Pagina 8 van 8 EersteEerste ... 6 7 8
Weergegeven resultaten: 71 t/m 76 van 76

Discussie: Fokker Spin.

  1. Standaard Fokker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dagger Bekijk bericht
    Bijgaand een 31 jaar oud artikel over de Spin replica uit Aeroplane Monthly geschreven door Joop Wenstedt.
    Ik weet dat sommigen op dit forum twijfels hebben over de nauwkeurigheid van zijn schrijfsels, dus lezen op eigen risico:
    Hallo,
    In het artikel over Fokker noemt Joop het jubileum waarbij Fokker de replica overhandigd krijgt.
    Hieronder een foto van deze plechtigheid.
    Herman Dekker

  2. #72

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman Dekker Bekijk bericht
    Hieronder een foto van deze plechtigheid.
    Ik zie geen foto.

  3. Standaard Fokker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dagger Bekijk bericht
    Ik zie geen foto.
    Kwam dus niet mee.
    Ik weet niet waar het aan ligt. Hij staat ook op mijn site:
    http://www.hdekker.info/DIVERSEN/ned...#A.H.G._Fokker

  4. #74

    Standaard

    Bij deze:
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #75

    Standaard

    Nog even iets over het artikel in Aeroplane Monthly. De mogelijke onnauwkeurigheid daarin valt m.i. best mee. Wel merk ik het volgende op betreffende het onderschrift bij de eerste kleurenfoto. Daarin wordt de suggestie gewekt dat de Hirth motor zichtbaar op de foto al in 1936 is gebruikt bij het jubileum van Fokker. In werkelijkheid werd ten tijde van het jubileum een Hirth motor van het type HM60R gebruikt. Later, vermoedelijk in 1937, werd deze vervangen door een sterkere Hirth motor van het type HM504, welk type motor wij dus terugzien op de foto.
    Verder wijs ik op de steeds opdoemende vraag of de 1936 Spin Replica wel een Replica is. Verdedigbaar is het standpunt dat de 1936 Spin "gewoon" de laatste versie van de Spin is geweest, met een (toen) moderne motor en een gewijzigde vleugelopbouw.

  6. #76

    Standaard

    Bij het in kaart brengen van de geschiedenis van de twee nog bestaande Spinnen constateer ik dat juist over de periode van de 2e WO weinig bekend is. De Renault Spin (later de Poolse Spin genoemd) werd geroofd door de Duitsers en werd
    geplaatst in het museum waar ook de Dornier Do X stond. Maar waar stond deze Spin eerder in Nederland (Delft, Schiphol, Amsterdam Noord?). En wanneer precies vond de roof plaatst? De Replica Spin bleef in Nederland en zou enige tijd in het Hirsch
    gebouw aan het Leidseplein in Amsterdam zijn ondergebracht. Waarom hadden de Duitsers meer belangstelling voor de Renault Spin dan voor de Replica? Ben benieuwd naar reacties!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •