Pagina 4 van 8 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 76

Discussie: Fokker Spin.

  1. #31

    Standaard

    Ik heb een vraag over de "Poolse Spin": in de negentiger jaren van de vorige eeuw is de Poolse Spin door Piet Wey/Fokker gerestaureerd naar vliegwaardige staat. Desondanks lukte het niet hem de lucht in te krijgen. Ik probeer nu te achterhalen wat de vermoedelijke oorzaak is van deze trieste mislukking. In dat kader ben ik op zoek naar mogelijke getuigen. Maar ook zou ik graag te weten komen wanneer en op welk vliegveld vliegpogingen zijn ondernomen, immers niet alleen puur technische aspecten, ook omgevingsfactoren (zoals het weer, de kwaliteit van de startbaan) zouden een rol kunnen hebben gespeeld. Ben zeer benieuwd naar reacties! Gert den Herder.
    N.B. de Poolse Spin (uit 1913), aanwezig in het hoofdgebouw van Aviodrome, wordt nogal eens verward met de Replica Spin (uit 1936) die naar mag worden aangenomen, nog steeds luchtwaardig is.

  2. #32

    Standaard

    Ik ben bij de restauratie mede betrokken geweest, Piet Wey was een Fokker collega en vriend van mij.
    Volgens Piet was de Renault motor underpowered voor het Spinframe.
    Volgens Piet waren er in Duitsland Spinnen met deze motoren om alleen te kunnen taxiën voor de aanstaande vliegers om te oefenen.
    Volgens mij waren de vliegproeven op vliegveld Eindhoven.
    Toenmalig Fokker testvlieger Edwin Boshoff was degene die de vliegpogingen met de Spin uitvoerde.
    Misschien kan hij je nog meer vertellen over de vliegpogingen.

    Als je mij even mailt "henksteevens@casema.nl" heb ik het Email adres voor je van Edwin.

    Groet,

    Henk Steevens.

  3. #33
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henks Bekijk bericht
    Volgens Piet was de Renault motor underpowered voor het Spinframe.
    Als de 1936 Spin slecht vloog met een Hirth HM60 met 70 Pk en een motor gewicht van rond de 100 Kg dan zal de Renault V8 met 70 Pk en 180 Kg inderdaad helemaal niet kunnen vliegen....

  4. #34

    Standaard

    Ik kan mij nog herinneren dat Piet Wey ook sprak over problemen met het zwaartepunt van deze Spin.
    Dat zal inderdaad met het gewicht van de Renault motor te maken hebben dan.

    Henk Steevens.

  5. #35

    Standaard

    Door de inbreng van testpiloot Edwin Boshoff en technicus Willem Korver is duidelijk geworden wat de vermoedelijke oorzaak is van het niet van de grond los komen van de Poolse Spin: het vleugelprofiel was afwijkend van dat van de goed vliegende Spin Replica 1936. Nadat dat was ontdekt is het vleugelprofiel van de Poolse Spin alsnog aangepast, maar daarna, in Eindhoven, kon vanwege de harde wind niet worden gevlogen (ontbrekende dwarsbesturing maakt van de Spin een mooi weer vliegtuig). Later kwam er geen gelegenheid meer tot vliegen, het budget was op.
    Uiteraard heb ik ook gekeken naar de Renault-motor. Daarmee kon wel degelijk worden gevlogen vóór WO; Hilgers had er een meegenomen naar NOI.

  6. #36
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    De originele spin was uitgerust met een Renault motor, dit is te zien aan de vleugelbuis die vooraan onder de motor doorloopt. Bij de Renault een buis met vier bochten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gertdenherder Bekijk bericht
    de Poolse Spin: het vleugelprofiel was afwijkend van dat van de goed vliegende Spin Replica 1936.
    Is dit niet samen met de hele zware Renault motor nog een sterke aanwijzing dat de originele spin 3 in zijn laatste uitvoering met Renault motor eigenlijk een leskist was om mee te leren taxiën ?
    Ik begrijp uit constructief punt ook niet om zo'n zware achterhaald motorblok in een Fokker Spin te zetten.

    Waar komt de type aanduiding Spin 1 , 2 en 3 eigenlijk vandaan ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gertdenherder Bekijk bericht
    Daarmee kon wel degelijk worden gevlogen vóór WO; Hilgers had er een meegenomen naar NOI.
    - Ik kan geen bron vinden dat twee Spinnen van Hilgers waren uitgerust met een Renault Motor.
    - Ik kan geen enkele foto vinden van een vliegende spin met een Renault Motor.

  7. #37

    Standaard

    De Spin aanduiding Spin 1, 2, 3, enz. worden voor het eerst vermeld in het boek "Fokker the man and the Aircraft" van Henri Hegener uit 1961.
    Waarschijnlijk heeft Hegener hiermee een overzichtelijke indeling willen maken van de diverse vormen van gebouwde Spinnen.
    Hegener beschrijft maar liefst 8 Spin variaties: Spin I, Spin II, Spin III, 1st 1912 Spin Variant, 2nd 1912 Spin Variant, 1st 1913 Spin Variant, 2nd 1913 Spin Variant (M.I), 3rd 1913 Spin Variant.
    Het boek is trouwens als pdf gratis te downloaden.

    Henk Steevens.

  8. #38

    Standaard

    Reactie op Pim dd 1 februari j.l.: Hilgers heeft 2 Spinnen naar NOI meegenomen: één met Argus motor, en één met Renault motor. Te lezen in contract Fokker/Hilgers, NOI kranten, Het Vliegveld. Een foto van een Renault Spin genomen vóór WO1 heb ik nooit gezien. Hilgers was ontevreden over de Renault motor. Werd destijds geweten aan de ijle lucht in NOI.
    Reactie op Henk dd 1 februari j.l.: mee eens. Met toevoeging: alleen de aanduiding "M.1" is niet bedacht door Hegener. Deze aanduiding dateert al van vóór WO1; niet duidelijk is of dit slaat op Miltär, of op Muster. In het het laatste geval slaat de "M" op de Spin in het algemeen.
    Groet, Gert.

  9. #39

    Standaard

    Correctie op mijzelf. In mijn vorige bericht schreef ik: "Een foto van een Renault Spin genomen vóór WO1 heb ik nooit gezien". Dit klopt niet, tot mijn schrik. In het boek van Hegener en elders zijn wel degelijk enkele foto's gepubliceerd van een (op de grond staande) Spin met Renault motor. Mijn excuses. Gert.

  10. #40

    Standaard

    Hallo allen,

    Heeft iemand enig idee waar en wanneer deze foto van deze Spin is genomen met op de achtergrond een FK-26?Naam: 12 Spin Polen.jpg
Bekeken: 524
Grootte: 267,3 KB

    Henk Steevens

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •