere kleuren en een andere naam.
    Het ging JAT Airways heten, maar dat was niet echt een modernisering, want de oorsprong van de voormalig Jugoslavische maatschappij lag al ver terug, in 1927, toen ze 'Aeroput' werd genoemd.
    En in goed Servisch betekent dat 'Luchtweg', dus men was in feite terug bij de kern.
    Eerst maar een Aeroput foto. Die club draaide voorspoedig, maar wel ook een tikje hulpbehoevend, net als KLM toen.



    Naam: Aeroput, JAT, 1927.jpg
Bekeken: 801
Grootte: 41,7 KB




    Men begon met Potez, er kwam wat Engels bij, DH, plus later de Electra 10. De Duitsers waren er niet in trek. Dat zou wel eens met WW 1 te maken kunnen hebben.


    WW 2 bracht een einde aan Aeroput, maar in 1947 begon men weer met frisse moed, en met de blik naar het Westen gericht, wat vliegtuigen betreft. Opmerkelijk voor een semi-Oostblokland toen.
    Onder de eerder genoemde naam JAT. Jugoslavenski enz.
    Een kenmerkende rode ovaal op een donkerblauwe staart met een voornamelijk witte romp.
    De reclames waren wat zoetig en op de linker is de staart fout afgebeeld...



    Naam: JAT 1952.jpg
Bekeken: 695
Grootte: 13,2 KB Naam: JAT  1965.jpg
Bekeken: 762
Grootte: 70,8 KB




    Vrijwel alles werd uit het Westen betrokken, en men had zelfs de Europese primeur van de 737!
    Daar tussen zat nog een enkele Rus, en de verschrikkelijke Rombac 1-11. BAC moet in nood hebben verkeerd om dit avontuur met Ceaucescu aan te gaan.


    Naam: JAT Convair Belgrade.jpg
Bekeken: 798
Grootte: 42,0 KB



    Naam: JAT Convair Zagreb.jpg
Bekeken: 726
Grootte: 38,1 KB




    De Caravelle deed het goed, en daarmee was de tijd van de achter instaptrap gearriveerd.
    Het moest opstoppingen voorkomen in het middendeel van de cabine omdat een ieder daar uitgebreid zijn dikbetaalde stoel-territoir ging installeren.
    Nu kon dat van twee kanten benaderd worden.
    Dat was de theorie, maar het viel tegen omdat er in de regel achterin meer passagiers geplanned waren dan voorin, en dat had weer alles te maken met een gunstiger zwaartepunt en daardoor een lager brandstof verbruik.
    Bij free-seating was het beeld vaak andersom.
    Gates waren in opkomst; men arriveerde per bus bij het vliegtuig, of wandelde gezellig koutend over het platform.



    Naam: Belgrade_Airport_1960s.jpg
Bekeken: 745
Grootte: 43,0 KB



    Naam: Zagreb  achtertrap.jpg
Bekeken: 754
Grootte: 91,1 KB




    Naam: Zagreb voortrap.jpg
Bekeken: 669
Grootte: 141,4 KB





    Door een creatieve communistische architect ontstond hier de verkeerstoren die dreigde om te vallen maar dat niet deed.
    Eén keer zo iets bouwen, OK, maar niet overal...


    ---------------------------------------------


    vervolgd

  2. #2

    Standaard JAT? Ja, JAT.

    De Caravelle en de DC 9 waren uitgerust met een APU, die voor de boordspanning en de airco zorgde tijdens de grondstop.
    Een klein straalmotortje in de staart met een heel hoog toerental dreef dat aan.
    Dat leidde tot een hoog, gierend geluid, kortom, een tomeloze herrie!
    Via de achtertrap instappende passagiers tilden té zware handbagage op om maar de vingers
    in de oren te kunnen stoppen...
    Bij storm en regen was het vaak kommer en kwel onder die staart.



    Naam: Caravelle lawaaitrap  Tivat, Montenegro.jpg
Bekeken: 708
Grootte: 87,3 KB



    Naam: de tijd van de staarttrappen.jpg
Bekeken: 661
Grootte: 53,6 KB




    Om airborne te raken drukte de Caravelle met zijn straight jets helemaal een stempel op de wijde omgeving.
    Donderend en rokend werd er een statement gemaakt. The jet-age is here!


    Men had 727's, 707's en één hele DC 10.
    Die was bestemd voor New York, en af en toe een andere top bestemming.


    Het is me een raadsel hoe je een lijndienst kunt onderhouden met slechts één machine van een bepaalde categorie.
    Maar ze deden het. Als je technische klachten creatief 'deferred', vooruit schuift, of weg schrijft totdat
    het een 'thuisbreng-klacht' wordt, dan kom je met wat geluk een heel eind.
    Het werd strenger en strenger, maar het feit dat ik er mee bekend ben, binnen de JAT die KLM heet, zegt genoeg...


    Een 707 kan probleemloos worden ingezet als vervanging voor een halfvolle Tien, zoals vaak het geval was. Geluk bij een ongeluk.
    Wel een minder product, maar geen vertraging.



    Naam: JAT's enige DC 10.jpg
Bekeken: 768
Grootte: 57,6 KB





    Waarom schrijf ik over de JAT als het over Nederlandse Luchtvaart moet gaan?
    Heb ik iets met JAT?
    Nee, absoluut niets!


    Het begin van de reden ligt hem in het feit dat JAT in 2013 een "samenwerkingsverband".- my foot!- aan ging met Etihad.
    Ze mogen nog vijf jaar min of meer in eigen beheer buiten spelen, maar daarna is de eigen zeggenschap onzeker.


    In dat verband liep een nazaat van me daar rond met een besparingsopdracht op brandstofgebied.
    Dat was twee jaar geleden.
    Hij maakte wat foto's, en die waren een poos blijven liggen.
    Deze inhaalslag is dus de enige overweging. Simpele reden dus.


    Al het voorgaande is bedoeld om de JAT een beetje te doen gaan leven, terwijl ze nu Air Serbia heten.
    Er is een opgewekte beschildering gekomen, maar ik vind hem erg Arabisch aandoen.
    De nieuwe trend is al ingezet.



    Naam: 1 A330, 12  A319 etc, 6 ATR.jpg
Bekeken: 735
Grootte: 52,4 KB





    De vloot is vernieuwd, Airbus en ATR, en er staat een overdadig aandoend glazen hoofdkantoor in Belgrado.
    Het oude kantoor is ook de moeite waard..


    Op het Tesla vliegveld van Belgrado is het luchtvaartmuseum te vinden.
    De binnen expositie bevindt zich in een reusachtige paddestoel die zeer herkenbaar is.
    Er omheen staat een verzameling vliegtuigen die elders op de site zijn terug te vinden onder
    'Wrakken in voormalig Joegoslavië'.
    Op blz 6, #53, gaat de serie wrakken naadloos over van wrakken door het land heen, naar de buitenexpositie.
    Ik denk dat men het zelf daar niet zo ziet.
    We komen er nog.


    Bij het vergaren van wat extra plaatjes viel mijn oog op een FSX programma waar Tesla Airport in voor kwam. Erg leuk natuurlijk dat je,- als je dat nou persé wilt-, naar Belgrade Airport kunt vliegen.
    De scenery is heuvelachtig, maar de ontwerper houdt niet van troep.

    Al die rotzooi om de museum paddestoel heen vond hij maar niets en heeft het eenvoudig weg gelaten.
    De paddestoel rijst nu op als een tamelijk rustig nucleair wolkje boven een maagdelijke omgeving.
    Het staat wel opgeruimd!



    Naam: FSX Museum mushroom.jpg
Bekeken: 603
Grootte: 12,1 KB




    Louter toevallig zit er een City Hopper F27 in de nadering.
    Dat viel me op omdat Belgrado nou niet direkt een NLM bestemming was bij mijn weten.
    Maar het wordt grappiger wanneer de Friendship langs komt taxiën, want het blijkt een KLM machine
    te zijn, een mij onbekende verschijning.



    Naam: FSX approaching Friendship.jpg
Bekeken: 546
Grootte: 11,2 KB Naam: FSX taxiing KLM tail.jpg
Bekeken: 622
Grootte: 10,3 KB





    We gaan op bezoek in het oude Hoofdkantoor.


    vervolgd Tracker.

  3. #3

    Standaard

    Louter toevallig zit er een City Hopper F27 in de nadering.
    Dat viel me op omdat Belgrado nou niet direkt een NLM bestemming was bij mijn weten.
    Maar het wordt grappiger wanneer de Friendship langs komt taxiën, want het blijkt een KLM machine
    te zijn, een mij onbekende verschijning.
    Ik denk dat het geen Friendship is, maar een F-27-050.
    Een Fokker 50!
    Zie:
    http://www.airpowercarriers.org/klm/...-fokker-50.htm

    Met vriendelijke groeten,
    Classic

    P.S. Je hebt zelf toch een KLM F-27 gevlogen, de PH-SAD!

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Een kenmerkende rode ovaal op een donkerblauwe staart met een voornamelijk witte romp.De reclames waren wat zoetig en op de linker is de staart fout afgebeeld...

    Naam: JAT 1952.jpg
Bekeken: 695
Grootte: 13,2 KB
    Hallo Tracker.

    De staart links heeft geen JAT-logo maar de Joegoslavische vlag.

    Dat Tito terecht kwam bij het westen voor zijn vliegtuigen (ook voor zijn luchtmacht, o.a. Thunderjets en Sabres), had alles te maken met de problemen die hij had met Rusland en de Komintern. Ook vanwege die problemen opende hij zijn grenzen voor vluchtelingen uit Albanië die het niet uithielden onder het regiem van Enver Hoxha. Veel van deze gevluchte Albanezen noemen zich nu Kosovaren hoewel velen pas in 1948 naar Kosovo kwamen. Hun nazaten zijn natuurlijk wel echte Kosovaren geworden. En deze zelfde Albanese Kosovaren (lees moslims) hebben zich nu van Servië losgemaakt.

    "Kosovo en Metochia" is voor Servië heilige grond vanwege hun veldslacht op het Merelveld tegen de Turken.

    Vanwege de eenzijdige berichtgeving in het westen is er een verkeerd beeld ontstaan over het conflict tussen de van oorsprong Servische (orthodox) en Albanese (moslim) bevolkingsgroepen die beiden Kosovaren zijn.
    Geen journalist heeft de moeite genomen om een verklaring te vinden waarom Kosovo net na WOII een bevolking had van zo'n 80% Serviërs (ook Kosovaren dus) en slechts 20% Albanezen (lees moslims, ook Kosovaren dus) en bij de afscheiding het precies andersom was qua bevolkingssamenstelling.

    In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw bracht ik bijna elk jaar door in het grensgebied van Joegoslavië, Albanië en Griekenland (o.a. Meteora kloosters), o.a. langs het meer van Ohrid (dankzij Den Doolaard). Het was elke keer weer beklemmend om nog net in Joegoslavisch grondgebied rijdend de wachttorens van Albanië te zien en te weten dat je in de gaten werd gehouden zonder iemand te zien. Als we per boot het meer van Ohrid opgingen om te vissen werd ons op het hart gedrukt tot slechts de helft te gaan, daarachter behoorde het zuidwestelijke deel tot Albanië en zouden we gearresteerd worden en de boot in beslag genomen.

    Groet,Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 10 september 2016 om 18:36

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    "Kosovo en Metochia" is voor Servië heilige grond vanwege hun veldslacht op het Merelveld tegen de Turken.
    OEPS! Tekstcorrectie gaat niet altijd goed. Ik had daar eerst slacht staan. Wilde er toen veldslag van maken maar dat is dus niet helemaal gelukt.

    Pozdrav, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 september 2016 om 01:08

  6. #6
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Over tekstcorrectie gesproken. Deze kent op mijn p.c. het wordt 'Schiphol' niet. Het systeem veranderd dat woord ongevraagd in 'syfon'. Zéér irritant. Ik los dit op 'n idiote manier op. Ik tik in 'xSchiphol' en verwijder daarna de 'x' . Is er misschien iemand die me kan vertellen hoe is het woord 'Schiphol' standaard in mijn tekstcorrectie kan inbrengen? JanJr.

  7. #7

    Standaard JAT? Ja, JAT.

    Oude herinneringen; het klinkt bevlogen!

    Ik had het wel gezien, maar de foto vervangen ging niet meer...


    Naam: Jugo 340.jpg
Bekeken: 584
Grootte: 17,8 KB

  8. #8

    Standaard

    Ik heb de setting iets veranderd, vanaf nu heeft iedereen de eerste 24 uur na plaatsing van een bericht de mogelijkheid correcties te doen.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #9

    Standaard

    Ik had niet moeten schrijven "want het blijkt een KLM machine", maar "er staat KLM op de staart".

    Dan was mijn foute gedachtengang duidelijker geweest, want ik verkeerde in de stellige mening dat er alleen City Hopper op had kunnen staan.
    Dat de Fokker 50 ook KLM achterop etaleerde is me gewoon ontgaan...
    Dat heet nou pensionering!

    Groet,
    Laatst gewijzigd door Tracker "Jaap de Moor"; 11 september 2016 om 17:27

  10. #10

    Standaard JAT? Ja, JAT.

    Begin tachtig kwam ik met de negen een paar keer in Zagreb, en een keer in Belgrado met een Rotterdamse gemeente en handels delegatie aan boord.
    Op het platform in Zagreb werd je al niet vrolijk door de wat grauwe sfeer die er hing, afgezien van normaal, vriendelijk personeel.
    Maar in Belgrado moest de pers worden vermeden, reden om naar een klein zij-platformpje gedirigeerd te worden, met aan twee kanten oprijzende grijze hoogbouw. Daarin was een deur waar alle commissieleden door naar binnen werden geloodst.


    De APU had de tijd van zijn leven. Zoveel terugkaatsend kabaal mocht hij zelden maken...
    We mochten pas weg nadat iedereen streng was gecontroleerd, en dat nam een uur of twee.
    Géén ground power unit beschikbaar daar, dus men heeft door onze APU geleden achter de ramen.
    Maar wie, dat weet ik niet want er was geen ziel te bekennen.
    Ronduit benauwend. Het zag er een beetje uit als dit Head Office, dat nu alleen nog Operations, Vliegdienst, Vluchtregeling en een paar ondersteunende diensten herbergt.


    Ik was er destijds met een korte Negen, en toen het mocht zijn we inderdaad als een 'Pocket Rocket' vertrokken.




    Naam: Grijs en grauw.  Werken en wonen.jpg
Bekeken: 752
Grootte: 412,3 KB





    We gaan op een bijzondere excursie.
    De entree van het voormalige hoofdgebouw is verlaten.
    Men sluipt er nu alleen door naar binnen om bepaalde zaken van de Vliegdienst te runnen.
    De trots van de Natie van destijds, de enige DC 10, prijkt er nog steeds op zijn standaard, op zijn veldje van fout kunstgras, omzoomd door creatief aangebrachte keien, en ondersteund door een soort Aloë plant, of Yucca.
    De vetplant begint hier en daar slap te worden. Hij schreeuwt om water, Servisch water of Kroatisch water, kan niet schelen.
    Maar ik vrees dat het te laat is.




    Naam: De oude hoofdingang.jpg
Bekeken: 674
Grootte: 240,4 KB





    Zo'n model, maar imposanter, stond ooit ook in de hal van KLM in Amstelveen.
    Maar dit oogt toch anders, zo in zijn Perkje.




    Naam: DC 10 (tijd)PERK.jpg
Bekeken: 941
Grootte: 248,7 KB





    Maar hij betekende iets voor de JAT en is er daarom nog.
    Tóch word ik er wat weemoedig van...




    Naam: Hij was iets.jpg
Bekeken: 812
Grootte: 191,3 KB





    Dit hele gedoe doet me erg denken aan het voormalige hoofdkantoor van KLM. Dat was gebouw 205 op Schiphol Oost, naast de H-Kantine.
    Eens een 'groot' gebouw, eens met een van der Wal achter zijn grote ronde raam aan vliegveldzijde.
    Met een als een koetsier geuniformeerde oudere man, die in de speciale, linker entree stond achter een bureel met een telefoon. Hij zorgde voor de directiewagens en knipmeste op gezette tijden Ja meneer, Nee meneer, Tot morgen, meneer van der Wal.

    Toen kwam er een eerste, zeer bescheiden, bezuinigingsronde in 1972 of zo. Van de 20.000 personeelsleden moesten er helemaal 400 worden afgevloeid. Dat woord raakte net in, maar werd gehanteerd als ontslag.
    De eerste van die 400 was de als een koetsier geuniformeerde oudere man...
    Dat was niet aardig van Meneer van der Wal.


    Het bureel bleef daar nog heel lang staan, bladderend en leeg. Ook toen gebouw 205 al lang was omgetoverd tot een wat grijs gedoe met de eerste Simulators van de Acht, die van de Negen, nog zonder motion!, wat Vliegdienst en veel Grondschool.
    Nee, daar werd je ook niet echt blij!


    Terug naar JAT.
    Boven zijn nog wat vergader ruimtes, en een enkel kantoor in gebruik.
    Delen van de electriciteit zijn later aangebracht, en tegen de muren bevestigd.
    Het Chief Operations Office.




    Naam: Chief Operations office.jpg
Bekeken: 892
Grootte: 115,9 KB





    De belangrijkste instructies van het Nieuwe Air Serbia zijn tegen de muur geplakt, maar de oude JAT DC 9 is nog niet vergeten.



    Naam: Serbia instructions, Oude JAT DC 9.jpg
Bekeken: 863
Grootte: 99,1 KB





    De vergaderruimte blijft leeg vandaag, geen ŠEF en geen IZVRŠNI te bekennen, maar hun functie bestaat wel!
    (Het kostte veel tijd om er achter te komen hoe een S-hacek te typen).



    Naam: Vergaderruimte van de Sef.jpg
Bekeken: 595
Grootte: 116,6 KB
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •