Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Lijndienst naar Indonesie na de oorlog, zijn er registraties bekend?

  1. #1

    Standaard Lijndienst naar Indonesie na de oorlog, zijn er registraties bekend?

    Een vriend van mij kwam laatst met wat foto's van zijn vader's trip naar Indonesië. Hier staan wat vliegtuigen op waaronder de Constellation waarmee hij heen en weer is gevlogen (via o.a. Beiroet). Als er een datum bekend is, heeft iemand dan nog informatie waar een registratie uit te halen is? Op de foto's is dit namelijk niet te zien maar het lijkt mij leuk om te kijken hoeveel informatie er nog te vinden is over deze trip. Waren er bijvoorbeeld nog meer tussenstops op de trip? Volgens mij was de terugvlucht op 17 oktober 1950 maar ik twijfel over het jaar. Van de heenreis hebben we geen datum helaas.

  2. #2

    Standaard

    Ik heb geen exact antwoord op je vragen maar op de vraag of er nog meer tussenstops waren, kan ik wel met 'ja' antwoorden. Ik weet het voor die tijd alleen niet precies. Wat ik wel weet is dat er in latere (60-er) jaren zeker gevlogen werd via Frankfurt, Wenen, Athene, Beyrut, Karachi, Bangkok, Singapore. Niet alle bestemmingen werden altijd in beide richtingen aangedaan. Het is zo goed als uitgesloten dat de Connies het met minder tussenstops afkonden. Mogelijk werd er in die tijd (ook) nog gevlogen met stops in Iran en India. Googelen op KLM dienstregeling/Schedule Indië/Djakarta levert mogelijk de gewenste informatie op.

  3. #3

    Standaard

    Dank! Intussen had ik inderdaad al wat schema's gevonden. Het ticket voor de terugvlucht is ingevuld voor een vlucht van Biak naar Amsterdam op 17 oktober 1950, ik neem aan dat dit dan de vertrekdatum was. Een schema van de diensten in Indonesie (uit december 1949) staat hier: http://www.timetableimages.com/ttima...b/kl49ib-6.jpg
    Hieruit maak ik op dat een mogelijke route was: Biak - Ambon(nachtstop) - Makassar - Surabaia - Batavia, waarbij de aankomst rond 18:00 de volgende dag was.
    Vanaf Batavia(Djakarta) kijk ik even naar dit schema: http://www.timetableimages.com/ttima...4/kl514-10.jpg van april 1951.
    Een mogelijke route loopt dan via Bangkok - Karachi - Dahran - Baghdad - Beirout - Geneve - Amsterdam, wat lijkt op 2 dagen bijna non-stop in een Constellation. Klopt het dat hier geen overnachtingen meer in zaten?

    Bij vertrek op 17 oktober zou hij dan dus op 18 oktober uit Ambon vertrokken zijn, op 19 oktober om 4:00 uit Djakarta en aankomst laat op 20 oktober in Amsterdam, reizend per Dakota en Constellation (vanaf Djakarta). Zou dit kunnen kloppen?
    Naam: Constellation 1.jpg
Bekeken: 200
Grootte: 104,7 KB
    Ik kan helaas net de naam of de letters op de neuswieldeuren niet ontcijferen, vandaar mijn originele vraag.
    Laatst gewijzigd door Archer; 17 februari 2017 om 12:29

  4. #4

    Standaard

    Dat is de PH-LKW Deuteron.

    Hans

  5. #5

    Standaard

    Da's snel gezien! Baseer je dat op de letters of iets anders? Nu ik kijk kan ik er wel een KW van maken, maar voor jouw post zag ik er ook andere letters in.

    Edit: Dan moet ik mijn datum bijstellen denk ik. Ik weet zeker dat het een rond jaartal was maar gezien de staat van dienst van de PH-LKW moet het dan 17 oktober 1960 geweest zijn. Terug naar de dienstregelingen dan maar...

    Edit 2: Dan ga ik voor deze route: http://www.timetableimages.com/ttima...7/kl607-17.jpg
    17 oktober weg uit Biak met de KL844, aangezien we weten dat het een Connie was en er een tussenstop op Beirut in zat. Route was Biak - Manila - Bangkok - Calcutta - Karachi - Beirut - Rome - Frankfurt - Amsterdam. Aankomst dan op 18 oktober in de namiddag. Dat is nog relatief snel. Ik vraag me alleen af of dat klopt aangezien deze vlucht op een zaterdag vertrok en 17 oktober 1960 een maandag was... Wellicht was de tussenstop in Beirut dan tijdens de heenvlucht en is een andere route gevlogen op de terugvlucht. We puzzelen verder.
    Laatst gewijzigd door Archer; 17 februari 2017 om 15:30

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •