Pagina 1 van 4 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31

Discussie: Zweefvliegen vijftiger jaren

  1. #1
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Zweefvliegen vijftiger jaren

    Zweefvliegen is een onderdeel van de Nederlandse civiele luchtvaart, dus lijkt me dit onderwerp op deze plaats thuis horen. In de vijftiger jaren heb ik zo nu en dan een foto kunnen maken. Jammer genoeg vlogen wij meestal op militaire velden waar niet gefotografeerd mocht worden. Dus ik nam de meeste kieken op Terlet, waarvan er nu twee volgen.
    Als eerste een foto voor de hangar, waar 2 leskisten, een Rhönlerche en een Gövier liggen te wachten op een sleepvlucht met de Tigermoth die op de voorgrond staat:

    Naam: Terlet.jpg
Bekeken: 1426
Grootte: 183,0 KB

    De volgende foto is van de Slingsby 'Skylark' met op de achtergrond de gebouwen van het toenmalige zweefvliegcentrum.

    Naam: Skylark.JPG
Bekeken: 1391
Grootte: 198,5 KB

    Misschien dat mede NLVers ook zweef gevlogen hebben. Zend je foto's en verhalen in. JanJr.

  2. #2

    Standaard

    Mooie plaatjes! Als Goevier (deel)-eigenaar is het vooral de eerste foto die mijn hart heeft gestolen, deze Goevier is namelijk zo te zien uit dezelfde bouwserie als de PH-206 waar ik af en toe mee vlieg (serie gebouwd in 1954 voor de KNVvL: PH-206 t/m PH-211). Ik kan de registratie op de foto niet goed lezen maar deze begint zo te zien ook met "PH-20".

  3. #3
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Jan Roza. Ik denk niet dat de Goevier op de foto de PH-206 is. In mijn vluchtboekje uit die periode zie ik alleen de PH-207. Jammer, maar helaas. Het zegt natuurlijk niet veel, want het kan natuurlijk wel. De KNVvL wisselde nogal eens van toestellen.
    Maar hier komen weer twee foto's die op Woensdrecht zijn genomen door Dick Wolters. De hoofdrolspelers zijn Slingsby Prefect PH-197 en de Gö 4 PH-208:

    Fijne tijd JanJr.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    

  4. #4

    Standaard

    @ Janjr. Mijn allereerste vlucht (echt de luchtdoop) was op een Goevier, weet alleen niet meer welke PH dit was. Mijn vluchtboekje ligt ergens in de catacomben...daarna gelest op de Rhön en solo op de Grünau Baby. Een tamelijk drastische overgang naar mijn gevoel. Herinner mij nog dat ik tijdens die 1e solostart luidkeels uitriep "Moeder ik wil niet...!", doch het is allemaal goed gekomen.
    Leuk dat je dit draadje bent begonnen Jan !
    Hartelijke groet, Trudy

  5. #5
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Hallo Trudy, Leuk weer van je te horen. Spannend hé dat zweefvliegen. Leuk dat je solo bent gekomen op de Grünau Baby. Mijn vrouw Mieke heeft ook solo gevlogen, ook op de baby in 1960 op Terlet. Ze heeft er nog een mooi certificaat van en een C insigne.
    Jan Roza. De Gö 4 op de eerdere foto is beslist PH-207. Hier een foto die een paar minuten later is genomen (1957):

    Naam: img705 1957.jpg
Bekeken: 1069
Grootte: 115,2 KB

    Ik vind dit een mooie foto. JanJr.

  6. #6

    Standaard

    Leuk om die foto's te zien. Ikzelf heb niet veel met zweefvliegtuigen te maken gehad in de praktijk (behalve een vlucht vanaf Hilversum) maar ik zit in de luchtvaartverzekeringen en zweefvliegtuigen komen dan regelmatig voorbij.
    Zou leuk zijn als dit onderwerp kan uitgroeien tot een historisch document van het zweefvliegen in Nederland.
    Mvg
    Cees

  7. #7
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Nog een foto uit diezelfde periode op Terlet. Jammer genoeg van een slechte kwaliteit, maar wel stemmingsvol.

    Naam: img707 1957.jpg
Bekeken: 1028
Grootte: 89,3 KB

    De sleepTiger moest met de hand worden bijgevuld. De camera eenvoudig. Het was nog 1957. JanJr.

  8. #8

    Standaard

    Prachtige plaatjes! Van de Goevier PH-208 had ik nog geen enkele foto dus deze zijn bijzonder welkom. Blijft een heerlijk vliegtuig om mee te vliegen, erg goedmoedig.
    Alleen duidelijk gemaakt op mensen uit vroeger tijden want met een lengte van 1.89 meter zit ik met mijn schouder niet in de vleugelopening in de romp maar tegen de massieve houten cockpitrand. Zit er dan nog zo iemand naast je dan ben je echt heel intiem aan het vliegen: met de schouders tegen elkaar aan geplakt. :-)
    Van de PH-206 ben ik deze winter de vleugelbekleding van de linker vleugel aan het vernieuwen (de rechter is vorige winter gedaan), de oude bekleding zat er al sinds 1989 op.

    Naam: Goevier1.jpg
Bekeken: 915
Grootte: 100,7 KB
    Naam: Goevier2.jpg
Bekeken: 891
Grootte: 60,5 KB
    Naam: Goevier3.jpg
Bekeken: 887
Grootte: 71,0 KB

  9. #9
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Pracht foto's Jan. Nog nooit de vleugel van de Gö 4 van binnen gezien. Het toestel moet zo ongeveer 65 jaar oud zijn. Hoe lang blijft zo'n zwever in goede conditie?
    Hier nog een foto van de Gövier PH-208 boven Woensdrecht, ook al weer 60 jaar geleden:

    Naam: img708.jpg
Bekeken: 1582
Grootte: 167,3 KB

    Ik heb het kiekje, meer was het niet, cadeau gekregen. Maar van wie weet ik niet meer. JanJr.

  10. #10

    Standaard

    De binnenkant van romp en vleugels is vaak een waar kunstwerk.
    De serie Goeviers PH-206 t/m PH-211 stammen allemaal uit zomer 1954 dus nu 62 jaar oud.
    Als je die toestellen met beleid behandelt dan kunnen ze volgens mij eindeloos mee gaan, soms moet je een houtreparatie doen en soms zul je een lijmverbinding moeten vernieuwen maar hout is zo'n mooi produkt dat kun je blijven gebruiken.
    Van deze serie zijn PH-206, PH-210 en PH-211 nog in Nederland luchtwaardig, PH-207 vliegt nog in Duitsland en PH-209 vliegt in Japan (in de collectie van Honda).
    Een nog oudere (Fokker) Goevier uit 1948, de PH-178 is ook nog in Nederland en gaat binnenkort ook gerestaureerd worden tot luchtwaardig zweefvliegtuig.
    In Zimbabwe is nog steeds de Fokker Goevier PH-181 opgeslagen met een gebroken vleugel, maar of die na jarenlange opslag nog vliegend te maken is is mij onbekend.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •