Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 31

Discussie: Zweefvliegen vijftiger jaren

  1. #11
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Bedankt Jan, weer wat geleerd. JanJr.

  2. #12

    Standaard

    Naam: Afbeelding (8).jpg
Bekeken: 729
Grootte: 218,5 KBNaam: Afbeelding (9).jpg
Bekeken: 754
Grootte: 295,0 KBNaam: Afbeelding (10).jpg
Bekeken: 745
Grootte: 262,2 KB
    Oude zweefvliegfoto's waarschijnlijk allemaal gemaakt op vliegveld Ypenburg

  3. #13

    Standaard

    Naam: Afbeelding (11).jpg
Bekeken: 644
Grootte: 407,4 KB Bouw van de PH-10 in Zoetermeer door de heer Franckx

  4. #14

    Standaard

    Mooie foto's Stef.

  5. #15
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Geweldige foto's Stef, nog nooit eerder gezien. Mijn zwvlg carriëre begon in '61 op Ypb dus de vijftiger jaren niet meer meegemaakt, laat staan de dertiger jaren. Bij de eerste serie van 3 foto's zie ik op nr. 1 waarschijnlijk een Ypb hangaar en hoogstwaarschijnlijk omstreeks 1936/37. Zichtbaar en herkenbaar een Grunau Baby, een Schleicher Anfänger PH-16 v.d. ZCR; twee Zöglings één de PH-22 v.d. ZCR en de DSA, dit allemaal volgens Herman Dekker. Alles tot schrootjes gedegradeerd in mei '40. De 2e foto is de bekende Olympia PH-174 in de vijftiger jaren op Ypb met 3 zeer herkenbare Delftsche kerktorens op de achtergrond. Later was hij v.d. Gooise. De 3e foto doet me qua sfeer meer denken aan Terlet, maar wel vijftiger jaren. De latere zwvlg. hangaar op Ypb is het zeker niet.
    Mag ik vragen waar deze foto's vandaan komen?

    Adri

    Laatst gewijzigd door Breeze; 25 maart 2017 om 00:24

  6. #16
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht
    Zweefvliegen is een onderdeel van de Nederlandse civiele luchtvaart, dus lijkt me dit onderwerp op deze plaats thuis horen.
    Helemaal mee eens. Mijn herinneringen starten in de zestiger jaren en ik zal binnenkort nog eens kijken wat ik aan fotomateriaal heb bewaard. Behalve 2 jaar op Deelen, heb ik alleen maar op burgervliegvelden gevlogen, dus materiaal zat, in theorie. Bovenstaande PH-174 Olympia nog eens bekeken en hij is vanaf 1948 in bezit geweest van de Gooise tot hij in 1959 naar de Friezen is gegaan. In ieder geval heeft hij op de foto een overland gemaakt naar Ypenburg, waarschijnlijk ergens vijftiger jaren.
    Het was toen nog mogelijk om overland te gaan in de Randstad . In juli 1969 ben ik vanaf Ypb naar Lobith gevlogen, omdat de Ka-7 op Terlet nodig was voor de zomerwedstrijden. Het overland gaan vanaf Ypb was toen al flink moeilijker geworden, want je moest tot achter Woerden onder TMA Schiphol blijven, ondergrens 600 m iirc (of 900?). De DSA-filosofie voor het vlootbeheer was simpel in die dagen. Eén kist, de Ka-7, voor opleiding, solo gaan, voortgezette opleiding en beginnende prestaties. Een jaar later vloog ik zelf de zomerwedstrijden op Terlet in de Ka-7 PH-281 met wisselend succes.



    Toen nog in KNVvL geel, uiteraard (dit is het DSA zusje PH-271). De eerste dagen gingen best aardig, maar op de 4e dag ging het mis. Tijdens de ophaalrit na een vlucht tot Lemelerveld, stond de combinatie links voorgesorteerd op een kruising in Apeldoorn om boodschappen te doen. Het was een mooie combinatie met voorop een Austin Champ met RR motor:



    en de Ka-7 in een open aanhanger er achter, met de vleugeltips onbeschermd uitstekend. Bij de scherpe draai naar links zwaaiden de vleugeltips dusdanig plotseling en ver uit naar rechts, dat een rechts passerende Eend ze niet meer kon ontwijken en na de het raken van een tip tegen een stilstaande auto knalde, die van rechts kwam. Resultaat een paar meter vleugeltip afgebroken, Eend total-loss en een deuk in het spatbord van een Volvo P544. En voor mij dus einde oefening.

    Those were the days.

    Adri

  7. #17
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht


    Hier nog een foto van de Gövier PH-208 boven Woensdrecht, ook al weer 60 jaar geleden.
    Ik vind dit een bijzonder intrigerende foto. Met de verharde startbaan bovenin en rechts onderin de grasstrip, die aktief is geweest totdat in de tachtiger jaren er kruisrakettenbunkers (plus aktievoerders) werden geplaatst. Zichtbaar zijn minstens 14 leskisten, S-11? T-6? Woensdrecht was toen hoogstwaarschijnlijk al (of nog?) opleidingsbasis v.d. Klu. En verder lijkt het wel of er een stuk of 16 zweefvliegaanhangers opgesteld staan. Zoveel zal de club in Woensdrecht nooit hebben bezeten, dus als het aanhangers zijn zal er wel een wedstrijd aan de gang zijn geweest.
    Eind zestiger en begin zeventiger jaren hielden de ZCR en de DSA jaarlijks een groot zomerkamp op Woensdrecht. De vloten werden gecombineerd gebruikt (de clubs niet) en de verzorging was uitermate lux met slapen in echte bedden en lunchen in de OO-mess. De hangars tegenover de aanhangers herken ik nog, maar de opstelplaatsen van de (les)kisten waren toen helemaal verdwenen.

    Vragen, vragen.

    Adri

  8. #18
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Betr. Foto van Gövier boven Woensdrecht. Breeze ik denk dat je op het verkeerde spoor zit. Die vliegtuigen zijn afgedankte Harpoons van de Marine, die daar voorlopig even gestald werden. Wat er in die witte containers zit, zou ik je graag willen vertellen, maar ik ben bang dat ik de AIVD achter me aan krijg. (LOL) Het veldje links onder was niet ons zweefvliegveld, het ziet er uit als een voetbalveldje met 2 goals. 'Ons' veld lag rechts onder, maar is niet te zien op de foto. Daar vloog mijn cluppie (ZCR) samen met de WBAC en de KLu, waar ik met genoegen naar terug kijk. Prima samenwerking. Ik moet je trouwens gekend hebben Adri, want eind 50er, begin 60er jaren vloog ik op Ypenburg.

    Dan de hangar op Ypenburg:

    Naam: Afbeelding (10).jpg
Bekeken: 604
Grootte: 24,6 KB

    Het is wis en waarachtig Ypenburg. Ook de gebouwtjes er naast kan ik me goed herinneren. Het meest rechtse gebouwtje was de spuiterij van Avio Diepen. Daarnaast (niet zichtbaar) het gebouwtje waar ik 2 1/2 jaar gewerkt heb.

    Tot slot nog een foto van een Grunau 'Baby' op Terlet midden 50er jaren:

    Naam: img727.jpg
Bekeken: 616
Grootte: 99,9 KB

    Mooie opname, al zeg ik het zelf. Een beetje vaag. Dat weer wel. JanJr.

  9. #19
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht
    Breeze ik denk dat je op het verkeerde spoor zit. Die vliegtuigen zijn afgedankte Harpoons van de Marine,
    Ach ja, ik dacht ook al, het lijken helemaal geen leskisten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht
    Wat er in die witte containers zit, zou ik je graag willen vertellen, maar ik ben bang dat ik de AIVD achter me aan krijg. (LOL)
    Laat me raden, een Rus op een kruisraket.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht
    Het veldje links onder was niet ons zweefvliegveld, het ziet er uit als een voetbalveldje met 2 goals. 'Ons' veld lag rechts onder, maar is niet te zien op de foto.
    We zijn het helemaal eens, dit schreef ik:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    rechts onderin de grasstrip,
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht
    Daar vloog mijn cluppie (ZCR) samen met de WBAC en de KLu, waar ik met genoegen naar terug kijk. Prima samenwerking.
    Wist niet dat de ZCR, vóór de grote kampen met de DSA, ook al op Woensdrecht zat. Wij hebben, nadat we in voorjaar '97 van Ypb werden geschopt, ook 2,5 jaar lang samengevlogen met de WBAC. Maar dat ging niet altijd even soepel, de goeden niet te na gesproken. Gelukkig konden we daarna op Terlet terecht.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht
    Ik moet je trouwens gekend hebben Adri, want eind 50er, begin 60er jaren vloog ik op Ypenburg.
    Denketniet Jan. Ben in '61 begonnen bij de Gooise (scholierenopleiding, 50 gratis starts). In een van de vorige postings schreef ik per ongeluk Ypb. Van '66 tot '68 bij de Klu Deelen, hoewel ik voor m'n nummer op Leeuwarden lag. En toen pas naar DSA Ypb, hoewel ze me gewaarschuwd hadden voor de chaos bij die teringstudenten. Ben er 40 jaar blijven hangen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht
    Dan de hangaar op Ypenburg:

    Naam: Afbeelding (10).jpg
Bekeken: 604
Grootte: 24,6 KB

    Het is wis en waarachtig Ypenburg. Ook de gebouwtjes er naast kan ik me goed herinneren. Het meest rechtse gebouwtje was de spuiterij van Avio Diepen.
    Ja, ik realiseerde me later dat het de grote hangaar is, waar Frits Diepen na de oorlog was begonnen. Als zweefvliegers kwamen we daar nooit, behalve in het stationsgebouw voor het inleveren van het dagrapport bij de officier van basisweekdienst (of zoiets). Ben nog wel benieuwd naar het jaartal en het type kist voor de hangaar. Het lijkt op een luxe Zögling.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht
    Tot slot nog een foto van een Grunau 'Baby' op Terlet midden 50er jaren,
    Mooie opname, al zeg ik het zelf. Een beetje vaag. Dat weer wel.
    Pure nostalgie. Ben 7 jaar geleden zonder spijt gestopt met zweefvliegen na 50 jaar, maar het enige dat ik nog wel eens zou willen doen, is een startje maken op een Baby (131 starts, met 1 overland) of een Prefect (39 starts, met 1 overland).

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 25 maart 2017 om 21:49

  10. #20

    Standaard

    Ik was ooit zweefvlieglid bij de ZHVC en toen we een jubileumboek gingen samenstellen heb ik van diverse kanten foto's gekregen. Oorspronkelijke maker weet ik helaas niet.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •