Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: KNIL-ML Curtis P-40E informatie gezocht

  1. #1

    Standaard KNIL-ML Curtis P-40E informatie gezocht

    Bovenstebestebrave mensen,

    Als hartstochtelijk modelbouwer mag ik mij graag verliezen in het bouwen van plastic schaalmodellen (1/32). Momenteel ben ik bezig
    met een Curtis P-40E Warhawk. Nu bouw ik hoofdzakelijk Nederlandse of RAF toestellen, in dit geval was ik geïntrigeerd naar het gebruik van de
    P-40. Ik weet dat we hoofdzakelijk met de N-versie hebben gevlogen maar in het begin waren er ook een paar E's. In het boek van Luuk Boerman staat een foto van een buitgemaakte E en er is een kleurensilhouet van een toestel met Nederlandse vlaggen maar geen serienummer.
    Heeft iemand informatie over die eerste toestellen en kan het zijn dat er geen serienummers waren aangebracht voordat ze door de Japanners werden buitgemaakt?
    Cees

  2. #2

    Standaard

    Geen verkeerde keuze! P-40E is een mooi vliegtuig, alleen waren de eerste modellen wat underpowered.
    In het boek van P.C. Boer over de ML-KNIL vliegtuigen van 1937-1942 staat alle informatie over deze kisten. Voor de uiteindelijk niet geleverde kisten (onderdeel van een in gang gezette versnelde aflevering van de door de ML bestelde kisten) was de beschildering als volgt: (p. 408)
    - geleverde kisten behielden hun originele RAF camouflage van Dark Earth en Dark Green op romp en vleugels en onderzijde Sky type S Grey
    - ML serial was mogelijk aangebracht op het kielvlak, klein en wit, als tijdelijke registratie

    De vijf wel geleverde kisten (noodlevering, kisten bleven Amerikaans eigendom) hadden geen Amerikaans fiscal year number op de staart, maar waren voorzien van standaard USAAF camouflage van donker olijf groen en grijs. Nederlandse vlaggen waren aangebracht op de normale posities, de aanwezige Amerikaanse registratie werd overgeschilderd.

    Lang antwoord, conclusie is dat aanwezige nummers zijn overgeschilderd. Op pagina 410 staat een foto van een P-40 op Andir.

  3. #3

    Standaard

    Bedankt, dit klopt met wat ik tot dusver heb weten te achterhalen.

  4. #4

    Standaard

    Uit IPMS Modelbouw in Plastic (MIP) 1979-3.

    Hans
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  5. #5

    Standaard

    Bedankt Hans,

  6. #6

    Standaard

    Naam: PICT0062.jpg
Bekeken: 643
Grootte: 327,1 KB

    1:72 P-40E-CU in Olive Drab en Neutral Grey (blz.408-411)
    Laatst gewijzigd door Pitot; 27 februari 2017 om 23:08

  7. #7

    Standaard

    Ahh kijk, bedankt Pitot. Samenstelling is nagenoeg klaar dus binnenkort klaar voor de verfspuit.

  8. #8

    Standaard

    Is ie inmiddels af Cees?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #9

    Standaard

    Allang,, maar sinds photobucket zijn service drastisch aanpaste zijn al mijn foto's verdwenen. Ik zal er nog een paar maken. Maar was wel een heel leuk project.
    Cees

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •