Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28

Discussie: Oostwold Airshow 2017

  1. #11

    Standaard

    Inderdaad, een hele mooie kist Boris!
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #12

    Standaard

    En ook de volgende is redelijk zeldzaam.
    Ze zijn al jaren bezig bij het Aviodrome om er eentje te restaureren. Hopelijk zal deze toch binnen afzienbare tijd klaar zijn.

    Naam: Noorduyn UC-64A.jpg
Bekeken: 959
Grootte: 167,6 KB
    Deze Noorduyn UC-64A Norseman (LN-TSN) ziet er schitterend uit in zijn Noorse luchtmacht kleuren.

    Mvg, Boris

  3. #13

    Standaard

    En ook deze vind ik persoonlijk een mooi toestel. De uitvoering met de Allison V-1710 lijnmotor prefereer ik boven die met de Merlin/Packard. En dan heb ik het alleen over hoe hij eruit ziet.

    Naam: Curtiss P-40C.jpg
Bekeken: 2014
Grootte: 129,9 KB
    Curtiss P-40C met hypermoderne () richtmiddelen.
    Deze was op het moment van het uitbreken van de tweede wereldoorlog echt het paradepaardje van de USAAF. De P-38 moest zich toen nog bewijzen.
    Ze kwamen er echter al gauw achter dat de Japanse marine ook formidabele vliegtuigen had waardoor de P-40 al gauw verhuisde naar het tweede plan.
    Al gauw kwam er iemand met het idee dat alles beter is met een Merlin motor. En dat leverde het volgende vliegtuig op.

    Naam: Curtiss P-40F.jpg
Bekeken: 2574
Grootte: 182,4 KB
    Curtiss P-40F.

    Mvg, Boris
    Laatst gewijzigd door Boris; 22 juni 2017 om 20:35

  4. #14
    Geregistreerd
    10 februari 2016
    Locatie
    Ostfreesland
    Berichten
    112

    Standaard

    Hallo Boris, @ all,

    De achterzijde van de cockpit is inderdaad opmerkelijk. Maar niet voor dit specifieke vliegtuig.
    Hij wordt wel vaker gefotografeerd met de achterkant open.

    Bedankt voor de diverse informatie mannen, ik heb daarop nog even wat gegoogeld.
    Het schijnt bij een AT-6 -afhankelijk van het type- een normaal verschijnsel te zijn.

    Naam: Spence_Army_Airfield_-_AT-6_Texan_with_student_and_instructor.jpg
Bekeken: 6121
Grootte: 70,3 KB
    Op deze foto is te zien dat het in- en uitstappen met een parachute wel een stuk makkelijker wordt.

    Bron foto: https://commons.wikimedia.org/wiki/F...instructor.jpg

    Ik had nog nooit een AT-6 met de achterste cockpit open gezien.
    Omdat deze toestellen in het verleden voor film-doeleinden wel eens omgebouwd werden, -o.a. als Fokker D XXI in de film Soldaat van Oranje en als Mitsubishi A6M "Zero" of Nakajima B5N "Kate" in de film Tora, Tora, Tora-, werd ik even op het vekeerde been gezet.



    Wat ik wel heb gehoord is dat de letters FY stonden voor "Fuck You" nadat er nogal wat strubbelingen met de toenmalige RLD waren geweest.
    Het zelfde schijnt voor de wit/blauwe Harvard Mk. 4. van Jürgen Kraus te gelden.
    Die had nogal wat problemen met het Duitse Luftfahrt-Bundesamt (LBA) in het verleden, vandaar de kenning D-FUKK.


    Even weer verder met Oostwold.

    Naam: 2a.jpg
Bekeken: 894
Grootte: 161,7 KBBoris heeft hem al geplaast, hier nog een keer de Vultee BT-13.
    Volgens mij stond dit vliegtuig erg ongunstig geparkeerd, dit was een van de weinige mogelijkheden om er een enigzinds fatsoenlijke foto van te maken.
    Ook de BT-13 speelde een rol in de film Tora, Tora, Tora, omgebouwd als Aichi D3A "Val".

    Naam: 2b.jpg
Bekeken: 844
Grootte: 421,1 KBDe North American OV-10 vanuit een andere hoek.

    Naam: 2c.jpg
Bekeken: 892
Grootte: 364,3 KBEen Cessna O-2 Skyhawk.
    Deze vliegtuigen deden oorspronkelijk in Vietnam dienst als Forward Air Control, doelen zoeken, markeren en aanwijzingen aan de gevechtsvliegtuigen geven.
    In de 70er jaren zag ik deze vliegtuigen regelmatig boven Drenthe vliegen, waarschijnlijk i.v.m. NAVO oefeningen.


    Groeten, Hans.

  5. Standaard

    Cessna O-2 Skymaster waarschijnlijk

  6. #16
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Hm, ik woon in Drenthe en kan me niet herinneren de 337's gezien te hebben, behalve de PH-RPD en PH-RPE van de Rijkspolitie...
    En ik keek toch vaak genoeg naar boven

  7. #17
    Geregistreerd
    10 februari 2016
    Locatie
    Ostfreesland
    Berichten
    112

    Standaard

    Cessna O-2 Skymaster waarschijnlijk
    Moet inderdaad Skymaster zijn Gerard, foutje van mijn kant.


    Hm, ik woon in Drenthe en kan me niet herinneren de 337's gezien te hebben, behalve de PH-RPD en PH-RPE van de Rijkspolitie...
    En ik keek toch vaak genoeg naar boven

    Nooit geweten dat de Rijkspolitie over soortgelijke vliegtuigen beschikte Heron!
    Ik zag die toestellen wel eens boven het Terhorsterzand, Drijberse veld, Dwingelder veld, Brunstinger veld en dat soort locaties vliegen.
    Vandaar dat ik aan militaire oefeningen zat te denken.
    Bedankt voor de informatie.


    Hieronder een paar toestellen die Boris al getoond heeft, gefotografeerd uit een andere hoek.

    Naam: 3a.jpg
Bekeken: 918
Grootte: 414,5 KB

    Naam: 3b.jpg
Bekeken: 853
Grootte: 428,9 KB

    Noorduyn UC-64A Norseman

    Naam: 3d.jpg
Bekeken: 865
Grootte: 399,0 KB

    Curtiss P-40C

    Naam: 3c.jpg
Bekeken: 814
Grootte: 364,2 KB

    Curtiss P-40F


    Groeten, Hans.

  8. #18
    Geregistreerd
    10 februari 2016
    Locatie
    Ostfreesland
    Berichten
    112

    Standaard

    Een serie Spitfire's

    Naam: 04.jpg
Bekeken: 763
Grootte: 441,1 KB

    Naam: 04a.jpg
Bekeken: 821
Grootte: 408,7 KB
    Supermarine Spitfire HF Mk.IXe met de kenning van Wing Commander Rolf Arne Berg.
    Rolf Arne Berg sneuvelde op 3 februari 1945 tijdens een aanval op vliegveld Eelde.


    Naam: 04b.jpg
Bekeken: 819
Grootte: 450,4 KB
    Supermarine Spitfire Mk IXB met de kenning van het No 222 Squadron.


    Naam: 04c.jpg
Bekeken: 916
Grootte: 454,6 KB
    Supermarine Spitfire LF Mk Vb met de kenning van het No 402 Sqn ‘City of Winnipeg’ Squadron.


    Groeten, Hans.

  9. #19
    Geregistreerd
    10 februari 2016
    Locatie
    Ostfreesland
    Berichten
    112

    Standaard

    De "neusjes van de diverse Zalmen" zijn inmiddels getoond, hier nog wat resten van Oostwold Air Show 2017.
    De vliegtuigen die volgen vertoefen eigenlijk altijd of regelmatig op deze vliegshow, toch wil ik ze nog even plaatsen, ze horen erbij.

    Naam: 5b.jpg
Bekeken: 811
Grootte: 473,2 KB
    Boeing-stearman Stearman Kaydet-N2S-3 (PH-TOX)

    Naam: 5c.jpg
Bekeken: 659
Grootte: 409,4 KB
    Boeing B75N1 (N9912H)

    Naam: 05d.jpg
Bekeken: 713
Grootte: 439,9 KB
    Boeing B75N2S-3 Kaydet (SE-BOG)

    Naam: 05e.jpg
Bekeken: 649
Grootte: 431,6 KB
    Boeing PT-17/R985 Kaydet (A75N1) (N74189)

    Naam: 5a.jpg
Bekeken: 656
Grootte: 175,4 KB
    Saab 91D Safir (PH-RLA)


    Groeten, Hans.

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JanRoza Bekijk bericht
    Wat ik wel heb gehoord is dat de letters FY stonden voor "Fuck You" nadat er nogal wat strubbelingen met de toenmalige RLD waren geweest.
    Dat klopt helemaal. In die tijd was de RLD nogal anti-buitenlands geregistreerde toestellen in NL, en daarnaast waren ze (volgens dhr. Daams) ook zeer onprofessioneel bezig in hun normale taken. Hij heeft dan ook een zeer duidelijke brief gestuurd naar het toenmalige hoofd van de RLD waarin hij deze grieven uiteenzette en meteen aankondigde dat de PH-NKD uit protest omgekat zou worden naar de 'N13FY' waarbij de lezer zelf wel kon invullen waar de laatste twee letters voor stonden. Ter lering ende vermaak is deze zelfde brief toen ook op de fax gegooid naar diverse andere bedrijven in de kleine luchtvaart, waar ik hem toen heb gelezen. Het was een mooi epistel en we hebben er zeer veel lol om gehad!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •