Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17

Discussie: Alweer een onbekende propellor..

  1. #11
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Het zou zomaar kunnen dat toen de houten prop werd vervangen door een Curtiss Reed propeller in 1928, de houten prop in onbruik raakte en... misschien wel het bovenstaande exemplaar is.
    Dit lijkt mij zeer aannemelijk dit omdat de metalen naaf ook nog in de propeller zit en deze "geef" je niet weg als de propellers nog gebruikt gaan worden

  2. #12

    Standaard

    Raadsel opgelost. Vergelijk eens de propeller naaf van de FK-40 van de detailfoto van Stef met die van de prop van Japio!?
    Je ziet dat het metalen sluitstuk, die ronde ring met een dubbele ring op de naaf, overeenkomt. Als ik mij niet vergis heeft die tien "gaten" rond de naaf en daaromheen nog een rij "gaten", om het gat gevuld met een bout. Exact hetzelfde als op de FK-40.
    De F.VII van Lear heeft een bevestigingssluitstuk met een enkele ring "gaten" en bouten. Kortom, is wel een Astra prop, maar de ring voldoet niet aan de kenmerken van de prop van Japio.
    Dan nog de streep op de prop: dat is waarschijnlijk om te stellen en verder niet van belang.

    Nu de hamvraag of de prop van Japio afkomstig is van deze FK-40 en dus van de KLM.
    Persoonlijk denk ik dat dit heel goed het geval kan zijn.

    Naam: FK-40 metalen prop.jpg
Bekeken: 471
Grootte: 13,8 KB

    Helaas heb ik zelf geen FK-40 foto's waarbij die is uitgerust met een metalen prop, maar bovenstaande foto (via maritiemdigitaal.nl) laat duidelijk een metalen propeller zien. Waarschijnlijk een Curtiss Reed propeller, gezien de configuratie van andere KLM vliegtuigen met Titan motoren.
    Je kunt dus vaststellen dat die houten propeller is vervangen door een metalen propeller.
    Wanneer is alleen maar te gissen. Een korte levensloop is misschien wel op zijn plaats (info via hdekker.info):

    08.11.29 Ingeschreven als PH-AES. Eigenaar Koninklijke Luchtvaart Mij, 's-Gravenhage/*Schiphol.
    00.11.30 reparatie bij TD-KLM
    25.05.35 Neusstand Schiphol met J.J.E. Duimelaar. Schroef beschadigd, landingsgestel gebroken, vleugeltip beschadigd.
    07.09.36 Ch.E. Jacobs, Amsterdam/*Schiphol.
    18.02.37 Inschrijving doorgehaald.
    Toestel in Spanje terechtgekomen (nog als PH-AES)

    Wanneer heeft die vervanging plaatsgevonden? Onbekend, maar waarschijnlijk al vrij vroeg in z'n KLM carriere. Wie het weet, mag het zeggen

  3. #13

    Standaard

    Op de foto die Stef geplaatst heeft in post 9 zijn de houtnerven goed zichtbaar, misschien kan Japio deze foto naast zijn propeller leggen en zien of er overeen komsten zijn.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #14
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Hoi Jan,

    Allereerst nog bedankt voor die F.III foto met een Titan motor. Foto's zeggen inderdaad vaak meer en deze had ik nog niet eerder gezien.
    Ik moet wel zeggen dat het er zonder beplating niet uitziet. Ik stop hier nog een foto bij van de H-NABV met zijn eerste motor.
    Zo heb je al 3 motorvarianten op 1 toestel.
    Van de FK.40 heb ik nog een foto uit 1935 met een metalen prop.
    Ik kan me niet voorstellen dat men er daarna weer een houten opgezet hebben.
    Dus het zou kunnen.....?

    Groeten Stef.

    Naam: Fokker F.III H-NABV.jpg
Bekeken: 605
Grootte: 468,1 KB

    Naam: fk.40 + 48.jpg
Bekeken: 499
Grootte: 114,5 KB
    Laatst gewijzigd door Stef; 1 december 2016 om 23:02

  5. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Je kunt dus vaststellen dat die houten propeller is vervangen door een metalen propeller.
    Wanneer is alleen maar te gissen. Een korte levensloop is misschien wel op zijn plaats (info via hdekker.info):
    08.11.29 Ingeschreven als PH-AES. Eigenaar Koninklijke Luchtvaart Mij, 's-Gravenhage/*Schiphol.
    00.11.30 reparatie bij TD-KLM
    25.05.35 Neusstand Schiphol met J.J.E. Duimelaar. Schroef beschadigd, landingsgestel gebroken, vleugeltip beschadigd.
    07.09.36 Ch.E. Jacobs, Amsterdam/*Schiphol.
    18.02.37 Inschrijving doorgehaald.
    Toestel in Spanje terechtgekomen (nog als PH-AES)
    Wanneer heeft die vervanging plaatsgevonden? Onbekend, maar waarschijnlijk al vrij vroeg in z'n KLM carriere. Wie het weet, mag het zeggen
    Hallo,
    Volgens Dik Top werden de proefvluchten (aug. - oktober 1929) met zowel de houten als de metalen schroef uitgevoerd.
    In de verslagen van het onderhoud die ik heb:
    25.7.1932 - 6.8.1932
    17.11.1932 - 23.2.1933
    13.7.1934 - 23.7.1934
    worden alleen in het eerste verslag de motor en de schroef genoemd.
    Maar alléén het uit- en weer inbouwen wordt gemeld, geen vervanging o.i.d.
    Ik vermoed dat er na de proefvluchten gekozen is voor de metalen schroef.

    Trouwens, in 1936
    - ging het gerucht dat het toestel naar West Indië zou gaan
    - schreef Jacobs aan de Luchtvaartdienst dat hij het toestel in Frankrijk had laten inschrijven
    - dat het terug zou komen naar Nederland.
    Het kwam dus in Spanje terecht.
    Herman Dekker

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman Dekker Bekijk bericht
    Ik vermoed dat er na de proefvluchten gekozen is voor de metalen schroef.
    Dat zou zeer goed kunnen! Bewijs zou geleverd kunnen worden vanuit de testrapporten die ongetwijfeld door de RSL in die periode zijn opgemaakt.
    De suggestie van Mathieu om de prop te vergelijken (houtnerven) is een goed idee.

  7. #17
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Bijgaande foto is niet alleen voor de discussie omtrent de Astra propellor, maar ook omdat Sinterklaas weer in het land is.
    Deze foto is gemaakt op Waalhaven in 1929. Dat dat in begin december geweest zal zijn lijkt logisch.
    Wel een geluk dat er geen Zwarte Piet op staat, want dat schijnt niet meer 'in' te zijn.
    Volgens mij zat er toen dus al een metalen prop op.

    Groet, Stef

    Naam: FK.40 waalhaven december 1929.jpg
Bekeken: 775
Grootte: 181,6 KB

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •