Pagina 6 van 7 EersteEerste ... 4 5 6 7 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 68

Discussie: Zestienhoven 1971

  1. #51

    Standaard

    Hans, dit lijkt een foto die uit een boek of van ander drukwerk gescand is. De beste oplossing is eigenlijk om deze met een zo hoog mogelijke resolutie te scannen. Het is niet zomaar mogelijk om hier op de computer veel aan toe te voegen als je het mij vraagt.
    Laatst gewijzigd door Archer; 16 december 2016 om 18:50

  2. #52
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Hallo Hans023.

    zeer hoog dpi te geven opdat ik die kan gebruiken in een te publiceren boek (dat was toch de uitleg: de software bekijkt 2 dots en plakt er een tussendot in qua zw./w.-toon

    Met zeer hoge dpi scannen is wat anders dan de tussendot plaatsen. Dat is interpolatie. Het belangrijkste zijn de werkelijk aanwezige. Bij interpolatie worden naastliggende pixels met elkaar vergeleken en de ruimte ertussen opgevuld. Voor mij neppixels, iets creëren wat er niet is.
    Met de interpolatietruc proberen verkopers je ook scanners te verkopen met een zgn. hoge resolutie. 4800 dpi blijken dan 2400 of zo werkelijke dpi, de rest is interpolatie.

    Jouw foto heeft rasterpunten en is gewoon drukwerk of daarvan gescand. Zoek in een softwareprogramma de mogelijkheid die rasterpunten weg te krijgen d.m.v. filtergebruik.
    Sommige scanners geven de mogelijkheid van filterkeuze al bij het scannen. Zo niet, dan ben je afhankelijk van Photoshop o.i.d.

    Bovendien, scannen met zeer hoog dpi doe je met dia's (bijv. 4800 dpi), bij foto's is dat niet nodig. Ik heb drukwerk gezien waarbij zelfs met 100 dpi nog een mooi resultaat werd behaald i.c.m. een fijn raster. Alleen moet je die dan niet proberen uit te vergroten, dan moet je bij het scannen al het formaat hebben uitvergroot, niet achteraf. Dat wordt al veel te veel gedaan, een foto te groot willen maken bij de opmaak waardoor je de pixels steeds duidelijker gaat zien.

    Groet, Ruud.

    P.S. Niemand is te oud om naar een Mac te switchen.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 16 december 2016 om 19:28

  3. #53
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ruud, Classic en Hans,
    bedankt voor jullie reactie. Die Mac heb ik, voorvertoning ook, photoshop zal ik niet meer aan ontkomen, misschien moet ik dan ook maar een cursus ervoor gaan volgen
    Classic, als er iets is waar je op hoopt, geef het door, dan kijk ik of ik het heb en haal het wel naar voren. Mijn broer Franc heeft ook nog les gehad van Henk van Overvest, oa aerobatics in een Cessna 150 Aerobat.
    Ik zit nu met het hele gezin in Duitsland, als ik terug ben ga ik zoeken.
    Groeten Stef

  4. #54

    Standaard

    dank allen; ik blijf hopen op een WIN10 applicatie ergens (is toch gat in markt/ behoefte); anders idd software of scanner zoeken die rasterpunten weg krijgt d.m.v. filtergebruik; anders overgeven aan photoshop (zo'n cursus volgen lijkt een goede tip! anders blij je maar puzzelen); en ik zal eens navragen bij een professionele fotobewerkingsstudio. zucht, 't houdt je wel van de straat...
    en sorry: back to the topic!

  5. #55
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Hans, probeer uit te zoeken welke mogelijkheden je 'voorvertoning' programma van W10 heeft. Misschien heet het wel niet zo, maar elke OS heeft iets dergelijks. Ik (W7) heb Photo Gallery, wellicht heeft W10 iets soorgelijks.

  6. #56
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Hans,

    zoek eens op het net. Ook een Windows-gebruikersgroep geeft mogelijk advies. Wij Maccers hebben bijv. Stichting Klokhuis als gebruikersgroep.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 17 december 2016 om 14:29

  7. #57
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    We pakken de draad weer op, een schitterend weekeinde Duitsland achter de rug, Kerstmarkt bezocht, gelukkig niet in Berlijn.

    Nog nagedacht over de scherpte van de foto's, sommige zijn haarscherp (81 bv.) andere minder, maar ik kan er nu iets aan doen.
    In voorvertoning op de Mac. vind ik niets, maar in I-photo is het met een schuifknopje een behoorlijk eind te verbeteren.
    Die van de KFF blijft wat achter. Is daar nog wat meer van te maken?

    Groeten, Stef

    Naam: 81. PH-JAP Piper PA-25-235 Pawnee.jpg
Bekeken: 629
Grootte: 189,0 KB

    81. PH-JAP Piper PA-25-235 Pawnee

    Naam: 82. PH-KFF Cessna P206 Super Skylane.jpg
Bekeken: 597
Grootte: 226,0 KB

    82. PH-KFF Cessna P206 Super Skylane

    Naam: 83. PH-KNV Piper PA-23 Aztec.jpg
Bekeken: 565
Grootte: 356,3 KB

    83. PH-KNV Piper PA-23 Aztec

    Naam: 84. PH-KRA Fuji FA-200-160 crashed 27-8-1972.jpg
Bekeken: 574
Grootte: 434,2 KB

    84. PH-KRA Fuji FA-200-160 (crashed 27-8-1972)

    Naam: 85. PH-KUK Cessna 182B Skylane.jpg
Bekeken: 580
Grootte: 288,6 KB

    85. PH-KUK Cessna 182B Skylane

  8. #58
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Hallo Stef.

    Voorvertoning op de Mac.
    In de menubalk vind je “Extra’s”.
    Onder Extra’s vind je o.a. twee belangrijke onderdelen nl. “Pas kleur aan” en “Pas grootte aan”.
    Als je “Pas kleur aan” aanklikt komt er een apart venstertje tevoorschijn, daar heb je behoorlijk wat mogelijkheden, o.a. Belichting, Contrast, Verzadiging en Scherpte. Daarmee is al veel te bereiken.

    Ook pas ik mijn plaatsingen altijd aan onder “Pas grootte aan” (ook hiervoor verschijnt een apart venstertje) en wel op 1200 pixels breed zodat al mijn plaatsingen even breed zijn met één uitzondering. Als de afbeelding te hoog is dan maak ik de afbeelding passend in de hoogte en zal hij smaller worden. De hoogte ligt ongeveer bij 820-840 pixels hoog. Onder het oude softwareprogramma was dit ongeveer 800, in het tijdperk van de nieuwe server/software kan het dus iets hoger zijn.



    Groet en prettige feestdagen.

    .·:*¨¨*:·..·:*¨¨*:·. MERRY CHRISTMAS AND A HAPPY NEW YEAR .·:*¨¨*:·..·:*¨¨*:.

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 23 december 2016 om 18:14

  9. #59
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ruud,

    zeer bedankt, onder die kopjes heb ik niet gezocht. Zo lijkt het uiterst simpel.
    Ga dit vermoedelijk vaak gebruiken.
    Zelf ook goede feestdagen. Dat geldt uiteraard voor alle bezoekers hier.

    Groeten Stef

  10. #60
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ben aan het bijwerken geweest in voorvertoning. Ben er erg blij mee. Bedankt voor de tips en hulp

    Naam: 86. PH-MAG Douglas C-47A -10-DK cn 12472.jpg
Bekeken: 557
Grootte: 177,1 KB

    86. PH-MAG Douglas C-47A cn.12472

    Naam: 87. PH-MAT Fokker F-28 Fellowship, Martinair.jpg
Bekeken: 547
Grootte: 217,4 KB

    87. PH-MAT Fokker F.28 Fellowship, Martinair

    Naam: 88. PH-MAN Douglas DC-9-33, Martinair.jpg
Bekeken: 569
Grootte: 255,0 KB

    88. PH-MAN Douglas DC-9-33 Martinair

    Naam: 89. PH-TRO SE-210 Caravelle cn.33, Transavia. Cockpit in Aviodrome.jpg
Bekeken: 592
Grootte: 187,3 KB

    89. PH-TRO SE-210 Caravelle cn.33 Transavia. Cockpit nu in Aviodrome. Als we het over een mooi vliegtuig hebben, is dit er één van.

    Naam: 90. PH-SKL AT-16 ND Harvard IIB cn.14A-868 crashed Keiheuvel 04-02-1990.jpg
Bekeken: 540
Grootte: 45,8 KB

    90 PH-SKL AT-16ND Harvard cn.14-868 ex B-104 van 10-2-1970 t/m 15-9-1972 op naam van hr. J. Daams Hilversum, daarna naar Engeland, later Zwitserland en is nu in Duitsland

    Groeten Stef

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •