Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Luchtmacht 45 jaar, vliegshow Soesterberg

  1. #1
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Modest Luchtmacht 45 jaar, vliegshow Soesterberg

    Weet niet zeker of hier de goede plek is voor dit draadje, want het gaat over een evenement van 58 jaar geleden, nl. de vliegshow voor 45 jaar Luchtmacht in 1958 op Soesterberg. Daarover heb ik een paar vragen die ik hier wel durf te stellen, want ik heb gemerkt dat ik geeneens de jongste ben van dit forum
    Ik heb het bijgewoond als Utrechter van 12 jaar samen met mijn vader, vervoerd achterop de Kaptein Mobylette. Al zoekend op internet kwam ik een aantal opmerkelijke zaken tegen:

    Aanloop
    Dit is een krantenartikel uit juni '58, waarin de vliegshow werd aangekondigd, geschreven door een ijzervreter die alle minne prestaties van Klu (sorry LVA) en ML-KNIL in de veertiger jaren door ondermaatse uitrusting, heeft zien aankomen en er ook voor heeft gewaarschuwd:



    Hier het volledige artikel:Gevleugelde glorie
    Dus in '58 dachten ze dat met een paar jaar, de bemande vliegtuigen bijna volledig zouden zijn vervangen door onbemand tuig. Waar heb ik dat recent en voor de zoveelste keer, toch ook weer gelezen?

    De vliegshow
    Dit artikel van 24 apr '58 kondigt de show aan en geeft een voorzet voor het programma:




    De foto's en de vragen



    Hier de 4 foto's die ik met mijn Agfa Clack heb gemaakt en waarin ik moeiteloos een Vulcan, een Herc, 4 Hunters en een H-19 herken.
    Er waren natuurlijk ook een flink aantal andere vliegtuigen te zien, zoals aangekondigd in het krantenartikel. Nu zit ik al een tijdlang mijn hersens te pijnigen welke zware SAC bommenwerper de show opluisterde. In de aankondiging staat de B-52 Stratofortress, maar in mijn herinnering was het de Convair B-36 Peacemaker. Wat ik me nog wel goed kan herinneren was, dat hij indrukwekkend laag overkwam en niet al te snel vloog, dus dat zou op een Peacemaker kunnen duiden. Een andere herinnering is dat de spreker aankondigde dat hij helemaal uit de VS kwam overgevlogen, dus weer een B-36 aanwijzing. Wie heeft nog meer deze show bezocht en heeft er ook (betere) herinneringen aan?

    Adri

  2. #2

    Standaard

    Beste Adri,

    ik was daar ook. Wij woonden destijds in Huis ter Heide, onder de baan dus mijn ouders, en zeker mijn moeder, wilden naar de vliegshow. Het enige dat ik nog weet is de overvlucht van de B-52 (geen B-36). Als jongetje kon ik destijds nauwelijks bevatten dat een vliegtuig zo ver kon vliegen. Wil je weten wat er nog meer was: Hans Ragay heeft monnikenwerk verricht door zoveel mogelijk registraties van bezoekende Soesterberg vliegtuigen te verzamelen, vaak met foto's. Website is www.sberg-movements.nl. Van harte aanbevolen!

    Gr Henk
    Laatst gewijzigd door Henk Schakelaar; 22 oktober 2016 om 10:56

  3. #3

    Standaard

    Dit was hem! (1958.07.05 Vliegfeest overvliegen B-52 Stratofortress)

    Hans
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  4. #4
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Geweldig Henk, bedankt.
    Dus toen heb ik voor het eerst een Starfighter gezien.
    De C-119 met para's kan ik me nu weer herinneren.

    Adri

    Edit. En Hans ook bedankt. In mijn herinnering vloog hij veeeel lager. Maar ja, 58 jaar geleden hè
    Laatst gewijzigd door Breeze; 21 oktober 2016 om 20:27

  5. #5
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Mooi zeg! Veel hieraan toe te voegen heb ik niet (nog voor de tijd van mijn ouders...). Enkel: mocht bij iemand de link naar de movements niet werken, er zit een 'w' achter die er niet hoort.

    Toch mooi om ook foto's van de B-52 en de C-130 te zien. Types die door verregaande modificaties nog altijd operationeel zijn (en voor zover ik weet, is de C-130 nog altijd in productie).
    Interessant ook het artikel uit het Utrechts Nieuwsblad: hoe benauwd men is dat de kunst van de vliegerij/luchtmacht gaat verdwijnen. Volgens mij laat de publieke opinie vandaag de dag een geheel ander geluid horen...

    Daan

  6. #6

    Standaard

    Dag Daan,

    scherp van je opgemerkt, mijn typefout. In het oorspronkelijke bericht heb ik het nu aangepast. De C-130 Hercules is nog steeds in productie! De Franse luchtmacht heeft er net twee besteld (in tankeruitvoering) omdat de nieuwe Airbus A-400 blijkbaar niet in staat is helikopters in de lucht bij te tanken. Misschien komt dat door teveel luchtwervelingen. De B-52 is al lang uit productie. Alleen de B-52H versie vliegt nog. Ca 80 stuks. In het november nummer van het blad Combat Aircraft staat een stukje en een foto over een B-52 die acht jaar in opslag had gestaan op Davis Monthan en weer uit de "mottenballen"" is gehaald ter vervanging van een B-52 die onherstelbaar beschadigd was door brand in de cockpit. Stukje over de eerste vlucht van de "nieuwe" B-52 is te vinden op www.shreveporttimes.com/story/news/local/2015/02/17/mothballed-gains-new-lease-life/23554065/
    Ook te vinden als je op Google invoert: Mothballed B-52 gets a second chance.
    Gr Henk
    Laatst gewijzigd door Henk Schakelaar; 22 oktober 2016 om 11:22

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •