Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: 2 januari 1950. KLM gaat voor de eerste keer na de oorlog naar Neurenberg-Fürth

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard 2 januari 1950. KLM gaat voor de eerste keer na de oorlog naar Neurenberg-Fürth

    In mijn verzameling lagen 8 foto’s al maar te wachten op behandeling. Eindelijk heb ik ze maar eens onder handen genomen. Het zijn foto’s die door meerdere fotografen waren genomen, te zien aan de stempels op de achterzijde die verschilden (o.a. Bayerischer Bilder Dienst Nürnberg, Bilderdienst der “Nürnberger Nachrichten”, Fotoropa Bilderdienst Nürnberg-O. en Albert Schriefer Bildberichterstatter Fürth/Bay.). Hoe ze bij elkaar zijn gekomen weet ik niet maar ze hebben toch eenzelfde gebeurtenis gemeen. Het heeft me twee dagen gekost maar dat kwam uiteindelijk doordat ik veel te vroeg in jaren zocht, kort na de tweede wereldoorlog, nl. 1947 en 1948. Het bleek uiteindelijk de eerste KLM-vlucht na de oorlog naar Fürth/Neurenberg (afstand tussen die twee steden is 8,2 km) te zijn op 2 januari 1950, uitgevoerd door de 'PH-TBI'. (FOUT: moet 'PH-TBP' zijn. (Correctie uitgevoerd na commentaar Classic)
    In een duits krantje vond ik een tekst en een deel daarvan heb ik vertaald. Ik plaats het hieronder.

    Als na de tweede wereldoorlog nieuw moest worden begonnen, maakten de Hollanders het begin. Op 2 januari 1950 werd een gebeurtenis ronduit enthousiast gevierd: een verkeersvliegtuig, een tweemotorige DC 3, was in onze streek geland: wederom in Fürth. Vanaf deze dag was het weer de KLM, die - in het begin afwisselend met de Belgische Sabena - regelmatig Neurenberg-Fürth met de grote wijde wereld verbond.

    Foto 1.

    Naam: Foto 1. Duitsland 'PH-TBP', kopie.jpg
Bekeken: 523
Grootte: 100,6 KB

    Foto 2.

    Naam: Foto 2. Duitsland 'PH-TBI'. Dakota KLM, kopie.jpg
Bekeken: 656
Grootte: 94,8 KB
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 15 januari 2017 om 17:26

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foto's 3 en 4.

    Naam: Foto 3. Duitsland 'PH-TBP', kopie.jpg
Bekeken: 507
Grootte: 333,8 KB Naam: Foto 4. Duitsland 'PH-TBP', kopie.jpg
Bekeken: 512
Grootte: 92,5 KB

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foto 5. Een beetje vreemde lucht.

    Naam: Foto 5. Duitsland 'PH-TBP'. Dakota KLM, kopie.jpg
Bekeken: 557
Grootte: 149,3 KB

    Foto 6.

    Naam: Foto 6. Duitsland 'PH-TBI'. Dakota KLM, kopie.jpg
Bekeken: 513
Grootte: 110,8 KB

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Foto 7. Niet helemaal scherp, te zien aan de gezichten van de bemanning.

    Naam: Foto 7. Duitsland 'PH-TBP'. Dakota KLM, kopie.jpg
Bekeken: 532
Grootte: 132,2 KB

    Foto 8.

    Naam: Foto 8. Duitsland 'PH-TBP', kopie.jpg
Bekeken: 461
Grootte: 125,8 KB

    Dat was het voor dit draadje.
    Groet, Ruud.

  5. #5

    Standaard

    Hallo Ruud,

    Het is in alle gevallen de PH-TBP ipv de TBI. Kijk maar boven de cockpit.

    Hans

  6. #6
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Je hebt gelijk Hans. Trek ze maar eens naar je bureaublad. Bij twee had ik bij het scannen TBI gezet (foto 2 en 6) en bij de rest TBP. Was me niet opgevallen. Slordig van me maar ik heb ze pas in een later stadium samengevoegd en niet meer gekeken naar de reeds door mij gegeven registratie bij het scannen. En dan neem ik juist de verkeerde bij plaatsing. Shit happens.

    Dank voor je opmerkzaamheid.
    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 16 januari 2017 om 00:17

  7. #7

    Standaard

    Mooie en interessante foto's.
    Wat mij opviel is dat aan beide zijden het opschrift "The Flying Dutchman" staat, in het Engls dus. Normaliter staat rechts "De Vliegende Hollander", Nederlands dus. Is daar een speciale reden voor? Waren er meer KLM vliegtuigen met Engels aan beide kanten?

  8. #8
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo washout.

    Heb 13 januari een nieuw PB gestuurd met mijn normale mailadres i.v.m. Stockholm 1936.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 16 januari 2017 om 22:52

  9. #9

    Standaard

    Voor de goede orde: ik ben meer dan trots op onze Flying Dutchman maar KLM vloog na de oorlog nazi-kopstukken naar Argentinie (zoals de Amerikanen). Je doet wat om je bedrijf te herbouwen..., maar ik wil er graag het fijne van weten hoe verwijtbaar of minder. Wie weet meer of kan verwijzen naar artikelen of welk TV programma (schijnt jaren geleden uitgezonden)
    Hans

  10. #10

    Standaard

    Hé Ruud, heb je mijn twee mails niet ontvangen dan?
    Ik check mijn pb wel even.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •