Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 27

Discussie: Fokker T.8W

  1. #11

    Standaard

    Al enige tijd geleden was er een andere foto van de T.8w D1 + KL.Naam: F T.8w L D1+KL 1942-05-22.jpg
Bekeken: 673
Grootte: 102,4 KB
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Karel Kalkman; 17 april 2017 om 22:15

  2. #12

    Standaard

    Sorry de bovenste afbeelding heeft de goede achterkant. Die andere kreeg ik niet meer weg...

  3. #13
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Mooi dat je weer zo'n mooie exemplaar aan je collectie kunt toevoegen! Is er overigens ook bekend tot wanneer de T.8 bij de luftwaffe gevlogen heeft?
    Groet,
    Mathieu.
    Dank je Mathieu.
    Mijn leidraad is het boek “Die Deutsche Luftwaffe in Griechenland im II. Weltkrieg 1941-1945” van Byron Tesapsides.
    Dat boek geeft de correspondentie binnen de Luftwaffe weer over het gebeuren in Griekenland.
    Mijn grootste probleem is het onderscheid dat daar gemaakt wordt tussen T.VIIIw's in Gemischtbau en Ganzmetall. Ik weet niet of men bij Fokker tijdens de bezetting is overgegaan op totale metaalbouw bij dit type of dat het reeds vóór mei 1940 het geval was? In ieder geval gingen die van de gemengde bouw het eerst uit dienst denk ik omdat de Duitsers problemen hadden met "der Verbindung Rumpfmittelstuck–Rumpfende" die versterkt moest worden.
    Men spreekt in de correspondentie zelfs over het terug naar Fokker sturen vanuit Griekenland om die van gemengde bouw om te bouwen naar volledige metaalbouw.

    Het einde van de T.VIIIw bij de Luftwaffe is mij niet geheel duidelijk. Er is veel correspondentie over de Fokkers in dit boek dus heb ik hier slechts enige overgenomen.

    Op 08.07.1942 waren er in Travemünde nog 5 toestellen als “Nachschub” aanwezig, die werden Aufkl.Fl.Gruppe 126 toegewezen. (Er waren tevens nog twee toestellen, waarvan één voor proefnemingen en één onbruikbare, zie [Sprake is hier... etc. hieronder]).
    Echter op 13.07.1942 was er een bericht dat deze niet meer geleverd zouden worden vanwege het overgaan van Aufkl.Gruppe 126 “Staffelweise” van T.VIIIw op He 111 H-6. 1./126 in juli, de 2. en 3. Staffel krijgen afhankelijk van de toestand van hun vliegtuigen aparte bevelen.
    Afgeven van laatste Fokker T.VIIIw's [die van Travemünde] aan 1./126 voorlopig niet uitvoeren werd daarna in een telexbericht bevestigd. “Da Ersatzteile nicht mehr greifbar, Ausschlachtung bei Werft Phaleron.
    15.09.1942. Staffel 1./126 in hun “Betriebsmonatsmeldung” augustus 1942: Fokker T.VIIIw 5649, 5652, 5653, 5658, 5660, 5662, 5663, 5664, 5665, 5667, 5668 zwecks Ausschlachtung an Werft Phaleron abgegeben.
    Over 3./126 heb ik (nog) nog niets gevonden over het einde van hun Fokkers.

    31.12.1942. Maandbericht E-Stelle Travemünde voor december 1942: T-VIII C. Da das Muster volständig aus dem Einsatz gezogen wurde, wurde die Erprobung der T-VIII C mit der Aufstellung des Kennblattes abgeschlossen. [Sprake is hier van Werknr: 5636. Tevens bericht over Werknr: 5637, “in folge Aufplatzens der Sperrholzbeplanking ist das Flugzeug z.Zt. unklar]. Über die weitere Verwendung der bei LZA Travemünde liegenden 7 Flugzeugen ist Entscheidung angefordert.

    Dus op 31.12.1942 waren er in Duitsland nog 7 Fokkers op Travemünde. Ik moet wel aannemen dat die ook niet lang daarna gesloopt zijn.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 18 april 2017 om 15:00

  4. #14

    Standaard

    https://www.asisbiz.com/Luftwaffe/aufkl126.html

    volgens deze site 16 maanden in Griekenland gelegerd...

    9 May 1941 - 20 Sep 1942 Skaramanga He 60, Fokker T VIII W, Ar 196

  5. #15
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Men spreekt in de correspondentie zelfs over het terug naar Fokker sturen vanuit Griekenland om die van gemengde bouw om te bouwen naar volledige metaalbouw.
    Dat lijkt me onmogelijk gezien de bouwwijze van de "gemengde bouwwijze" - neuskegel van lichtmetaalbouw, rompmiddenstuk incl vleugel van hout en staart van met linnen bedekt staalbuis.

    De geheel metalen toestellen waren (weinig verrassend!) geheel uit metaal geconstrueerd en bovendien groter. Delen uitwisselen was derhalve onmogelijk
    Groeten,
    Edwin

  6. #16
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Je zou gelijk kunnen hebben Edwin. Na nog eens lezen lijkt het dat het gaat om toestellen die Duitse bewapening moesten krijgen in Amsterdam. In een bericht van 20.02.1942 werd aangegeven na commentaar van Ltn. Jakob van Aufkl.Gr. 126 dat werd afgezien van de inbouw bij in het zuiden bevindende T.VIIIw's van Duitse wapens [ik denk dat hier plaatselijk, Griekenland wordt bedoeld gezien de rest van de tekst]. "Es erübrigt sich demnach, die Maschinen von dort zur Fa. Fokker zu überführen". Ltn. Jakob deelde mee dat reeds 3 machines met MG 17 respectievelijk MG15 uitgerust zijn.

    "02.02.1942. Falls G.L Absetzung zustimmt, müssen alle Gemischtbau bei der Gr. 126 zerlegt werden, während Gemischtbau in Heimat geändert werden kann und damit für Nachschub weiter zur Verfügung stehen würde."
    Ik kan niet meer terugvinden waar de tekst staat dat men de gemengde bouw wilde ombouwen tot metaalbouw en daarom de toestellen terug wilde sturen naar Amsterdam dus zal ik het ergens wel verkeerd hebben gelezen/geïnterpreteerd hoewel de regel hierboven aangeeft dat "Gemischtbau in Heimat geändert werden kann" waarbij je kunt denken aan verandering van Gemischtbau naar complete metaalbouw.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 30 april 2017 om 12:13

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    ....... en bovendien groter.
    Is dat zo? Ik meende dat alleen de 2 voor Finland gebouwde toestellen groter waren en dat de geheel metalen serie qua grote gelijk waren aan de gemengd gebouwde toestellen.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #18
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Ben in de vijfde dag na mijn eerste oogoperatie i.v.m. staar. Duizelig, geen scherp beeld hebbend, 6x per dag druppelen en 's nachts een kap over het oog, wilde ik toch mijn laatste verwerving laten zien. Het heeft een mij niet bekende registratie nl. D1+KL. Voor commentaar zie eerdere teksten hierboven.

    Naam: Foto. Fokker T.VIIIw. BEUTE. 600 kopie 2, rood.jpg
Bekeken: 532
Grootte: 299,2 KB

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 30 april 2017 om 14:02

  9. #19

    Standaard

    Mooie aanwinst Ruud, en ik hoop dat je snel weer helemaal de oude bent!

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #20

    Standaard

    Mooie foto inderdaad Ruud. Mooie toevoeging aan jouw geweldige collectie.
    Mijn moeder heeft 2 jaar geleden ook aan beide ogen een staar operatie gehad. Lensen vervangen. Koste wat tijd voordat ze weer helemaal goed (prima zelfs) keek.
    Ze kan nu zelfs weer zonder bril door het leven (uitgezonderd een leesbril natuurlijk).
    Dus veel sterkte toegewenst en een geslaagd resultaat geeft weer prima beeld.

    Mvg, Boris

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •