Pagina 6 van 8 EersteEerste ... 4 5 6 7 8 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 76

Discussie: Fokker Spin.

  1. #51

    Standaard

    Zoals gezegd: de tentoonstelling liep van 1 sept 1938 t/m 2 okt.

    Het hoogtepunt waren daarbij de luchtvaartfeesten op 6 en 7 sept, samenvallend met het jubileum van Wilhelmina.

  2. #52

    Standaard

    Heren, beide bedankt voor jullie zoektocht, ik ben blij met de opheldering.

    Henk Steevens.

  3. #53

    Standaard

    Naam: Gooi- en Eemlander 5aug & 1sept 1938.jpg
Bekeken: 855
Grootte: 467,5 KB

  4. #54

    Standaard

    Wat een goed uitgebreid bericht, met vermelding van het hetgeen er te zien is.
    Dank voor deze bijdrage.

    Henk Steevens.

  5. #55

    Standaard

    Goedenavond allemaal,
    De op 30 april j.l. geposte foto toont de Spin die later - na omzwervingen in Duitsland en Polen - de Poolse Spin is gaan heten. In de negentiger jaren van de vorige eeuw is deze kist gerestaureerd door Piet Wey en is getracht er mee te vliegen, wat niet is gelukt. De registratie PH-WEY is toen gereserveerd maar nooit officieel toegekend, maar wel aangebracht op de romp.
    Mijn vraag is nu hoe het zit met de registratie van die andere Spin, de replica uit 1936. Op het internet kom ik wel PH-SPN tegen als onderschrift bij foto's, maar dat heb ik niet kunnen terugvinden in andere publicaties. Ben benieuwd of iemand hierover opheldering kan verschaffen! Vriendelijke groet, Gert den Herder.

  6. #56

    Standaard

    Beste Gert,

    Volgens de site van Herman Dekker, Nederlands Luchtvaart Register, is de Replica Spin inderdaad ingeschreven als PH-SPN met Bvi nummer 6933.
    De replica Spin staat vanaf 05-07-2006 ingeschreven op naam van het Aviodrome.
    De Spin heeft zelfs een cn, cn 5365.
    Als het cn klopt moet dat volgens mij later zijn toegekend.
    Er is in eerdere documenten nooit iets gevonden van een cn uit 1936, het bouwjaar van de Replica Spin.
    Volgens mij is de registratie PH-SPN niet fysiek op de Spin aangebracht.

    Groet, Henk Steevens.

  7. #57

    Standaard

    Beste Henk,
    Hartelijk dank voor deze informatie!
    Ik had dit natuurlijk zelf moeten kunnen terugvinden maar dat was me niet gelukt ....
    V.w.b. het constructienummer van de Replica Spin 1936 kan ik nog het volgende opmerken. Harry vd Meer noemt in zijn Aviodrome-notitie (dd 19 december 2010) als concessienummer 1601; "geen constructienummer bekend, vermoedelijk tussen 5200 en 5300". Op dezelfde pagina vermeldt hij constructienummer 411202 (maar dit slaat waarschijnlijk op de HirthHM504 motor!). Kortom verwarrend. Het lijkt mijzelf niet ondenkbaar dat het constructienummer (welk dan ook) lang na 1936 is toegekend.
    Als je belangstelling hebt voor de notitie van Harry kan ik die mailen. Het Aviodrome zal nu moeilijk bereikbaar zijn om het op te vragen. Vr. gr. Gert.

  8. #58

    Standaard

    Beste Gert,

    Dat lijkt mij ook het meest aannemelijke ,dat het cn van de Spin uit 1936, later is toegekend.
    Heel graag zou ik de notities van Harry willen hebben, email: henksteevens@casema.nl

    Groet, Henk Steevens

  9. #59

    Standaard

    Het serienummer 5365 van de Spin ligt tussen de laatste F.22 PH-AJR, c/n 5360 en de eerste C.XIw PH-ALC later W-1, c/n 5399, die beiden hun eerste vlucht in 1935 maakten. Tussenliggende c/n's heb ik helaas niet.

    Hans

  10. #60
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henks Bekijk bericht
    Dat lijkt mij ook het meest aannemelijke ,dat het cn van de Spin uit 1936, later is toegekend.
    dat lijkt mij juist zeer onaannemelijk.

    Volgens mij was het constructie nummer binnen Fokker niks anders dan een bouw project nummer waarop materialen en werkzaamheden geboekt konden worden.
    Dus lang voordat er daadwerkelijk gebouwd ging worden waren de constructie nummers al bekend, er moest immers al materialen besteld worden en dergelijke.

    Zie bijvoorbeeld Herman Dekker (PH-AXI) t/m (PH-AXM) Fokker F.XXIV , Fokker had de constructienummers 5689 t/m 5692 aan deze vier toestellen toegekend.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •