Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Wie kan kij helpen?

  1. #1

    Standaard Wie kan kij helpen?

    Hoi,

    Wie kan mij helpen bij het vinden van de juiste uitvoering van benaming plaatjes in de cockpit van Fokker toestellen uit 1939.
    Bijgevoegd een foto van het schakelbord van de G.1. Ik wil zulke plaatjes laten maken maar nu twijfel ik, zijn de teksten in gegraveerd of zijn de letters er al het waren opgelegd?
    Heeft iemand misschien beter foto's?
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Hoi Mathieu,

    Op foto's van het D.21 wrak in Aalsmeer is te zien dat de naamplaatjes gegraveerd zijn. Als je wilt kan ik die sturen. Dit zijn echter wel plaatjes die niet op het instrument zelf zaten, maar ernaast.
    Op de foto's van het T.8W paneel dat onlangs is opgedoken, lijkt het erop dat de letters erop liggen.

    Groet, Daan

  3. #3

    Standaard

    Hoi Daan,

    Als je een afbeelding hebt van de D.XXI dan zie ik die graag!
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Hoi Mathieu,

    Bijgaand.

    Op de eerste foto zit het rode plaatje in scheerlicht, NOODBEDIENING REMKLEPPEN. Linkerzijde romp. Het zwarte plaatje daarvoor geeft aan HOOG - LAAG en is het plaatje van de pitch trim indicator. Tevens zijn in de rompwand vier ronde gaatjes te zien, hieraan zat het plaatje van de carburateurverwarming (volgt verderop).


    (foto: Huub Vink)

    Op de tweede foto zien we dezelfde situatie zoals deze in het handboek staat.



    Hieronder zien we een stukje van een rood plaatje uit de vitrine. Hoewel dit bij de D.21 spullen ligt, is het afkomstig van de T.5. Er staat: ONTKOPPELEN STUURBEWEGING. Dit plaatje zat links in de ruimte van de tweede bestuurder (zie ook hieronder uit het handboek).


    (foto: Huub Vink)



    Op de vierde foto zien we het plaatje wat op de rompzijkant van de D.21 genageld zat en instructies voor de carburateurverwarming bevat. Wat erop staat is o.a. in het vijfde plaatje te zien.


    (foto: Huub Vink)



    Hopende dat je hier wat aan hebt.

    Groetjes, Daan

  5. #5

    Standaard

    Op mij maakt het allemaal sterk de indruk van louter graveren. Wat me ook logisch lijkt, volgens mij bestond het hele concept van stickers of plakletters nog niet voor de oorlog. En schilderen m.b.v. een mal geeft aanzienlijk minder robuuste karakters dan graveren en dan inkleuren met verf. Daardoor zijn de panelen na 70 jaar - ondanks de mechanische beschadigingen - nog steeds prima leesbaar. Ook het lettertype is typisch voor het gebruik om met een pantograaf te graveren; heb ik zelf vroeger ook nog veel gedaan tijdens stage en vakantiewerk. Dus ik hou het op graveren.

    Groeten, Pieter

  6. #6
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ben ik het mee eens, maar de foto in de link bij deze post: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...1004#post71004
    zouden iets anders weer kunnen geven wellicht? Lastig te zien.

    Groet, Daan

  7. #7

    Standaard

    Dankzij foto's van Stef weet ik nu wat de tekst moet zijn bij de schakelaars/zekeringen, op een na. Kan iemand wijs worden uit bijgevoegde foto?
    Ook ben ik benieuwd of iemand Fokker foto 6118 in hoge resolutie heeft liggen.

    Groet,

    Mathieu.

    Wat staat hier? Volgens mij staat aan de onderkant ruitverwarming, maar aan de bovenzijde?
    Naam: zekering.png
Bekeken: 198
Grootte: 181,5 KB
    Dit is foto 6118, wie heeft een hoge resolutie ervan?
    Naam: schakelbord klein..jpg
Bekeken: 208
Grootte: 188,5 KB
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #8
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.314

    Standaard

    -
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 16 april 2017 om 21:05

  9. #9
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Stopcontact

    De ruitverwarming, pitotverwarming en een stopcontact zaten op dezelfde 15A zekering

  10. #10

    Standaard

    Ja, ik zie het nu wat er staat! Nu de volgende vraag voor de deskundige: welk lettertype moet ik gebruiken om het er een beetje oud/origineel uit te laten zien?
    Vrijdag even bij een bedrijf geweest die wel kan en wil laser graveren als ik het spul maar op een autocad bestandje aanlever.

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 16 april 2017 om 20:51
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •