Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 21 t/m 27 van 27

Discussie: 18 squadron, nieuw boek

  1. #21

    Standaard

    Pelder vloog de Lockheed 212 L-201!

    Hans

  2. Standaard

    Schaamrood op de kaken. Je hebt natuurlijk gelijk. Kritiek leveren en dan zelf ook zo'n fout maken, dat kan niet. Groet Henk

  3. #23

    Standaard

    Ik ben het met de kritiek van Henk helemaal eens. Een nazaat van een ML/KNIL vlieger of bemanningslid uit die periode wordt door dit boek volkomen op het verkeerde been gezet. Nog een aardig voorbeeld. Toen de eerste B-25's in Australia waren afgeleverd werden de vliegers van de ML/KNIL netjes omgeschoold op de B-25 door Amerikaanse B-25 vliegers en solo gelaten zoals dat hoorde; ze kozen niet het luchtruim na slechts het bestuderen van de manual zoals de schrijfster suggereert.

    Peter Boer

  4. #24
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Voor heel eventjes terug omdat ik een review uit het luchtvaartblad "Flightpath" over dit boek wil plaatsen.
    Wat ik belangrijk vond is door mij bold gemaakt. Het is een vernietigende review (sorry Dick Funcke). Ik heb het boek al heel snel gekocht maar kan nog niet lang achter elkaar lezen door mijn oogoperaties en dus nog geen letter gelezen. Misschien moet ik er helemaal niet aan beginnen.

    Bomber Boys
    The Dutch are often the forgotten ally in the war against the Japanese. Precious little has been written about them, particularly in English, so it is pleasing to see a major publisher release a book about their best-known contribution.
    The nicely flowing narrative builds around twin brothers who, like many of their countrymen, narrowly escape the advancing enemy forces in early 1942 and make it to Australia.
    The Dutch authorities work with the RAAF to form No. 18 (Netherlands East Indies) Squadron. Flying B-25 Mitchells, the squadron overcomes all manner of hurdles to take the fight to the -Japanese.
    The opportunity to learn about this unit is, however, barely provided by ‘Bomber Boys’. The twins are fictional characters created by the author after three interviewed veterans did not want their names used in the book. While the brothers were created out of the greatest respect, their inclusion casts doubt on everything, and everyone, they associate with as the distinction between fiction and non-fiction is blurred beyond recognition (although the great GusWinckel and Guus Hagers feature prominently). On top of that, the aviation terminology, knowledge, and subsequent editing, is poor enough to be misleading for the uninitiated and embarrassing for those in the know. More effort is spent detailing the love life of one brother than there is in accurately portraying the very few combat sequences. The most authentic part of this book is the good photo section. The men of this unique RAAF bomber squadron deserve far better. [reviewer:AndyWright]

    Groet, Ruud. (Nog even doorbijten tot eind juni).
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 13 juni 2017 om 00:14

  5. #25

    Standaard

    Waarom worden boeken als "Bomber Boys" geschreven? Ik ben er nog niet uit. Het boek slaat de plank qua historische betrouwbaarheid volledig mis. En als er dan historische feiten verwerkt zijn worden die vaak met een saus van 'sterke verhalen' overgoten of op een andere manier geweld aangedaan.
    Er is een parallel met de speelfilm 'Pearl Harbor' waarin twee broers veel belangrijke strijdtonelen van WWII als vlieger meemaken. Dat zijn pure verzinsels.
    Niet kopen!

  6. #26

    Standaard

    Heb het boek Bomber Boys toch gekocht, maar wil er weer van af. Eens met de kritieken hier. Wil iemand het ondanks alle kritiek toch van me overnemen? Boek is in nieuwstaat. Ruilen tegen een ander ML-KNIL boek kan ook.

  7. #27

    Standaard

    Zag het boek Whitley Boys niet in de lijst staan.
    Toen ik pasgeleden in het Newark Air Museum was zag ik in het winkeltje een hele rits boeken op een rijtje liggen met allemaall het woord Boys in de titel. Boy oh Boy!.
    Mvg
    Cees

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •