Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Zwitserse Harvards

  1. Standaard Zwitserse Harvards

    Geacht Forum,
    Ik ben op zoek naar de oorspronkelijke identiteit van de 40 Harvards (U-301 t/m U-340) die door Aviolanda in 1949 afgeleverd zijn aan de Zwitserse luchtmacht. Er zijn diverse lijsten in omloop en die variëren nogal wat op het gebied van de Britse kenmerken waarmee ze bij Aviolanda arriveerden en vertrokken. Wie kent de waarheid?

    Met vriendelijke groet,

    Pieter van Wijngaarden

  2. #2

    Standaard

    Beste Pieter,

    Inderdaad is dit nogal onduidelijk. Tegensprekende verhalen en zo.
    Echter Herman Dekker heeft informatie, en documenten, die ik als meest betrouwbare bron beschouw. En zelf hij heeft hierover vragen.
    http://www.hdekker.info/DIVERSEN/SwissT6.htm (Maar ken je waarschijnlijk al.)

    Mvg, Boris

  3. Standaard

    Ja Boris die lijsten ken ik inmiddels. De afleverdocumenten met daarop de v.m. RAF-kenmerken waarover Dekker spreekt zijn op twee na niet openbaar gemaakt. En dan nog blijft de vraag of deze Britse kenmerken daadwerkelijk bij de afgeleverde machine hoorden. Ook bij de Nederlandse Harvards was dat het geval, er werd wat af gerommeld met de nummertjes. Ik heb mensen geïnterviewd die aan de Harvard gewerkt hebben en ook zij beaamden dat. Uiteindelijk moest er een weer een (administratief) Brits kenmerk aan gekoppeld worden en dat was het doel. Maar of het toestel met dit nummertje binnen is gekomen, is maar de vraag. Ik heb het "lek" inmiddels een eind boven water, maar nu de Zwitsers nog......

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •