Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Foto van C-47A ‘PH-TBK' in camouflagekleur

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard Foto van C-47A ‘PH-TBK' in camouflagekleur

    Is er iemand die deze foto aan een gebeurtenis kan koppelen?
    Foto van C-47A ‘PH-TBK' in camouflagekleur (in dienst 15-1-1946) met vnl. piloten er voor. Viruly als 6e van rechts prominent aanwezig.
    Naam: Foto. 'PH-TBK'. Camo Dak (in dienst 15-1-1946) met KLM'ers er voor, kopie.jpg
Bekeken: 715
Grootte: 117,2 KB

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 7 januari 2017 om 22:23

  2. #2
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Was hij nou de beste vlieger onder de schrijvers, of de beste schrijver onder de vliegers?

    Adri

  3. #3
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Ik ken deze foto goed. Ik ben al een half jaar aan het puzzelen wat hier gebeurde. Als je goed kijkt zie dat de helft van de mannen in uniform geen KLMers zijn. Daar het toestel nog steeds oorlogskleuren heeft en dat het duidelijk nog winter is, neem ik aan dat de foto vlak na de aanschaf in 1946 is genomen. De linkermotorkap is duidelijk vrij nieuw en ongeverfd. De KLM had de tijd niet om al die aangeschafte Dakota's om te spuiten. Even de naam van de maatschappij er op en vliegen maar.....! Vredesmissie misschien? Graaf Bernadotte of zo iets? Ik ga verder met zoeken. Het toestel is later in Israël gesignaleerd. Jan

  4. #4
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    248

    Standaard

    Uit het boek Londen of Berlijn? (deel 2) de volgende noot:
    "Aan het eind van 1945 werd de luchtverbinding met Engeland nog steeds door militaire transportvliegtuigen onderhouden.
    Na opheffing van 1316 flight in maart 1946 nam de KLM de taak en de vliegtuigen over. "

    Ik denk dat de foto hier mee te maken heeft.

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    Was hij nou de beste vlieger onder de schrijvers, of de beste schrijver onder de vliegers?

    Adri
    Daar kan ik geen antwoord op geven Adri maar het eindigde in ieder geval tragisch door een defect lampje en beoordelingsfout, resulterend in een crash en aantal doden.
    Foto van de Lockheed 1049C Super Constellation PH-LKY 'Triton' (eerder PH-TFY) na crash op 5.9.1954 te Shannon.

    Naam: Foto. PH-LKY 'Triton' (eerder PH-TFY). Lockheed 1049C Super Constellation, crash 5.9.1954 Shanno.jpg
Bekeken: 670
Grootte: 156,6 KB

    Groet, Ruud.

  6. #6
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Ja, Viruly en de Triton. "Knagelijntje" was Commodore, de eerste (voor zover ik weet) maar in ieder geval de laatste bij de KLM. Na Shannon dorsten ze niemand meer die rang te geven. Ooit werd mij verteld door een insider, dat Adriaan nog een fout maakte in de start. Dus behalve het probleem met het landingsgestel was er ook iets met vaanstand of flaps, iirc. En de verhoudingen in de cockpit waren nog dusdanig, dat je een gezagvoerder niet tegensprak, zeker niet als hij ook nog Commodore was. Na Tenerife is die verhouding pas echt veranderd, maar er zijn hier mensen die dat ongetwijfeld precies weten. De officiële oorzaak is dacht ik een ongemerkt uitzakkend landingsgestel. Maar als je met startvermogen aan het uitklimmen bent, is dat toch geen reden om het moeras in te duiken?
    Ik realiseer mij dat dit een gevoelig onderwerp is, op het randje van roddel. Waarom ik het dan toch naar voren breng? De gezagsstructuren op schepen en in vliegtuigen hebben mij altijd geïntrigeerd. Die verhoudingen waren vaak gebaseerd op militaire praktijken, waarbij het opvolgen van orders door een hogergeplaatste altijd zonder discussie moest gebeuren. En daar is natuurlijk ook wel iets voor te zeggen in een situatie waarin snel handelen de enige manier is om te overleven. Maar omdat er is gebleken dat het niet altijd het beste is, heb ik begrepen dat het nu verplicht is dat als een bemanningslid twijfelt aan een beslissing, hij verplicht is om dat te melden en er ook de plicht is om er naar te luisteren. Het lijkt mij een heel gecompliceerde zaak en vandaar ook mijn interesse.

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 8 januari 2017 om 00:34

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    De gezagsstructuren op schepen en in vliegtuigen hebben mij altijd geïntrigeerd. Die verhoudingen waren vaak gebaseerd op militaire praktijken, waarbij het opvolgen van orders door een hogergeplaatste altijd zonder discussie moest gebeuren.
    Hoi Adri,

    Dan is onderstaande link misschien ook interessant voor je, gaat over het vergaan van een groot Amerikaans schip zo'n 1,5 jaar geleden. Het is een lang topic geworden door oud zeevarende, een van de betere berichten is bericht 2 op de pagina van de link.
    http://www.kombuispraat.com/viewtopi...5412&start=496

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #8
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Dat is inderdaad interessante lectuur Mathieu, bedankt. De gezagsverhoudingen op de brug van een schip, zijn dus nog steeds strikter dan in de luchtvaart. En wat ik allang wist, in de VS lopen ze weer eens jaren achter.

    Adri

    P.s. maar we dwalen wel erg af van Adriaan Viruly.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •